• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämförelse Husbilsförsäkringar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mycket bra uppställning! För att krångla till allt har jag konstaterat att om vi byter ägare på vår husbil till min hustru kan vi spara 40% på årspremien. Tilläggas kan att jag har kört stor husbil ca. 13’ mil sedan 8 år. Hon har bara kört någon km. under dessa år. Det handlar i vårt fall om 8’/år vid helårspåställning. Kan vara värt att kolla!
Intressant, men varför får frugan 40% lägre premie? Om det kan appliceras även hemma hos oss så får Carola en 1 år gammal husbil imorgon. :)

Tommy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppdatering.
Fick nytt försäkringsbrev för kommande 12 månader.
CC superhusbilsförsäkring.
Concorde Liner 2007, jag 60+, ej utanför Norden, bor ej i husbilen permanent, påställd 9 månader av 12.
10497 kr.

Har begärt offert på om jag inte ställer av bilen, återkommer.
12 månader i trafik skulle kosta 12 271 kr.
Samma omfattning som ovan.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kollade med Motor. Där har premien med åldern att göra.
Då skall jag kolla, eftersom det föreligger en viss åldersskillnad här hemma…. Inget som märks tycker jag, men har förstått av hustrun, att det troligen bara är jag som lever med den sinnebilden.

Bara för att jag ser lite sämre, hör lite taskigt numera, närminnet är kort och Carola förstår inte varför jag gasar på när jag närmar mig rondeller och vägkorsningar. Hon var inte med i de svåra tiderna, när man måste vara först in i rondellen.

Ja, ja, får kolla med Folksam och höra om de upptäckt att hon faktiskt kör bättre än jag, ja det är vad hon påstår…

Tommy
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Tre Kronor Försäkringar, ett helägt dotterbolag till Folksam, som erbjuder försäkringslösningar för Swedbank/Sparbankernas kunder.

Är inte kund i de bankerna, därför inte aktuellt i vårt fall. Undrar om inte priser och texten med små bokstäver är väldigt lika Folksams egen försäkring.

Tommy

Detta har jag kollat upp och det passade oss så bra att vi lämnade Folksam.

Kunder var inte vi heller men det behöver inte vara fel att ha en fot i en annan bank också.
0% i ränta i båda bankerna så där var ingen skillnad. Det går bra att vara en liten kund också.
Enklast via hemsidan och med mobilt bank-id.

Helårsförsäkring, tillåtet att ställa av utomlands och tillåtet att bo i bilen under avställning.
Malus gör detta väldigt intressant. Betalar nästan hela campingavgiften. Premie för en Eura
Integra Line 720 av 2021 års modell blev 540 kr/mån. Då har 20% rabatt dragits av. 15% för
att huset också flyttas till Tre Kronor och 5% för att vi blev nyckelkunder. Detta kostar 39 kr/mån.

Villapremien något lägre än Folksam. Annars är det som Tommy mycket riktigt säger, stora
likheter. Både på villkoren för husbil och villahemförsäkring.

Värt att nämna är reseskyddet. 45 dagar ingår. Du måste hem och vända för att få
en ny 45-dagarsperiod. Tre Kronor erbjuder förlängning av reseskyddet, 28 kr/dag för en 63-åring om förlängningen är 105 dagar som ett exempel.

Folksam erbjuder 185 dagar med både hem och husbil i bolaget. Men man tillåter högst två avbrot på max en vecka för att resa hem och fira jul t.ex.
Blir avbrottet längre upphör reseförsäkringen.

Reser man med husbilen hela tiden gäller naturligtvis 185 dagar. Vi tänker lämna bilen
på en parkering nära flygplatsen. En vecka tycker vi är för kort tid om vi åker hem för att fira jul.

Hade det gällt ett läkarbesök hade det varit en annan sak. Därför får reseskyddet i Folksam mindre betydelse i jämförelsen för vår del. Idag kan man inte heller
förlänga reseskyddet i Folksam.

Var och en måste naturligtvis ta ställning till hur man kommer att använda sin försäkring och hur behovet ser ut.
Tre Kronor passar oss nu. Vem vet, kanske HBK kommer med ett bättre avtal om
en tid och då kanske det är dags för ett nytt byte.
 
Senast ändrad:

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har gjort provförsäkringar på vissa bilar,det som sticker ut är att dyra,stora liners 4milj+ inte alls blir dyrare att försäkra än en betydligt mindre,billigare bil.
Vagnskada,Glas kan ju på en sådan bil bli väldigt dyrt för bolagen med det visar sig inte på premien.

Men om man återgår till "normala" bilar så skiljer inte villkoren mycket mellan bolagen.
Det är ni som skall bo i bilen avställd och/eller tillbringa lång tid utrikes som får läsa det finstilta noga.
Se över självriskserna när ni jämför tex. vagnskada där det ofta finns ett spann på 3000-6000kr vilket gör skillnad på premien.
Ofta vill bolagen lägga till assistansförsäkring,nyttan av den bör man studera noga,ofta försäkrar man bort självrisk vid räddning samt får hyrbil några dagar,jag har valt bort detta.
Det samma gäller djurkollision,jag rekommenderar Viltskadefonden,det kostar 150kr/år gäller alla bilar som är registrerade på dig.
För er som har dyrare bil 1Milj+ så har vissa bolag krav på spårsändare,en del kräver godkända sändare, andra har inget tydligt krav.
Sedan finns det bolag som ersätter semesteravbrott 150-500kr/dygn,nyttan av detta får var ock en bedöma,försäkringarna fylls ut med"bra att ha" tillägg men det är bilen som är viktigast/dyrast att försäkra
Det är väl inte något nytt under solen, det är alltid mängden som betalar, det stora flertalet har billigare bilar det är såklart enklare att sko sig på oss, när något bara används av ett fåtal är det billigt = bra vinst, när det blir vanligare läggs det på en skatt, vad tror ni om elbilar?
 
Toppen