• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag fryser

H

hondacrv

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato 2001
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JYD 127hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: ej överbyggd
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Värme
:mad:Hjälp jag fryser under körning ! Det är inte otätt mot motorrummet men jag fryser om fötterna och kroppen, skjorta, tröja och vinterjacka, långt ifrån värmen i en personbil. Det verkar som om inströmmande luft inte är tillräckligt varm. Att starta Webaston verkar inte hjälpa. På något sätt verkar det som om värmen går något bättre ibland. Motorvärmen verkar normal som den alltid har varit. Kan termostater för värme hänga sig och är det troligt ? Jag har försökt ratta på alla reglage och knappar, kanske kan någon ge mig maximal inställning om jag gör fel. Igår måste jag köra med full gasolvärme för att hjälpa till under körning. Bör inte bilens värme räcka till under den här årstiden ?
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Du har säkert ventilationshål längst ned på framdörrarna. Öppna dörren och sätt över silvertape på gallret du ser längst ned på kortsidan. Luften letar sig ändå ut genom bodelen och det räcker.
Sedan håller jag med om att dålig varm luft i utblåset kan tyda på,
- Felaktig termostat, men då måste du se det på att temp mätaren inte går upp.
- Wiren från värmeinställningsratten till luftspjället har hoppat snett så att varmluften inte öppnar max. Du får krypa under instrumentbrädan och titta.
Hälsningar Hasse
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Några fler tips;
- På Fiat och säkert också andra märken är det noll isolering under plasten i fotstegen. Där kan man med fördel grunda med asfaltmatta (Mekonomen) och sedan lägga en 10 mm mjuk ljuddämpande och isolerande från Mekonomen.
- Se tråden; http://www.husbilsklubben.se/forums/t18366/

- och http://www.husbilsklubben.se/forums/t25693/
- och http://www.husbilsklubben.se/forums/t25036/
- sedan finns det ett inlägg om att äldre Fiat ibland saknar utblås för golvet på passagerarsidan.
Jag hittar inte det men det gick ut på att dra en slang från förarsidan. I vår Fiat 2001 är det två utblås så det borde nog vara rätt i din också.
- Mest tror jag nog ändå på att viren från ditt värmevred till värmepaketet har fått sig en törn så det inte öppnar för fullt.
Lycka till hälsar Hasse
 
H

hondacrv

Guest
Stort tack för de tips, som jag fått hittills. dörrarna är redan tejpade. Extra mjuk matta på golvet både i körutrymmet och i bostadsdelen. Otätheter mot motorutrymmet kollade och tätade. Jättebra att få del av andras erfarenheter. skall kolla värmewiren. På min förra bil isolerade jag dörrarna och satte blymatta under gummimattan i fram för att få ned ljudet, men är rädd att kondens kan uppstå om jag isolerar dörrarna. Hälsn från en fryslort.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att man under den här årstiden måste stötta värmen i kupén med värme i bodelen. I annat fall så upplever man ett kallras från bodelen. Det är ventilationen i tackluckor etc som kyler ner bodelen.

I min bil finns ett värmeelement som är kopplad till motorn. Värmeelementet sitter vid dinetten. Sätter jag på den så upplever jag en markant värmeökning i kupén.
 
F

F.d. 3088

Guest
Du skriver att temperaturen på luften inte är tillräckligt varm
Då kan du ju utesluta det mesta med isolering, kallras mm.
Då blir det termostat,reglage, slangar som hoppat ur eller är trasiga kvar
Kan vara för lite vatten i kylet oxå


gurra
 
H

hondacrv

Guest
I mitt förra inlägg klagade jag på värmen i förarhytten på min Fiat 2001/KABE
Vet någon om de nya bilarna, som produceras idag har förändrats konstruktionsmässigt? Anders W hade fått hjälp hos Bossings med elektrisk cirk pump och backventil på slangen till Webaston. Är detta standard idag eller blundar husbilstillverkarna för det faktum att bilen inte uppfyller kraven för att köra vintertid ? Är det någon som har en nyare bil och känner att det blivit märkbart eller mycket bättre ? Detta problem kan ju inte bara gälla KABE och Nordic. Har Mercedes ett bätte värmesystem ? Att KABE är i toppklass när man står still räcker inte för oss som vill köra på vintern. Kan man köra Webaston många gånger utan att startbatteriet tar slut ? Vore det inte bättre om Webaston gick på bodelsbatterierna eftersom starta vill man ju alltid kunna göra. Har Du AndersW fått någon respons från Din leverantör ?
 

peruotti

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borås
HBK-Nr
3046
Medlemskap
2024
Om du kör över 80km/h så fartvindens tryck öppnar återcirkulations spjället
och du får kallras i bilen, värst på högersidan. Ta loss kupefläktmotor och
pilla loss styrvajer till spjället,fixera spjället i stängd läge med plåskruv.
Nu får du varmare i hytten. Nackdel, återcirkulation fungerar inte,men du
kan i alla fall stänga frisk luft intag.Lycka till.
 
H

hondacrv

Guest
Tack för svaren, skall försöka stänga alla spjäll. Fortfarande förstår jag inte varför jag skall ställa värmereglaget på max = vid det röda defrostermärket och sedan minska för att få max effekt. Eftersom så många har haft synpunkter även tidigare är det tydligen ett "hett" ämne som inte har fått ett helt slutgiltigt svar då Fiat inte har givit oss någon vink hur vi skall agera, det kanske inte finns något riktigt bra svar att få från Fiat.:twitcy:
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Vi var ute nu i helgen och jag tänkte testa det här med tejp i dörrarna. På vägen ner till Apelviken i Varberg upplevde vi ett väldigt kalldrag vid fötterna. I dag innan vi åkte hem tejpade jag för ventilationshålen i dörrarna. Vilken enorm skillnad det blev. Inget drag och jag upplevde en mycket bättre värme i förardelen.
 
F

F.d. 4933

Guest
Har skrivit ett inlägg på annan plats i forumet beträffande isolation. Skall finnas en matta med namnet Thermoreflekt.
REFLEKTERANDE VÄRMEISOLERING http://www.wiedland.se/thr/index.htm
Kanske en idé att testa? Har skrivit till Wiedland, väntar på svar.
Är det så bra, skall jag efterisolera dörrarna bl.a. och utv. fotstegen, då det inte drar vatten. Limmas med butyltejp. Kan även isolera kylvattenslangaran för att förhindra värmeförlust på varmvattnet.
 
F

F.d. 12707

Guest
Hei!
Dette er et velkjent problem, også i Norge. Det er jo samme bilene. I et innlegg på den norske bobilforenings forum, ble det for en tid tilbake gitt et tips om at: på torpedoveggen, bak vindrutetørker-motoren er der et hull, på størrelse med noe over en 5-krone. Inn det hullet kom en masse med kaldluft! Tipset er kolla torpedoveggen! Muligens er det flere hull!. Dette gjelder biler produsert før den seneste modellen.

Hilsen fra Norge
 
F

F.d. 2587

Guest
Hm...... Vi är på jakt efter husbil. Vi har haft husvagn i över 15år. Man börja ju undra om man verkligen ska köpa husbil..... 250 000 - 400 000kr för husbil och då behöva frysa.... Har ju inte lust med att sitta och frysa. Har varit ute med vår vagn då, det har varit 25 minus och allt har fungerat bra men finns dessa besvär då man bara kör lite så undrar man ju.....


Mvh
Fidde och Suss.
 
F

F.d. 2936

Guest
FiddeSuss skrev:
Hm...... Vi är på jakt efter husbil. Vi har haft husvagn i över 15år. Man börja ju undra om man verkligen ska köpa husbil..... 250 000 - 400 000kr för husbil och då behöva frysa.... Har ju inte lust med att sitta och frysa. Har varit ute med vår vagn då, det har varit 25 minus och allt har fungerat bra men finns dessa besvär då man bara kör lite så undrar man ju.....


Mvh
Fidde och Suss.
:santa-4-icon:Jag har inte frusit i min bil trots nästan 30 minusgrader! Man kan dock inte vänta sig samma värme som en personbil om man har en bränslesnål bil och stor volym i bilen! En bränslesnål dieselmotor ger inte så mycket överskottsvärme!
 

valsan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6980
Medlemskap
2024
FiddeSuss skrev:
Hm...... Vi är på jakt efter husbil. Vi har haft husvagn i över 15år. Man börja ju undra om man verkligen ska köpa husbil..... 250 000 - 400 000kr för husbil och då behöva frysa.... Har ju inte lust med att sitta och frysa. Har varit ute med vår vagn då, det har varit 25 minus och allt har fungerat bra men finns dessa besvär då man bara kör lite så undrar man ju.....


Mvh
Fidde och Suss.

Husvagn och husbil är två helt olika saker.

Vi köpte efter 30 år med husvagn en husbil. Speciell värmekomforten är i en husvagn självklart mycket bättre. Även i en bra husbil, speciell i en halvintegriert, har man en kall hytt. Då saknar man sin gamla husvagn.

Men en husbil har så många andra fördelar. Det gäller att se över sina behov och önskemål och väljar rätt. Och ett allmän råd kan man helt enkel inte ge, tyvärr.
 
Toppen