• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jakten på amperen .....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Som många andra så var jag på Elmia mässan och kikade och jag köpte lite LED lampor , nu vet jag inte hur jag skall skriva för det verkar ju vara att en del "hejar" på dom olika säljare medans då jag skall köpa en vara så vill jag ju ha den med en gång och jag har inget "agg eller hejar" inte på någon utan båda är lika trevliga (hoppas att det inte blir en massa tjäbbel om detta nu ) .

Men till det lysande ämnet :

När jag kikar på min elpanel när inte solpanelerna ger någon ström så visar den - 0,6 amp och då lyser ju själva panelen men det måste ju vara något mera som drar ström när allt är släckt likaså är antennförstärkaren avstängd och sladden är urtagen ut Tv´n.

Jag bytte 10 stycken LED lampor och det var innan en strömförbrukning på 8,7 amp och efter bytet så drog det 1,1 amp då har jag drait ifrån dom 0,6 som det stod på panelen innan .

Vi hade ju ingen större brist innan för dom stora energislukarna är ju kvar 12v/60w på Tv´n samt körs ju laptopen på 230v/100w inverter då den har dåligt batteri .

Dock tar Tv´n mycket mera ström än invertern .

Det är ingen förvärmning på gasoltuberna heller dock är det väl en elektrisktryckvakt eller vad 17 det är ?? Drar dom mycket ström ?


Tips idéer ? Rycka säkring efter säkring ?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Tja du,kan ju vara lite klurigt.Men rycka säkring för säkring kan ju ge en vik om vad som drar amp.Hoppas att du bara inte har glömt att göra inverten strömlös,den drar.I mitt fal med hela systemet avstängt förbrukas ingen amp men vid påslagning av system indikerar amp mäten en liten förbrukning ej mätbar med min ampmätare(bara en decimal)men vid påslagning av ström till vatten pump så indikerar 0,1 amp förbrukning och då är ej pumpen aktiverad.Tror i mitt fall att många bäckar små så blir tomgångs förbrukning 0,1 amp,typ nivåmätere i vatten och grå vatten tank,Elektroblock EBL + lite krypströmar här å där.Är ju dock en -98.Med inverten på slagen så vips är förbrukning 0.9 amp.Men 0,6 amp med allt frånkopplat låter för mej lite mycket
Lycka till i sökandet
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Invertern är lös och den pluggas in efter behov det är ju en liten smidig sak men som du säger många bäckar små som olika givare, belysning i panelen och elektroblocket gör ju sitt .
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jakten på amperen .....

Hej Bengt-Åke, dumpventilen till v.v.beredaren vill väl ha lite också. Sen tänkte jag på om du inte hittar något genom att slå ifrån förbrukningssäkringarna. En avstängd batteriladdare brukar bara ha en backström på 12V sidan med några amp. i månaden, men det finns en del som bråkar och drar mer.

Lycka till. JANKRO.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på amperen .....

Vi har också en viss förbrukning bara vi slår på huvudströmbrytaren, ca 0,4Amp.
Utan att ha mätt tror jag nog det är så att panelen och skyddsventilen till vattnet tar lite.

Kul rubrik! Jakten på amperen....:)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jakten på amperen .....

Lasse, har dere en Oyster - hvis denne står i standby (lysende punkt i displayet) så bruker den mellom 1 og 2 watt dvs. 0,1A - bakgrunnslyset i displayet på Flair bruker noen litt mer. Selve el-blokken administrerer endel målere og kommunikasjon så et forbruk med "bara" hovedbryteren på på 0,4A dvs. ca. 5W høres ikke helt galt ut.

Thruma sin magnetventil finnes ikke i Alde oppsettet i din Flair. Noe som bruker variabel mengde el er vannmålerene som bruker litt mer ved fulle vanntanker enn ved tomme. Dere har sikkert også en gasol alarm.

Min erfaring med laderene som brukes er at de ikke belaster når de ikke er i bruk.

Bengt-Åke, 0,6A på tomgang er litt høyt men ikke en hel lampe. En snylter jeg kunne tenke meg er et rele som holdes aktivt i posisjon, laveffekt releespoler bruker typisk 0,1 - 0,2 A. Forskjellige vannmålere kan også bruke relativt mye. For test av vannmålere så må hver enkelt kobles fra - ingen sikkring isolerer godt nok. Dumpventilen som løser ut ved bortfall av strøm høres også ut som en spole som holdes aktivt i lukket stilling - burde bruke 0,2 - 0,5 A alene. Testes best med å koble fra lokalt hver enkelt mistenkt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Vissa originalpaneler i husbilar är kalibreringsbara för strömförbrukningen.
Om du har en så låg strömtjuv kan det kanske vara så att den ska kalibreras och kontrollmätas för nolläge.

Annars har du nog fått många bra tips ovan inkl. det du själv skriver att plocka säkringar.

Intressant fråga.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Hej
Måste man ha en sån superkoll på allt? Då blir jag nervös för jag kan inget av det Ni snackar om.
Men ja förstå att när det är "tomt" i batteriet så är det mörkt.
/ Vidhem


Som jag brukar säga man : Man behöver ju inte fatta allt men det vore ju kul att kunna något ;) :) .
Jag anser ju är batteriet slut så är det ju försent att reagera utan försöker ligga lite före , våran granne på parkeringen vid Elmia hade slut på batteriet och skulle ladda det genom att låta bilen stå på tomgång och då hade bilen behövt stå ca 5-6 timmar på tomgång för att få det fullt .

Dom fick inte igång kylen , värmen pga eltändningen och inga lampor fungerade så dom satt med sterarinljus .
Jag erbjöd dom mitt ena batteri men " Det går väl sa dom " .

Sen kanske den strömåtgången jag har är acceptabel med tanke på att det är ju en del som kanske drar lite här och där som ni skrev .
Jag lossade på "dumpen" på varmvattenberedaren och det ändrades inget på panelen .

Hur mycket är 0,6 amp i watt . Räknar man ut der volt delat med amp = watt ?
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Då är det ju en del ändå enligt min mening för det är ju som en lampa skulle lysa hela tiden för på 10 timmar så är det ju 70-80 watt som bara är borta och är man då utan 48 timmar och man inte hade haft några solceller .

Så om spänningen ligger på 13 volt = 7,8 watt och detta på 48 timmar så är det ju 374,4 watt .

374,4 watt /28,8 amp i " försvunnen el " !!!! Jösses inte konstigt att en del får batteritorsk efter en helg .

Jakten går vidare .....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Bengt-Åke, jag håller med om att 0,6 A låter för mycket med allt förbrukare avstängda, men jag skulle nog inte lita blinnt på panelen. Som andra redan sagt koppla in en extern amperemeter ( multimeter ) direkt vid batteripolen och se vad den visar.
Sen när du beräknar hur länge batteriet stoppar så behöver du inte göra omräkningen till watt, för batterikapaciteten anges ju som Ah( amperetimmar ). Dvs strömxtid. Med andra ord har du ett 90 Ah batteri skulle det hålla ut i 150 timmar ( 0,6x150=90 )

// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på amperen .....

Då skall jag koppla bort ex. pluspolen och montera digitalmultimetern där emellan och sedan mäta amperen ?
Är det rätt kopplat då för jag måste väl köra batteriet bara igenom mätaren och vidare till dom okända förbrukarna .
På så sätt så kommer inte panelens belysning med vilket jag har sett tidigare .
 
Toppen