• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämförelse Husbilsförsäkringar

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade man energin och tiden skulle man göra en riktigt skarp jämförelse mellan bolagen.
Bästa jämförelsen får man troligen om man kan få fram premien för samma bilar för några olika personer som är i olika åldrar och bor på olika orter

Något liknande detta skulle man kunna utgå från för att få in något jämförbart:

Personer (Kön/ålder)
1. Man 70 år
2. Man 45 år
3. Kvinna 85
4. ?

Som bor (Ort/Typ
1. Storstad - Lägenhet
2. Mindre stad - Hus
3. Glesbygden – Hus
4. ?

Som skall försäkra (Typ/ålder/eventuellt värde)
1. Alkovbil -95
2. Helintegrerad -20
3. Plåtis -15
4. ?

Försäkringsnivåer/självrisker
1. Helförsäkring utan extra assistans - Vagnskadesjälvrisk ca 3.000:-

Period
1. Påställd hela året
2. Avställd hela året
3. Helårsförsäkring

Testbilarna hittar man enkelt på Blocket. Det är bara att låna regnumret från bilar som står hos handlare.
Testpersoner som passar olika ålder, kön och boenden borde vi kunna hitta här :)

Det skulle verkligen vara intressant att se hur mycket parametrarna ovan påverkar premierna och hur olika bolagen eventuellt viktar dem.
Jag har gjort provförsäkringar på vissa bilar,det som sticker ut är att dyra,stora liners 4milj+ inte alls blir dyrare att försäkra än en betydligt mindre,billigare bil.
Vagnskada,Glas kan ju på en sådan bil bli väldigt dyrt för bolagen med det visar sig inte på premien.

Men om man återgår till "normala" bilar så skiljer inte villkoren mycket mellan bolagen.
Det är ni som skall bo i bilen avställd och/eller tillbringa lång tid utrikes som får läsa det finstilta noga.
Se över självriskserna när ni jämför tex. vagnskada där det ofta finns ett spann på 3000-6000kr vilket gör skillnad på premien.
Ofta vill bolagen lägga till assistansförsäkring,nyttan av den bör man studera noga,ofta försäkrar man bort självrisk vid räddning samt får hyrbil några dagar,jag har valt bort detta.
Det samma gäller djurkollision,jag rekommenderar Viltskadefonden,det kostar 150kr/år gäller alla bilar som är registrerade på dig.
För er som har dyrare bil 1Milj+ så har vissa bolag krav på spårsändare,en del kräver godkända sändare, andra har inget tydligt krav.
Sedan finns det bolag som ersätter semesteravbrott 150-500kr/dygn,nyttan av detta får var ock en bedöma,försäkringarna fylls ut med"bra att ha" tillägg men det är bilen som är viktigast/dyrast att försäkra
 
Senast ändrad:

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Vi har haft vår försäkring hos Trygg Hansa och nu när det drar ihop sig till ett nytt år så blev kostnaden 9010:-
Tog kontakt med Folksam, vi har Villa hem försäkring och Hundförsäkring finns där.
Husbilsförsäkring i samma omfattning som hos T H med rabatt för HBK och ovanstående försäkring landade på 6666:-
Det finns dock små skillnader i självriskerna, stöld och glas ökade med 500:- i självrisk.
Kan också tillägga att hos M kunde vi inte få någon prisuppgift då deras försäkring begränsas av totalvikt, 4500kg. Vår totalvikt är på 5000kg.
Bilen är från 2008 och angiven körsträcka 1500 mil, parkering på egen tomt samt spårsändare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Gjorde en snabbkoll på skoj
Nedan är om jag skulle teckna exakt samma helförsäkring hos Trygg Hansa:

Hobby 690 -05 pris 200.000:- Årspremie 14.000:-
Morelo -20 pris 4.700.000:- Årspremie 18.000:-
Kabe -16 pris 1.400.000:- Årspremie 24.000:-
Concorde -19 pris 7.000.000:- Årspremie 28.000:-

Morelon har ett mer än 20 gånger så högt marknadsvärde som min Hobby men premien skiljer bara 4.000:- per helår.
Väldigt stor skillnad också mellan Kaben och Concorden...
Man kan ju även fundera lite på hur bolagets kostnader skiljer sig mellan bilarna vid en eventuell skada. Min gamla Hobby har ju inte ens en gällande maskinskadeförsäkring och får troligen även åldersavdrag på 99% på det som eventuellt täcks.

Finns ju ingen större logik i prissättningen. Tänk då att det fortfarande bara är prisskillnader inom samma bolag och med samma försäkringstagare.
Blandar vi in olika bolag och olika personer i salladen också så blir det nog riktigt spännande :)


PS Försökte formatera pristabellen men tabbar tillåts inte och mellanslag tas bort automatiskt när man postar
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Vi har sedan ett antal år haft Caravanförsäkring, mest med hänsyn till deras generösa reseskydd och för övrigt en prisvärd produkt. Nu när det sker en hel del med bland annat helårsförsäkringar har jag gjort sett över vad andra bolag kan erbjuda. De jag har kontrollerat med är CC, M, Folksam och Länsförsäkringar.
Premien är för CC 7847, M 8412, Folksam 9672 och LF 7416.

Med hemförsäkringen i samma bolag är reseskyddet i CC 90 dagar, M 60 dagar, Folksam 180 dagar, LF 45 dagar. Vid längre resa måste skyddet kompletteras. Här kan noteras att CC och M inte erbjuder denna komplettering utan hänvisar till de fristående bolagen ERV och Gouda.

Priset för hemförsäkringen är för vår del: CC 2050, M 1863, Folksam 1214 och LF 1011.

Vi har räknat på en utlandsresa från 1 december till 15 april för två personer. Kostnad: CC/ERV 10914, M/Gouda 10724, Folksam 0, LF 8116.
(kostnaden med CC/ERV något oklar på grund av hur de 90 dagarna påverkar som kan innebära någon tusenlapp billigare)

LF erbjuder oss ytterligare rabatter som guldkund på 750 kr samt en självriskcheck.

Kostnaden blir då för husbilen, hemförsäkring och förlängd resa: CC 20811, M 20999, Folksam 10886 och LF 16543.

Om vi räknar med att kunna ställa av bilen åtta veckor under året blir minskningen: CC 1120, M 1120, Folksam 2608 och LF 2256.
CC och M är helårsförsäkringar därför är det enbart skatt som återbetalas.

Vi har inte räknat med att resa hem under resan. För den som gör det blir det än mer komplicerat.

Slutsatsen blir att det är lönsamt att lägga ner lite arbete på att jämföra de olika priserna. Innehållet i försäkringarna variera en del men kanske inte på ett avgörande sätt.

Gör ett bra val för din situation!
Mats C
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har Gensidige i dag och vet inte hur de kommer att hantera mig, de har ju upphört med att försäkra husbilar. DE försäkrar husbilar via Motormännen dock.
Har kolla runt och finner att Kabria är billigast. Är det någon som har erfarenhet av dem?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kabria, för vår 2007 Liner 990. Jag är 60+
Uppgivet värde 1 400 000kr
Parkering, egen villatomt
Vagnskada självrisk 2500
Glas självrisk 35% eller max 7500 kr
Premie 7124 kr
Resa utanför norden + 2162 kr

Blir väsentligt billigare att åberopa vagnskadan för en framruta än glasförsäkringen.......:msn_dontknow:
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Jag bytte från C-C till Kabria 1 juni i år, jag åker Morelo Loft 2014 7,5 ton.
Upptaget värde 1 600 000 kr
Vagnskada självrisk 2 500 kr
Glas självrisk 35 % max 7 500 kr
Premie 4 970 kr inom Norden
Utanför Norden + 1 533 kr

Försäkringen gäller med samma omfattning året runt utan premieåterbetalning vid avställning.

Enligt handläggaren var det inga problem att bo i bilen när den var avställd premien är ju densamma även då den är avställd.

( Ny premie från C-C var 12 088 kr då fick bilen vara i trafik endast 8 månader och ingen resa utanför Norden.)
 
Senast ändrad:

Tille

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borås
HBK-Nr
29698
Medlemskap
2021
Kabria, för vår 2007 Liner 990. Jag är 60+
Uppgivet värde 1 400 000kr
Parkering, egen villatomt
Vagnskada självrisk 2500
Glas självrisk 35% eller max 7500 kr
Premie 7124 kr
Resa utanför norden + 2162 kr

Blir väsentligt billigare att åberopa vagnskadan för en framruta än glasförsäkringen.......:msn_dontknow:
Det där som flera åberopar att fritt välja mellan glasskada eller vagnskada vid verklig glasskada tror jag inte på! Om en säljare påstår det så begär skriftligt på det. Jag har jobbat på LF och i deras villkor är en glasskada en glasskada och en vagnskada allt annat UTOM glasskada som självklart ska skaderegleras på därför avsett kapitel i villkoret.
 

Cmx076

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9483
Medlemskap
2024
Hej!
Har ingen av alla dessa kollat med försäkringsbolaget Tre Kronor, själv betalar jag en årspremiär 6084:-
/507:-månaden. Tyvärr ingen reducering vid avställning. Kostnaden avser Hymer årsmodell 2014
Avser helförsäkring
mvh
Jan Erik
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tre Kronor Försäkringar, ett helägt dotterbolag till Folksam, som erbjuder försäkringslösningar för Swedbank/Sparbankernas kunder.

Är inte kund i de bankerna, därför inte aktuellt i vårt fall. Undrar om inte priser och texten med små bokstäver är väldigt lika Folksams egen försäkring.

Tommy
 
Senast ändrad:

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Vi har en plåtis Weinsberg årsmodell 2017 Betalde 2019/11/12 6079:- i dag kostar den 7860:- 2021/11/01
Två år + 29% Länsförsäkringar Värmland. Har börjat titta på andra bolag. Inte bara för prishöjning utan också för att dom har ett tillägg på självrisken på 10.000:- när min dotter lånar bilen
Mvh
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Plåtis, Westfalia Columbus 601 D från 2016, helförsäkring + assistans i Folksam, med samlingsrabatt (fler försäkringar) och HBK-rabatt (samt förlängt reseskydd) 8.868 kr/år som beräkningsgrund när den är påställd, när vi ställer av övergår det automatiskt till avställningsförsäkring för 1.611 kr/år. Räknar jag lite högt med 100 dgr/år i bruk (ibland glömmer jag ställa av direkt när vi kommer hem) så ger det en årskostnad om ca 3.600 kr. Inga väsentliga undantag eller förhöjda självrisker vad jag noterat eller vet.
 

Nisse o Bibbi

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Varberg
HBK-Nr
32788
Medlemskap
2024
Enligt CC nya försäkringsbrev för min Superhusbilsförsäkring så blir årspremien 4858kr om jag har den påställd 3 månader.
Enligt offert från Länsförsäkringar så blir årspremien 2031kr under samma premisser.
Vilket bolag ska man välja? Rejäl skillnad i årspremien.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fick nytt försäkringsbrev för kommande 12 månader.
CC superhusbilsförsäkring.
Concorde Liner 2007, jag 60+, ej utanför Norden, bor ej i husbilen permanent, påställd 9 månader av 12.
10497 kr.

Har begärt offert på om jag inte ställer av bilen, återkommer.

Edit, kollade Kabria igen.
Jag hittar inte att glas har max 7500 i självrisk. (som jag skrev i inlägg 4 september ovan.)
Nu står det:
Försäkringen gäller inte för glas i bl.a. tak eller strålkastare. Självrisken är 35 % lägst 1 000 kr, vid reparation betalar du ingen självrisk.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024

Visa bilaga 215174
AUTOSTAR 1730LJ Prestige Elite 2020, uttagen oktober 2020
Motor FIAT Multijet 2,3 l, Euro 6D, 180 hk.
Det här med våra husbilsförsäkringar är ett kärt ämne på Forumet, just nu pågår debatten i två trådar, som främst rör Caravan Club/Water Circles husbilsförsäkring som många av oss har idag.

Efter att ha följt de ovan angivna trådarna var jag förberedd på att få en chockhöjning vid förfallodagen den 1 oktober, efter att t.ex. läst Peters, alias Muskatten, som fått en höjning från 6 000 kr till 25 000 kr.

Därför har jag förberett mig och varit i kontakt med förutom Caravan Club/Water Circle, även Folksam där vi i Husbilsklubben har rabatt, men även Motormänner och Dina Försäkringar som jag sett andra medlemmar rekommenderar.

Resultatet redovisar jag här:
Bilen: Är den som presenteras ovan.
Bostad: Vi bor vid en grusväg i en mindre by som heter Vannsätter och ligger 12 km väst om Söderhamn.
Bilen används: Ungefär 6 månader om året, resten av tiden står den avställd, främst under vintern i Spanien. Vi bor inte i bilen när den är avställd.
Körsträcka: Max 2 000 mil om året.

Caravan Club/Water Circle:
SuperHusbilsförsäkring - Helförsäkring
Premie fram till och med 30 september 2021:
Helår 8 148 kr, vi har haft bilen avställd ca. 9 månader och betalat drygt 4 000 kr/år
Vägassistans: Ja Självrisk: 0
Glas: Ja Självrisk 1 500 kr
Resa utanför Norden; Ja Kostnad: 0
Exklusiv fördel: Om man även har hemförsäkringen hus Water Circle så förlängs reseskyddet i den till 90 dagar.

SuperHusbilsförsäkring - Helförsäkring
Premie från och med den 1 oktober, enligt de nya reglerna som innebär helårsförsäkring
Helårspremie, beräknat på att bilen är i trafik 3 månader under året. Påställningar 3-5 gånger. 4 805 kr
Vägassistans: Ja Självrisk: 0
Glas: Ja Självrisk: 1 500 kr
Resa utanför Norden: Ja: Kostnad 325 kr/år
Exklusiv fördel: Om man även har hemförsäkringen hus Water Circle så förlängs reseskyddet i den till 90 dagar.
Total kostnad efter den 1 oktober 2021 4 805 kr + 325 kr = 5 130 kr. En premieökning jämfört med förra året på ca 25%.
Till priset skall i vårt fall även adderas medlemskostnaden hos C.C. 495 kr/år, vilket ökar priset till 5 625 kr/år

Folksam

Helförsäkring husbil, priset beräknat på 6 månader i trafik och 6 månader avställd, s.k. "Garageförsäkring". Alltså 3 månader mer i trafik än exemplet ovan
6 månader i trafik x 863 kr (959 kr utan HBK rabatt) =
5178 kr
6 månader Garageförsäkring x 163 kr (181 kr utan HBK rabatt) = 978 kr.

Totalt.
I trafik: 5 178 kr
Garageförsäkring: 978 Kr
6 156 kr
Vägassistans: Ja Självrisk: 1 500 kr
Glas: Ja Självrisk 2 000 kr
Exklusiv fördel för Husbilsklubbens medlemmar: Om vi har både husbilen och hemmet försäkrat hos Folksam, så blir reseskyddet förlängt till 185 dagar. För oss är det tyvärr inte aktuellt, eftersom vi har bilen avställd i Spanien och då gäller inte det utökade reseskyddet.


Motormännen,
M Husbilsförsäkring, Helförsäkring s.k. Året-runt-försäkring, där premien inte påverkas vid avställning.
Premien: 9 544 kr - 10% rabatt vid medlemskap hos M, pris 540 kr/år.
Vägassistans: Ja Självrisk: 1 500 kr
Glas: Ja Självrisk 1 500 kr

Dina Försäkringar
Helförsäkring husbil, 6 månader i trafik och 6 månader garageförsäkring.
6 månader i trafik x 688 kr = 4 128 kr
6 månader Garageförsäkring x 158 kr = 948 kr
5 076 kr blir den totala årskostnaden.
Vägassistans: Ja Självrisk: 0 kr
Glas: Ja Självrisk 35% av kostnaden. Vilket i vårt fall med en helintegrerad bil gör försäkringen ointressant.
Edit:
Det har framkommit i tråden att kostnaden för glas är maximerad till 6000 kr.
Krav på spårningsutrustning på bilar vars värde är över en miljon kronor, kostnad okänd.

Sammanfattning:

I vårt fall är Motormännens försäkring ointressant på grund av priset, men sett i trådarna att andra medlemmar haft annorlunda erfarenhet.
Dina Försäkringar faller på grund av självrisken vid glasskada, som kan hamna upp emot 30 000 kr om man har otur, vilket vi haft på en liknande bil.

Folksam, med vår rabatt är idag igen intressant. Lämnade Folksam för 4-5 år sedan när de höjde vårt pris med över 30%. Idag är det åter intressant, trots att vi inte kan utnyttja det utökade reseskyddet.

Caravan Club/Water Circle ändrade sin försäkringsmodell, när man införde året runt försäkring i år. I vårt fall kan jag bekräfta att man tagit hänsyn till att vi ställer av bilen under ca 9 månader av året. Direkt jämförbart med den premie vi betalat fram tills den sista september i år och den nya premien, skulle jag säga att ökningen ligger på ca. 25%.
Skall vi jämföra priset mellan Folksam och Caravan Club, så måste jag räkna med 6 månader i trafik och inte på 3 månader som det offererade priset bygger på: Offererat pris 5 625 kr + 3 månader till i trafik ca. 3 x 800 kr = 2 400 kr. Totalt blir det 8 025 kr/år

- Caravan club/Water Circle 8 025 kr, exklusiv fördel 45 extra dagars reseskydd i hemförsäkringen.
- Folksam: 6 156 kr/år, inklusive rabatten som medlem i Husbilsklubben. Det utökade reseskyddet inte applicerbart i vårt fall.


Folksam visar sig i vårt fall vara det billigaste alternativet, men vi skulle värderat de extra 45 dagars reseskydd som C.C. erbjuder till ett värde som motsvarade mellanskillnaden och inte bytt bolag om inte....

.... vi dag inte fått försäkringsbrevet för vår hemförsäkring, gällande från den 1 oktober 2021. Priset har varit 7 018 kr/år, men som nu höjdes till 10 527 kr/år, en höjning på över 50%. Förutsatte att det varit ett misstag, så jag ringde upp och fick veta att det var en generell höjning och att vi haft en skada.

Att vi hade en skada i våras stämmer. Det blåste storm och en vindskiva på huset kom loss. Det behövdes en skylift att få den tillbaka. Den skaderegleringen sköttes så föredömligt att jag skrev om det här på forumet. Efter samtal med en hantverkare som uppskattade kostnaden till mellan 6 - 8 000 kr, självrisken var
3000 och jag accepterade att man betalade mig 3 000 kr, att det senare visade sig kosta 8 430 kr är en annan historia. Men dessa 3 000 kr är den enda skada de har betalat ut, under de tre år huset varit försäkrat hos dem.

Andra bolag offererade för samma hemförsäkring:
- Folksam: 4 308 kr - 6 876 kr för deras dyraste variant.
- TryggHansa: 5 305 kr
- Gjensidige: 5 556 kr
- ICA: 6 030 kr


En premieökning på 50% utan egentlig orsak är inte seriöst och ett pris nästan 100% högre än konkurrenterna är obegripligt att det går att sälja. Därför har Caravan Club idag tappat en medlem och Water Circle en kund med en husbilsförsäkring, en personbilsförsäkring, en hemförsäkring och två olycksfallsförsäkringar.

Nu hoppas vi att Husbilsklubben, som sagts kommer att presentera ett samarbete med något försäkringsbolag under hösten, som primärt erbjuder oss en fördelaktig husbilsförsäkring som är relevant för de flesta av oss. Hoppas något presenteras den här månaden, för innan den 1 oktober måste vi försäkra våra bilar och hem.

N.B. Prisuppgifterna har jag fått genom samtal med bolagen och hämtat på nätet under dagen, så priserna skall mera ses som fingervisningar och inte mera.

Tommy
Mycket bra uppställning! För att krångla till allt har jag konstaterat att om vi byter ägare på vår husbil till min hustru kan vi spara 40% på årspremien. Tilläggas kan att jag har kört stor husbil ca. 13’ mil sedan 8 år. Hon har bara kört någon km. under dessa år. Det handlar i vårt fall om 8’/år vid helårspåställning. Kan vara värt att kolla!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mycket bra uppställning! För att krångla till allt har jag konstaterat att om vi byter ägare på vår husbil till min hustru kan vi spara 40% på årspremien. Tilläggas kan att jag har kört stor husbil ca. 13’ mil sedan 8 år. Hon har bara kört någon km. under dessa år. Det handlar i vårt fall om 8’/år vid helårspåställning. Kan vara värt att kolla!
Intressant för jag har tidigare gjort samma undersökning på flera bolag,får då exakt samma premie på hustrun,vilket bolag har du?
 
Toppen