• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag vill se fler tömningsplatser...

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Hej Esbjörn, jag kan inte påstå att jag tagit någon speciell hänsyn till det men det beror på att det bara är två tömningar vid bensinmackar med på kartan i Norge. (om jag sett och räknat rätt förstås)
Den ena har jag hittat på en kommuns hemsida och den andra har willow skickat in, så viss kontroll på läget finns. :)

Jag kan berätta lite om hur jag arbetar för att försöka minimera att felaktiga platser kommer med, alla platser är kontrollerade så långt det går med streetview, googlemaps, hitta.se, krak.dk och sedan några dagar även kartfinn.no som har tusen gånger bättre flygfoto över norge än google.
Jag kontrollerar även de tips jag får in här och via inrapporteringsformuläret. De svenska rastplatserna har jag hittat via "läget i trafiken" och varje plats är även där kontrollerad med streetview så lång det varit möjligt, men jag har även där några alternativa kontroller samt rastplatskartan vecklas ut till och från. :)
Söker man med google på orden "Tømmeplass" eller Tømmestasjoner" så får man en del träffar på Norska kommuners hemsidor, även en hel del andra träffar som kan vara värda att följa upp men det blir lätt ett evighetsjobb så jag föredrar att det trillar in tips och ser ni något på kartan som är helt uppåt väggarna så uppskattar jag om ni säger till.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Mack og tømming av tanker har en bakgrunn i Norge. Fra gammelt av var det vegvesenet sitt ansvar, og de bekostet mange tømmesteder på macker. Så kom nye lovregler som plasserte anvaret hos kommunene, og om kommunen ikke var villig til å stå for vedlikehold av plassen på en mack så ble tømmingen stengt - med noen unntak. De nye reglene kom for å tilpasse seg til EU regler.

Noen få kommuner tar en snarvei ut av problemet og lager en tømmeplass på et reningsverk - kun tilgjengelig i arbeistid og til en hutløs pris. Ullensaker har en slik på reningsverket ved Gardermoen flyplass - flere hundre kroner for å tømme, men de har ett tømmested som ingen bruker. Noen kilometer lengre nord langs E6 er det 3 gratis tømmesteder innenfor 2 km vei. Der E6 krysser Andelva er det en på hver side av veien på rasteplassen rett etter elva, 2 km lengre nord er det 2 Shell Macker ved et veikryss - bak den på nordgående finnes en av de gamle som kan brukes av alle og hele året.

Mellom Oslo og Gardermoen er de en tømmestasjon ved Oslo Caravan, denne er tilgjengelig med bil når firma er åpent - men kan benyttes for tømming av kassetter hele døgnet. Denne stasjonen er et samarbeid mellom 2 kommuner og Oslo Caravan.

Kan og ta med en litt vanskelig plass i Hamar, ved overnattingsplassen i småbåthavna. Biler over 3m høyde må til andre siden av byen for å krysse jernbanen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Bägge rastplatserna vid Andelva är hittade, jag är dock osäker på om de har utslagsvask eller brunn i marknivå. varken google eller finn.no är tillräckligt uppdaterade för att kunna ta reda på exakt hur det ser ut på platsen men positionerna är jag 99-100% säker på. :)

Tömningen vid shell är med nu, jag placerade markören bakom den nordgående macken, kolla gärna om det ser bra ut.

Oslo caravan är med och jag förde in en kommentar om att det går att tömma kassetter övrig tid.

Hamar tog jag med också, jag skrev in redan i namnet till platsen att det är max tre meter som gäller och i kommentaren skrev jag att högre bilar måste ta en omväg. Här kan man nog fila på formuleringen men jag tror att det fungerar som det står nu.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Bra plassert de 3, kan være noen meter feil. Alle 3 steder har brunn i marknivå og vatnfylling, de to ved Andelva og Oslo Caravan har i tillegg utslagsvask for latrin og håndvask (samme tekniske utstyr med fotbetjent spyling av kassetten - allt i rustfritt stål). Den gamle bak Shell har bare brunn, den ligger noen meter lengre syd - helt i utkanten av plassen bak macken - like etter lastbilspumpene i bakre vegslinge. Hamar (Tjuvholmen) er midt i prikk. Adkomst for biler over 3 meter er via jernbaneundergangene ved Domkirkeodden og OL-Amfi(den siste er 4m, den andre 3,6m).
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Nu är det justerat vid shellmacken och jag lade till information i texten till Tjuvholmen i Hamar, jag gjorde även en bild med broarna och bilden blev ganska bra men fotovisningen via kartan var ingen hit så jag vet inte om bilden tillför något.

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Att lägga in tömningsplatser i Tyskland och Frankrike är nog inte meningsfullt. Sådana finns överallt på eller intill ställplatserna så har man en ställplatslista, t.ex. HBK:s, så blir det inte några problem. I Spanien/Portugal är det svårare och hur det är i Italien, det vet jag inte.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Jag kan hålla med om att det var ganska enkelt att hitta tömningsplatser i tyskland vid ställplatser, men för en sån som mig som har i princip noll framförhållning och i bästa fall bristfällig planering så ser jag gärna att varenda brunn/utslagsvask i hela världen finns samlat på ett ställe.

Du kan väl i alla fall tänka på kartan om du hittar ett tömningsställe "mellan" ställplatserna. :)
Ställplatserna räknar jag kallt med att du fortsätter att skicka in till Hbk.

Jag tror på den här idén som ni kanske har märkt och i grund och botten handlar det ganska enkla grejer, vet vi om var vi kan ta hand om vårt avfall på ett bra sätt så kan vi sköta det snyggare och skapa mer goodwill än badwill, det tjänar vi på i längden.

Om ingen köper mina argument, se det på det här viset istället:
Det kostar inget och hjälps vi åt så kan vi bygga en karta som utklassar alla andra kartor/listor/appar! :D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Angående Spanien och Portugal så har själv extremt lite egen erfarenhet där även om jag nån gång på nittiotalet snurrade en del med husbuss i de regionerna.

Det skrivs ibland här i Hbk att det går att tömma på vissa ställen när det är mörkt och om man har rätt verktyg med sig, sen har jag även läst att brunnslocken blivit blockerade med sten,,, rätt verktyg förefaller då för mig att man bör ha en gaffeltruck/lastmaskin med sig... [Ironi]

Så mitt svar är ja!
I Spanien och Portugal vore det nog toppen om det platser där det är tillåtet att tömma finns redovisade, då kanske det blir en och annan mindre fultömning på olämpligt ställe. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Hej igen, någon som känner till hur tömningen ser ut och fungerar vid Skärhamns gästhamn?
Avfall från husbil - Tjörns kommun [NS4 version]

Om jag fattat det rätt vid kommunens hemsida så ska det gå att tömma kassetter där, men jag kan inte riktigt hitta rätt position eller mer information om platsen.

Streetview

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Hej, det fyller på med platser och Frankrike har fått mest förstärkning de senaste dagarna. Tack Jappe!

Är det någon här som kan lite tyska eller kan tyda några tyska husbilsförkortningar som är mer eller mindre obegripliga för mig, vad kan man förvänta sig om man åker till en plats med de här krumelurerna?

Zeichenerklärung:
V: Versorgung,
E: Entsorgung,
HC: Holiday Clean,
S3in1: Sani Service 3in1,
SSe: Sani Service,
SSt: Sani-Station,
ST: ST-SAN,
a: andere

En tysk har skickat mig den här listan och jag tänkte i alla fall kolla om det är några platser efter de stora vägarna och platser i närheten av färjelägen som kan behöva vara med på kartan.

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Versorgung: vatten eller fylla eller F
Entsorgung: tömning eller tömma eller T

Därefter kommer namnen på olika fylla/tömma-stationer eller vad det kan heta på svenska.

Jappe
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Rigtig som Jappe skriver Med V og E

De andre er forskellige maskiner til tømning, som for eksempel:
HC: Holiday Clean,
S3in1: Sani Service 3in1
SSe: Sani Service,
SSt: Sani-Station,
ST: ST-SAN,

Se disse billeder:
 

Bilagor

  • Holyday Clean.jpeg
    Holyday Clean.jpeg
    2,5 KB · Visningar: 429
  • SaniStation.jpeg
    SaniStation.jpeg
    8,4 KB · Visningar: 429
  • saniservice.jpeg
    saniservice.jpeg
    5,3 KB · Visningar: 428
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Tack för en bra lista! Vet någon hur jag får in platserna i POI viewer?
Jag försökt importera KML filen men misslyckades.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Salles-Arbuissonnas-en-Beaujolais
aire de services Le Viaduc 46°02'39.2"N 4°38'13.8"E
Ett gratis service område för campare är tillgänglig. Denna plats, som ligger vid "viadukten" består av en cementplattform med tömning av gråvatten och för kassetter och en vattenkran
Aire Services de camping-car de la commune Salles-Arbuissonnas-en-Beaujolais : HOTELLERIE_PLEIN_AIR Ã* lyon et dans le Rhone


Rastplats vid motorväg, Les Chères Est A 6 Lyon -> Paris. N 45°54'04" E 4 43'49." Service : Vatten och tömning
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Hoppas du ser att det är två olika platser, den senare på motorvägen.
Birgitta
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Jag missade den andra platsen. nu är det fixat. :) Tackar.

mvh jocke
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Jag vill se fler tömningsplatser...

Här kommer en till i Frankrike. Visserligen går det att övernatta men den kanske platsar ändå.

Grignan N 44°25'13.7" E 4°53'36.9"
900 route de Montélimar ZA la plaine Bouveyr. Ligger bakom snabbköpet Intermaché. Tömning och vatten mot jeton 2€ som köps på snabbköpet. Nattparkering för 15 husbilar
 
Toppen