• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappes "STORA" bok

Status
Stängd för vidare inlägg.

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Jappes "STORA" bok

Från en gammal kriarättare.

Blir det inte lite fel när det ...börjar i Koblentz... för att ...sedan rinna ut i Rhen?

I övrigt: tack för alla dina alltid intressanta inlägg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Från en gammal kriarättare.

Blir det inte lite fel när det ...börjar i Koblentz... för att ...sedan rinna ut i Rhen?

Tacksam för all kritik. Svårt att hitta seriösa korrekturläsare.

Epilogen står även inne i boken och eftersom resan hela tiden gått söderut i boken så stämmer väl "Redan i Koblenz" rätt bra. "börjar i Koblentz" har jag inte skrivit. Jag vet åt vilket håll Mosel rinner. :wink:

Jappe

PS. Nu har jag funderat lite och jag kanske ändrar till: Kommer man norrifrån så kan man redan i Koblenz förnimma...........

Tack för hjälpen, Riviera! :)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappes "STORA" bok

Nu har jag ändrat det mesta. Himla krångel att skriva en enda liten bok,

Texten på pärmens baksida:


Jag hoppas läsaren klarar att läsa boken och får behållning av den. De första gångerna som jag for runt i Moseldalen med husbil så hade jag svårt att hitta smultronställena och det är bl.a. därför som jag tagit det djärva steget att skriva en bok om denna dal - paradiset på Jorden enligt min mening - just för att göra det lättare för läsarna att komma fram till Mosels själ. Den är inte svår att finna egentligen. Redan i Koblenz kan man förnimma någon sorts ro och stillhet som skapas av Floden som långsamt flyter genom dalen för att så småningom rinna ut i Rhen, en flod av en helt annan karaktär där Mosels vackra själ drunknar i en brutal omgivning som är präglad av civilisationens alla uttryck i form av buller och oväsen. När man sedan långsamt kör söderut i Moseldalen så förstärks intrycken hela tiden av att här har invånarna lyckats skapa en oas mitt i det frenetiska Europa. Går man runt i byarna och tittar upp på vinodlingarna som finns överallt i dalen så förstår man varför de som bor här är så makalöst trevliga och vänliga. Det är inga påklistrade turistortsleenden man möts av i de här trakterna utan deras vackra och behagliga framtoning kommer från en druva! En vacker och demokratisk druva. Den heter Riesling.

Hmm! Känns nästan som du surfar på min tråd och gränsar till REKLAM...:D Har du något utgivningsdatum...:confused::D

manuskript-fr%C3%A5n-f%C3%B6rfattare-med-red-tvinnar-closeupen-25782575.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Hmm! Känns nästan som du surfar på min tråd och gränsar till REKLAM...:D Har du något utgivningsdatum...:confused::D

manuskript-fr%C3%A5n-f%C3%B6rfattare-med-red-tvinnar-closeupen-25782575.jpg

Utgivningsdatum? Först ska boken tryckas. Som så ofta nuförtiden så måste man ju "gå över ån efter vatten". De snabbaste, billigaste och även bästa trycken görs numera på andra sidan Östersjön. T.o.m. GB funderar på att att överge sin gamla offset-tryckare. Hon blev intresserad av mina förehavanden och erhöll en offert från "min tryckare" som var mycket förmånligare än vad hon tidigare fått i Sverige. Väldig skillnad!

Det tar väl ett par/tre veckor.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappes "STORA" bok

Utgivningsdatum? Först ska boken tryckas. Som så ofta nuförtiden så måste man ju "gå över ån efter vatten". De snabbaste, billigaste och även bästa trycken görs numera på andra sidan Östersjön. T.o.m. GB funderar på att att överge sin gamla offset-tryckare. Hon blev intresserad av mina förehavanden och erhöll en offert från "min tryckare" som var mycket förmånligare än vad hon tidigare fått i Sverige. Väldig skillnad!

Det tar väl ett par/tre veckor.

Jappe

Hör efter med PR-offset i Mölndal. De är vana vid små upplagor men brytpunkten för att få ett hyfsat pris ligger vid 1000 ex.
Jag har själv anlitat dom vid flera tillfällen. De trycker direkt från en PDF-fil.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Jappes "STORA" bok

Va bra Jappe att den kommer ut om 3-4 veckor, jag går i pension 8/9 då får jag väl pensionärsrabatt :)

kom ihåg jag vill ha min bok signerad....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Hör efter med PR-offset i Mölndal. De är vana vid små upplagor men brytpunkten för att få ett hyfsat pris ligger vid 1000 ex.
Jag har själv anlitat dom vid flera tillfällen. De trycker direkt från en PDF-fil.

Jag skickade just in beställningen. Det tar en vecka tills jag får korrekturexet. Vansinnigt spännande. Känns som en förlossning - tror jag. :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Va bra Jappe att den kommer ut om 3-4 veckor, jag går i pension 8/9 då får jag väl pensionärsrabatt :)

kom ihåg jag vill ha min bok signerad....

Pensionärsrabatt i den här klubben?? :rolleyes: Nästan alla är ju pensionärer här! Du får nöja dig med HBK-rabatten och så ska jag komma ihåg att signera den.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Releaseparty? Vad är det för nånting? Elvis hade visst något sådant för sig, men han dog! Ska det behövas så blir det nog i Manta Rota i oktober. Jag är ny i den här branschen men party låter ju alltid trevligt. Jag måste nog rådgöra med min party chief adviser, Sir McLain, om detta. Vi får se. Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

I stället för en bild på mig, som tryckeriet ville ha, så lade jag in en "trogen arbetshäst" i Moseldalen på omslaget. Det blir väl bra?

l mb.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Naturligtvis, men jag tvekar lite om den slutliga utformningen. Just nu lutar det åt textsidan.

baks.jpg

eller någon av dessa

utk.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappes "STORA" bok

"Jappes lilla vita"???
Vid en första anblick kan man förledas tro att boken är för helnykterister och det verkar givetvis avskräckande på potentiella köpare.
:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes "STORA" bok

Efter en noggrann genomgång av alla vita Moselviner kan det nog behövas en vit vecka.... eller månad! Nu vaknar väl aake. :D Det är inte för sent att ändra texten. Du kanske har ett bra förslag som "gammal" van bokskrivare?

Jappe

PS. Det är egentligen ingen vinbok utan mer en guidebok som är tänkt att underlätta för både nya och mer vana Tysklandsresenärer hela vägen från Sverige till Moseldalen.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappes "STORA" bok

Jag vill också ha en signerad bok...

Du kan skriva:

Jag vill tacka dig SirMcLain för din värdefulla insats. Utan dig SirMcLain med din skärpa och intellekt hade inte detta alster kommit till världen. Ditt verbala stöd är ovärderligt i skapandet, för att inte säga din ödmjukhet.

Din tillgivne Jappe.


Det räcker med det. Även om du vill skriva mer utförligt.:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen