• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jättebilliga solcellspaneler

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad sägs om en solcellspanel som ger 35 Volt och 4,7 Ampere för under 1000 kronor?
KVD Kvarndammen. Bilauktion varje vecka. Konkurs auktion. Köp bil via nätauktion.
Här finns dom under "Överskottsvaror"
Tyvärr säljs dom på auktion som minst i kvantitet om 15 st, och anbudet på 15 st ligger för närvarande på 14 500 kronor. Jag kunde tänka mig att köpa en, och kunde vi få ihop 14 till innan onsdag så kunde man lägga ett bud.
Även om man måste gå upp någon tusenlapp så är de förtfarande billigt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Jag köpte precis den modellen förra våren från det II-sort part
som en av de anställda sålde via Blocket.
165W panel inkl. frakt gick då lös på 4600sek vill jag minnas.

Självklart om priset hamnar rätt så är de ett fynd!
Då kan man som i mitt fall, sluta fundera på en mindre men svängbar panel
och investera i en platt liggande 165w panel till.

Kräver dock "sin" hanteing att köpa/sam-köpa ett av dessa partier... :rolleyes:

Ang. förra årets II-sort. så var det endast kontakten på min panel
Man fick med 2st honor, en sittande på panelen, + 1st som användes för kablaget in i bilen...
Lätt löst!

Upp till runt 3000SEK borde vara ett helt ok pris.
Lär förmodligen som Esbjörn skriver, gå på runt 50lök... (ev.. mer)
Det kommer inropningsavgifter på detta oxå...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

3.000 inkl moms är ju ett vettigt pris om det är andrasortering. Då skulle jag också vara intresserad.

Här finns samma panel fast 1:a sortering och snäppet vassare för 5.345:-.

Det som troligen kommer att hjälpa till att pressa upp priset är Kvarndammens oseriösa vana att blåsa upp eller hitta på helt egna "listpriser".
Normalpriset på denna panel i felfritt skick borde ligga någonstans på 5.200 inkl moms och inte 6.200 som de tydligen har lyckats(?) hitta någonstans. Var kan man undra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Det går att hitta billiga solpaneler, men ska det va lite kvalitet i dom, så blir priset i det området som Roger säger
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Det finns regulatorer som omvandlar spänning till ström.
//W


Nu vill jag allt protestera. Man kan inte omvandla spänning till ström! Spänning är spänning och ström är ström.

Men visst kan man sänka spänningen och höja strömmen så länge som effekten är samma. P är ju lika med U*I. Detta är ju precis det man gör t.ex. i en transformator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Håkand, om vi skal være pirkete så fungerer en MPPT regulator som en variabel transformator for likestrøm (flere selvmotsigelser i den setningen).
Med en gang spenningen i fra panelet kommer over en laveste grenseverdi så reguleres den om til passende ladespenning for batteribanken - og det fortsetter regulatoren med til spenningen fra panelet kommer over høyeste lovlige for regulatoren (om dette er mulig). Har sett MPPT regulatorer som lader 12V og 24V batteribanker med innspenning fra 5V til litt over 60V. Regulatoren forsøker å utnytte den effekten som dannes i panelene.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Nu vill jag allt protestera. Man kan inte omvandla spänning till ström! Spänning är spänning och ström är ström.

Men visst kan man sänka spänningen och höja strömmen så länge som effekten är samma. P är ju lika med U*I. Detta är ju precis det man gör t.ex. i en transformator.
Exempel:
Max Power MPPT regulator

naps_max_power_medium.jpg

MaxPower är en laddningsregulator som är utvecklad med senaste teknik. Kan öka effekten med upp till 35%.
MaxPower anpassar spänningen från solpanelen till den spänning som batteriet har. * OBS* Genom att sänka spänningen får man automatiskt mer ström (P / U = I).
Ju mer urladdat batteriet är dvs. ju lägre batteriets spänning
är, ju större blir vinsten.
Kan även användas till 24V paneler för att erhålla rätt laddning till ett 12V system.
MaxPower använder 3 olika laddmetoder:
*Effekt maximering
*Underhållsladdning av batteriet
*Utjämningsladdning
Tack vare detta maximeras den effekt som kan utvinnas ur solpanelen.
MaxPowers spänningsnivåer är temperaturkompenserade
vilket innebär att spänningen automatiskt justeras med avseende på batteriets temperatur.
Teknisk specifikation:
Systemspänning: 12 Volt
Max. ingångsspänning: 45 Volt
Max. ingångsström: 7 Ampere
Max. paneleffekt: 130 Watt ( 24V-200W )
Drifttemperaturområde: -25 till +40 grader
Mått: 145 x 110 x50 mm
Maximal kontinuerlig utgångström 9,5A


//W
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

AHA!
"regulatorn" är alltså vad man kallar för en "down-konverter"-variant
av switchade kraftaggregat.

Då kan man ta strömmen från en högre spänning och leda in i primär
i en transformator. Mellan transformator och jord ligger en switch-
transistor som "hackar upp" strömmen så att transformatorn "upplever"
det hela som växelström. På primären så transformerar man "ner" till
lämplig spänning och har då vunnit ström från inmatad effekt.
Naturligtvis har vi förluster i "regulatorn" men det kan knappast ens uppgå
till 10%.

För att lättare hänga med i resonemanget se "farbror Ohm´s 1:a lag"
som en "gungbräda med U och I över "bocken" P.

Det finns ett (kanske två) oändligt antal PAR U och I som ger samma P!
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Håller helt med med Knut och Hans samt det Wizard skrev i sista inlägget.

Det jag reagerade på var att man kan göra om spänning till ström som Wizard skrev i ett tidigare inlägg. Kanske onödigt petigt av mig men efter 25 år som yrkeslärare i bl.a. ellära så blir det automatiskt så att jag vill rätta till fel eller missförstånd.

Spänning är ju en elektrisk storhet som anger en skillnad i potential och mäts i Volt, ström är en annan storhet som uppstår då elektriska laddningar förflyttas. Jag anser inte att man kan säga att man kan göra om spänning till ström, men visst kan man, som jag skrev, sänka spänningen och på så vis få ut en större ström.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Hej Håkand!
Mycket intressant läsning!
Vad är då kontentan av det hela, i klartext (mera utförligt)!!!!
mvh.





Håller helt med med Knut och Hans samt det Wizard skrev i sista inlägget.

Det jag reagerade på var att man kan göra om spänning till ström som Wizard skrev i ett tidigare inlägg. Kanske onödigt petigt av mig men efter 25 år som yrkeslärare i bl.a. ellära så blir det automatiskt så att jag vill rätta till fel eller missförstånd.

Spänning är ju en elektrisk storhet som anger en skillnad i potential och mäts i Volt, ström är en annan storhet som uppstår då elektriska laddningar förflyttas. Jag anser inte att man kan säga att man kan göra om spänning till ström, men visst kan man, som jag skrev, sänka spänningen och på så vis få ut en större ström.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Jag kan tänka mej att köpa 2st


Vad sägs om en solcellspanel som ger 35 Volt och 4,7 Ampere för under 1000 kronor?
KVD Kvarndammen. Bilauktion varje vecka. Konkurs auktion. Köp bil via nätauktion.
Här finns dom under "Överskottsvaror"
Tyvärr säljs dom på auktion som minst i kvantitet om 15 st, och anbudet på 15 st ligger för närvarande på 14 500 kronor. Jag kunde tänka mig att köpa en, och kunde vi få ihop 14 till innan onsdag så kunde man lägga ett bud.
Även om man måste gå upp någon tusenlapp så är de förtfarande billigt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jättebilliga solcellspaneler

Håller helt med med Knut och Hans samt det Wizard skrev i sista inlägget.

Det jag reagerade på var att man kan göra om spänning till ström som Wizard skrev i ett tidigare inlägg. Kanske onödigt petigt av mig men efter 25 år som yrkeslärare i bl.a. ellära så blir det automatiskt så att jag vill rätta till fel eller missförstånd.

Spänning är ju en elektrisk storhet som anger en skillnad i potential och mäts i Volt, ström är en annan storhet som uppstår då elektriska laddningar förflyttas. Jag anser inte att man kan säga att man kan göra om spänning till ström, men visst kan man, som jag skrev, sänka spänningen och på så vis få ut en större ström.

Jovisst Håkand, du har rätt i sak. Men att i detta fall skriva en doktorsavhandling om ström, effekt, spänning, potential, elektrisk motorisk kraft EMKE, transformering. PWM mm hade förmodligen inte varit det svar WillyPe hade förväntat sig.
Därför gjorde jag det lätt för mig och förenklade det hela, men jag lovar att bättra mig till nästa gång.
:D
Lev väl!
//W
 
Toppen