• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag köpte en enkel skrivare....

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
och håller på att få hjärnblöding. Maken till skit har jag aldrig tidigare stött på. Massor med skit och bråte till ingen nytta om man inte är i koltåldern förståss men inga vettiga inställningar. Jag vill kunna göra en utskrift utan marginaler men det verkar omöjligt.

Finns det någon här som vet hur man gör för att förmå skrivaren att använda hela papperet utan att klippa bort allt runt kanterna på papperet?

Canon MG2950 heter den. Över 1 gb på medföljande CD men bara tramsgrejer med moln och annan sörja men inga vettiga inställningar.

Giv mig styrka!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Jag har haft rätt många skrivare men aldrig kunde jag ens i min vildaste fantasi föreställa mig att det skulle saluföras skrivare som inte kan prestera kantfria utskrifter. Däremot fungerar den bra som kopiator. Vem fxn skriver ut foton från molnet (utom Knarrevik förståss). Det skulle stått en stor varningsskylt bredvid skrivaren i affären: OBS! Fungerar bara delvis som skrivare men den kopierar snabbt och bra med bara en knapptryckning.

Krångel och elände igen med returnering. Jag har en stor A3-skrivare ip9950 men den har tydligen stått oanvänd för länge så den skriver ut konstiga färger idag. Kanske går att göra ren, jag vet inte.

Jappe
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Köp en skärmaskin! ;)
Fungerar utmärkt att skära av de mm som skrivaren inte klarar av att hantera! :)

Tjohopp!
PS... Jag skriver ut/har Allt via "molnet" har 1Tb via Onedrive, galet bra!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Så är min skrivare också. Ska jag skriva ut något som har text/bild nära kanten kommer det inte med pg.av den där marginalen. Lösningen på mitt problem är att jag förminskar dokumentet med några % innan jag printar ut. Marginalen försvinner inte, men all text kommer åtminstone med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Installera appen Printer Pro eller liknande och få utskrifterna precis som du vill ha dem!

image.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Men den appen kan väl knappast åstadkomma kantlösa utskrifter och därmed överbrygga hårdvarubegränsningar i skrivaren?

Men vid närmare eftertanke är det kanske möjligt trots allt, det brukar ju gå att göra allt möjligt på i-enheter med bara någon enstaka knapptryckning har jag läst.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Mina bilder har jag i datorn + backup och där justerar jag varje bild i Photoshop innan jag engagerar skrivaren. Det går väl knappast att göra i molnet. Det blir till att åka in till Uddevalla och byta ut det här skräpet mot en riktig skrivare, en skrivare som håller sig på jorden och fungerar som en skrivare ska!

Jappe

PS. Det var bättre förr i världen när de anställda kände till de produkter de sålde och kunde informera kunderna om de olika skrivarnas egenskaper så man slapp onödigt besvär. Allt står i produktbeskrivningen! Jo visst men inte anade jag att vissa "fotoskrivare" inte kunde ge kantfria utskrifter. Jag tror jag ska stämma Canon!

Kunskapen finns i fotohandeln och det kan nog löna sig att betala lite extra för just den kunskapen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Hp har noen skrivere i Officejet serien som klarer å fylle sidene sideveis, men også de har en liten kant toppen av sidene. Har selv en A3 av disse All in one skriverne og koblet på molnet, kan skrive ut fra mobilen også på reise.

Brother skal og ha fullside skrivere, men jeg har ikke oversikt.

Magnus sjekk status på Onedrive kontoen din, jeg har fått 10 TB som en del av vår familepakke Office365. Opp til 5 brukere med 10 TB hver er inkludert i pakken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Menar du på fullt allvar att jag ska installera en app på min dator?

Jappe

Lägg bilderna i Google Foto (obegränsat och gratis) och använd plattan för att skriva ut trådlöst med en printerapp. På så vis är du garderad mot krascher och stölder. Förhoppningsvis går inte Google konkurs i brådrasket.

Skrivaren som du köpt är troligen bland de bättre för att vara nästan gratis!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Var nyss ute, men såg inte ett enda moln med skrivtecken
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

GB tog över skrivaren för hon behöver lite färg ibland. Jag for till Uddevalla igen, elgiganten och efter ha resonerat med personalen, som visade en skrämmande okunskap, ett bra tag så for jag tillbaka till hemmet med en Canon ip7250 som skriver ut någorlunda bra färger men där papperskasetterna fungerar dåligt. Den skriver ända ut i kanterna men det är lite trist när det kommer två papper i stöten. Gör Canon bara skit nuförtiden? Jag kommer ihåg min första Canon-scanner som fungerade fantastiskt bra med ett minimum av inställningar. När jag blev tvungen att gradera upp mig så köpte jag en "enkel" Canonscanner 8800 nånting som var groteskt nerlusad med mystiska inställningar som ingen människa begriper. Utvecklingen går åt fel håll på något vis för det är väl inte så att bristen på konkurrens har gjort att de stora internationella företagen driver med folk. :cool:

Kanske dags för en Epson!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Jag har samma skrivare och det är viktigt med rätt mängd pappar i magasinet!
De färgpatroner som är medskickade är knappt halvfulla men på Ebay finns 2 uppsättningar för en dryg hundralapp.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Vad är "rätt mängd papper"? Ska det vara fullt i magasinet?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

... Kanske dags för en Epson!

Jappe

Varför inte? Min erfarenhet av Epsons skrivare är att de fungerar utomordentligt. Jag är nu inne på min tredje efter att ha bytt upp mig i storlek. Alla tre har fungerat mycket bra och den nuvarande kan till och med stå still i månader utan att visa problem med intorkade munstycken som man ibland läser om.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Canon ip7250 har utsetts till bästa fotoskrivare 2015 och efter en massa tragglande har jag lyckats få till inställningarna. Det där med dubbelsidig utskrift hade ju sina begränsningar men får jag bara pappersmatningen att fungera så OK. Jag har skickat efter specialpapper från Tibet med alldeles märkvärdigt extraordinära egenskaper som lär passa bra till Canons delikata och krävande skrivare.

Jappe
 
Toppen