• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har ett extra batteri!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ibland undrar jag varför mina två bobatterier tappar spänning så fort när jag kör lite dator och div. andra apparater. Jag hittade ett gammalt batteri som jag lyckats skrämma nytt liv i med hjälp av en Ctek-laddare och det batteriet placerade jag i husbilen och det laddar jag direkt från en solpanel. Från batteriet har jag bara en ledning som går till ett vanligt biluttag i bodelen. Resultatet blir en otrolig kapacitet; batteriet verkar outtömligt, spänningen sjunker knappt när jag kopplar in div. storförbrukare!

Min tanke är att allt kablage som de ordinarie batterierna är hopkopplade med ger möjlighet till krypströmmar och allt möjligt annat som tär på kapaciteten hela tiden även om inga storförbrukare är inkopplade!

Vad säger expertisen?

Jappe
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Jag har ett extra batteri!

Jag kopplade in 100w solcell med regulator direkt på bodelsbatteriet,95a, med 6 mm area och det fungerar bra.Jag tror att 2.5mm area är i minsta laget som många rekomenderade.Men nu är det stövlar och regndäck som gäller,ha det bra.:dog:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jag har ett extra batteri!

Jappe du har antingen dåliga batterierer eller för klena kablar/dåliga anslutningar.
Mät spänningen direkt på batteripolerna och se om spänningen sjunker där när du koppklar in din belastning (dator). Sjunker inte spänningen nämnvärt där då har du spänningsförluster på vägen alltså resistans i kablar eller anslutningar och det kan vara på plus eller minussidan. Mät isåfall från plus på batteriet till plus på belastningen resp. minus på bastteriet till minus på belastningen. Om kablar och anslutningar är ok då ska du ha höst några få mV vid dessa mätningar.
Om däremot spänningen sjunker vid mätning direkt på batteripolerna, - ja då är batterierna kass, inre resistansen har stigit helt enkelt och här gäller Ohms lag dvs ju större ström dessto större spänningsfall!
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag har ett extra batteri!

Jag har inte dåliga ordinarie bodelsbatterier; dom fungerar bra men jag inbillar mig att mitt extra insatta batteri som inte är "insyltat" alls i bilens ledningssystem tycks vara mer potent än mina ordinarie batterier. Ibland inbillar jag mig att strömmen går baklänges nattetid till solpanelen på taket. Jag har en Naps MMTP (eller är det MPPT) regulator och den borde väl ha backdioder inbyggda. Jag misstänker att det försvinner ström någonstans i "kabelhärvorna".

Jaja, jag får väl ta och mäta med tångampèremetern, Bredomobil!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen