• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ja, se Bilprovningen....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Ja, man blir så trött ibland.........
Jag hade bokat tid idag för registreringsbesiktning, fick ingen tid i närheten av där jag bor, utan fick ta en tid nere i Halmstad, 13 mil bort, men det fick ju gå. Vid bokningen av tiden upplyste handläggaren på Bilprovningen mig om att de inte har nån våg där, utan jag skulle ombesörja vägningen själv. -Vart då? frågade jag, -Inte vet jag! fick jag till svar....-det får du ta reda på själv....
Efter en halv dags rundringning hade jag raggat upp ett ställe där jag kunde väga bilen och få ut en giltig vågsedel.
Eftersom någon här på hemsidan sedan upplyste om att vederbörande hade visst kunnat väga sin bil i samband med reg. besiktningen på Bilprovningen nere i Halmstad, ringde jag åter tillbaka till Bilprovningens telefonbokning för reg. besiktning för att kolla upp hur det verkligen låg till. Denne handläggare säger samma sak, väg bilen själv, det finns ingen våg i Halmstad. Samtidigt frågar jag också när den ska kontrollbesiktigas och får till svar att det ska inte göras nu, eftersom bilen är så ny.
För att vara säker så ber jag om telefonnumret till stationen i Halmstad. Efter mycket om och men lämnar handläggaren motvilligt ut telefonnumret.
Jag ringer sedan upp stationen i Halmstad, och hamnar hos stationschefen.
Frågar samma sak, får till svar att man kan inte väga bilen på något annat ställe än hos Bilprovningen, om inte en personal från Bilprovningen är med. Jag skulle alltså kunna väga bilen hemma i Kungsbacka, men inte på det stället jag själv hade raggat upp, utan hos Lantmännen, och då ska en person från Bilprovningen i Kungsbacka vara närvarande, och en sådan måste bokas upp i god tid. Sen upplyste han mig om att det finns ju en våg granne med stationen här nere, som vi alltid använder vid invägning...
SUCK..................vad trött man blir...............
Sen frågade jag även denne person ang. kontrollbesiktning, och han sa att det behövs ej på en sådan ny bil.
Så kom då denna dagen idag, när jag skulle åka ner till Halmstad för reg. besiktning och vägning.
Eftersom jag vill att bilen ska väga lika lite som den gjorde vid tyska invägningen, har jag röjt ut allt ur bilen, alla grejer och sängkläder. Parabolen skulle jag ändå sälja, men jag hade plockat av den innan reg. besiktningen för att slippa den tyngden vid vägningen.
Så väl där nere, när jag kört in bilen och dom börjar skriva in alla siffror, undrar jag om vi inte skulle väga bilen? Får då till svar att Nej, det behövs inte, för efter den 1:a maj i år så gäller nya regler, man skriver helt enkelt bara i samma vikt som det står i det tyska registreringsbeviset....:wall::wall::wall::wall:
Alltså, jag har röjt ut allt ur bilen till ingen som helst nytta, jag fick gå upp mitt i natten för att hinna köra ner och vara där innan sju i morse, hade jag inte behövt röja ur, kunde jag kört ner dan innan o övernattat där nere....
Men, inte nog med detta, när allt är klart så frågar jag -jaha, och vad händer nu, är allt klart sen när skyltarna kommer?
-Nej, du måste ju kontrollbesiktiga bilen också. Det gäller även nya bilar om de är över 3500kg....
-Så eftersom du inte har bokat någon tid här för kontrollbesiktning idag, så har du körförbud nu...
:wall::wall::wall::wall::wall::wall::wall:
Och det går inte att boka tid på Internet för kontrollbesiktning, för mitt nya registreringsnummer finns inte med i datan än, så man måste ringa telefonbokningen, och tidigast i morgon kan det vara möjligt att göra.
Och är det nån som tror att det finns någon ledig tid för kontrollbesiktning innan min importförsäkring går ut om tre dagar....:wall::wall:...knappast....

Hade jag fått rätt information från början hade mycket sparat mycket arbete och allt hade varit klart nu....

//Annette, som är rätt irriterad på Bilprovningen just nu....men det går väl över....
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Ja, se så "smidiga" och "kundserviceminded" dom skulle kunna vara. Jag har själv ringt till bilprovningen och blivit avbruten och vidarekopplad innan jag ens har förklarat vad mitt ärende varit.

Ännu är inte Bilprovningen någon konkurrensutsatt verksamhet men det blir väl ändring på detta!!!

Hoppas allt löser sig på bästa sätt för er........

ChristerP
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Myndigheter! Jag säger bara det!
Är dom till för att det skall bi rätt och bra så snabbt som möjligt?
Eller är det bara för att det skall bli så krångligt som möjligt.
//Benny
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej Anette!

Vilken story du berättar. Jag skulle nog varit minst lika frustrerad som du.:confused:

Jag var inne till Bilprovningen i Karlstad för några veckor sedan och registreringsbesiktade vår "nya" husbil.

Ringde på måndag och fick tid dagen efter på tisdag. Dock fans ingen tid för kontrollbesiktning ledig. Hela proceduren tog ca 45 minuter med vägning och allt. Jag sänkte tjänstevikten med ca 250Kg jämfört med det tyska briefet. Allt klart och dom fick fram ett Svenskt reg.nummer direkt i datorn.

Då säger mannen på Bilprovningen att vi måste göra en kontrollbesiktning också. Vi försöker alltid att göra det samtidigt så är allt klart direkt.
- Tyvärr fick jag ingen tid för det säger jag.
Vi fixar det säger han. Kollar i datan och säger kom tillbaka om 2 timmar kl. 13 så klämmer vi in dig mellan några andra bilar. Sagt och gjort, det funkade.

Jag var inne 20 April. Jag har bara gott och säga om Bilprovningen.

Hoppas att det löser sig för snarast.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Bilprovningen är ingen myndighet utan ett svenskt aktiebolag. Tyvärr ett aktiebolag utan konkurrenter än så länge så därför går det ett klanta sig lite hur som helst tydligen. Sorgligt läsning som avspeglar en skrämmande kunskapsbrist om deras egna verksamhet.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej Anette!

Vilken story du berättar. Jag skulle nog varit minst lika frustrerad som du.:confused:

Jag var inne till Bilprovningen i Karlstad för några veckor sedan och registreringsbesiktade vår "nya" husbil.

Ringde på måndag och fick tid dagen efter på tisdag. Dock fans ingen tid för kontrollbesiktning ledig. Hela proceduren tog ca 45 minuter med vägning och allt. Jag sänkte tjänstevikten med ca 250Kg jämfört med det tyska briefet. Allt klart och dom fick fram ett Svenskt reg.nummer direkt i datorn.

Då säger mannen på Bilprovningen att vi måste göra en kontrollbesiktning också. Vi försöker alltid att göra det samtidigt så är allt klart direkt.
- Tyvärr fick jag ingen tid för det säger jag.
Vi fixar det säger han. Kollar i datan och säger kom tillbaka om 2 timmar kl. 13 så klämmer vi in dig mellan några andra bilar. Sagt och gjort, det funkade.

Jag var inne 20 April. Jag har bara gott och säga om Bilprovningen.

Hoppas att det löser sig för snarast.
Det är alltså en personfråga. En del vill tydligen ikläda sig monopolfasoner. Fyyyy!
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Ja, detta är ju inte personalens fel, hade de haft någon ledig lucka för mig, så hade de klämt in en tid, men de hade helt fullt idag.
Det är handläggarna som orsakat mig allt detta besvär till ingen nytta. De borde väl verkligen veta vad som gäller om de sitter på ett särskilt tel.nr för registreringsbesiktningar..........
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Ja, detta är ju inte personalens fel, hade de haft någon ledig lucka för mig, så hade de klämt in en tid, men de hade helt fullt idag.
Det är handläggarna som orsakat mig allt detta besvär till ingen nytta. De borde väl verkligen veta vad som gäller om de sitter på ett särskilt tel.nr för registreringsbesiktningar..........
Det är ju det jag menar, det beror alltså på handläggaren!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej!

Vill även skriva om att jag vägde upp den förra bilen från 3500 till 4000kg. Inga problem, dom fixade till allt på nolltid. Dom är två grabbar på "ingenjörsavdelningen" Anders och Patrik och dom är lika serviceminded bägge två.

Jag bävar för avregleringen. Hoppas att det inte blir som i Finland där dom avreglerade för några sedan. Priserna steg med 100-200%
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej Anette.

Oj oj oj! Jag säger bara det....

Att du inte fick hjärnblödning?

Min importerade husbil var vägd, registreringsbesiktigad, kontrollbesiktigad och "upptypad" till 3850 kg på två veckor ifrån att jag kommit hem med den.

Dessförinnan hade jag varit i kontakt med bilprovaren ang vilka papper mm som krävdes.
Samma dag som jag fick registreringspapperna ringde jag till Kinna och fick komma direkt....

Därför måste jag nu rekommendera dig att: nästa gång du skall importera husbil så ta kontakt med Bilprovningen i Kinna! Det är dessutom bara 6 mil ifrån Vallda.

På den stationen finns en kompetent bilprovare för husbilar. Grannen med bilprovningen har våg som bilprovningen använder.

Måste dock tillägga att jag är imponerad av ditt lugna sätt att hantera denna situation....

mvh /imponerad Roy
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hoppas denna omreglering blir bättre än elmarknaden annars får man vänta på att dom besiktningsberättade i varje stad kallar till gemensamma möte för att komma överens om riktigt höga priser. 5 dubbla skulle jag gissa på som elpriset stucket iväg när man renoverar kärnkraftverken under den kallaste tiden och frambringar bris på energi. Från Kalla Fakta i kväll den 5/5 20:00 TV 1
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Jag besiktade min bil för första gången i går. Jag for förbi bilprovningen
på förmiddagen och passade då på att fråga om gasolkontroll. Den hade jag
begärt när jag beställde tiden. En besiktningsman gick med ut och tittade
på mina kopplingar. Ja sa, du får koppla loss slangen på röret och koppla
på er slang där. Det kan vi inte, sa han. Vi måste skruva fast den så vi
tar bara loss en koppling vid gasoltuben och kopplar på där. Då frågade jag,
ska du provtrycka via reducerventilen, då får du ju bara ett tryck som är
lika stort som gasoltrycket. Då kan jag ju lika väl kolla på mina mätare
om allt är tätt. Ja, fick jag till svar.
Borde inte bilprovningen skaffa sig utrustning så man kan klara alla lösningar.
Det kunde i alla fall dom som sålde bilen, men jag ville hellre göra det nu
på våren så jag avstod denna koll i höstas.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Har en tid för reggbes där de påstår ( handläggarna ) att ingen ny kontrollbes ska behövas.
Nu blir man ju osäker så man inte får körförbud direkt och ingen ny tid på några veckor
Kan det vara så att pb2 besiktigas varje år och lätt lastbil av årsmodell -06 vartannat år
senast bes jag sept -09 och borde nu bes igen till hösten -10
Det känns som ett 5:de samtal blir nödvändigt.
Snacka om olika budskap från handläggarna, om något som borde vara klockrent. :confused:

P-zon
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej P-zon!

Följande gäller:

Fordon med en totalvikt av högst 3,5 ton ska kontrollbesiktas första gången under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller 34 månader efter den månad då fordonet första gången togs i bruk. Andra gången fordonet ska kontrollbesiktas är under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller två år efter föregående inställelsemånad.

Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter att fordonet för första gången ställdes på. Därefter kontrollbesiktas fordonet senast 12 månader efter senast föregående fullständiga kontrollbesiktning.

Kontrollbesiktning - Transportstyrelsen

Hälsningar
Birger
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej,Annette du måste ha missuppfattat detta med bilprovningen har tidsbeställning,all
tidsbeställning sköts av ett privat företag.Om DU skall ha information om registreringar
ring i så fall till teknisk suport på bilprovningen eller en besiktningsingengör som har hand om registreringar,alla andra kan DU utesluta i denna att fråga,detta blir bara fel.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej P-zon!

Följande gäller:

Fordon med en totalvikt av högst 3,5 ton ska kontrollbesiktas första gången under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller 34 månader efter den månad då fordonet första gången togs i bruk. Andra gången fordonet ska kontrollbesiktas är under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller två år efter föregående inställelsemånad.

Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter att fordonet för första gången ställdes på. Därefter kontrollbesiktas fordonet senast 12 månader efter senast föregående fullständiga kontrollbesiktning.

Kontrollbesiktning - Transportstyrelsen

Hälsningar
Birger

Vad jag kan förstå så var jag rätt ute med besiktningen till hösten 2010

Tack för det Birger

mvh p-zon
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej!

Jag bävar för avregleringen. Hoppas att det inte blir som i Finland där dom avreglerade för några sedan. Priserna steg med 100-200%

Hej
Jo dyrare blev det, men nu behöver man inte beställa tid mera bara att köra dit
dessutom är de vänligare och så bjuder de på kaffe och småbröd
Ha de Paffw (från Finland)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej!

Vänliga är dom redan idag och kaffe bjuds det också på. Det står kaffemaskiner i varje hall. Bara att ta för sig.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Det ska verkligen bli skönt med en avreglering av bilprovningen, och jag skiter i hur mycket dyrare det blir om det nu skulle bli det.
Jag hatar allt med monopol och statliga verk och vill inte ha med dom att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Anette, nu när det gått ett dygn och du fått lite perspektiv på det hela så kan du trösta dig med att hela bilbytet gått smidigt. Du fick en bra bil som passar er till ett bra pris, fick sålt den gamla snabbare än snabbt och har väl dessutom redan sålt parabolanläggningen.

Lite smolk i bägaren skall du allt ha ;) !
 
Toppen