• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämföra olika TV-fabrikat

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Betr inlägget av MiKjell -

på vår Dethleffs A 6981 fanns en 15 " TV infästad på skjut- och vridbart fäste i ett skåp högt uppe mot taket. Mycket fiffig lösning men i stort sett oanvändbar !!
TV:n var dålig och satt alldeles för högt upp.

Vår lösning blev: byte av TV till en 19" LAVA, som vi ställer på det lilla dinettbordet, på TV:ns standardfot. Vid färd förvaras den liggande på underlag av skumplast i det tidigare nämnda skåpet. Därifrån tas den också lätt ur och in i köket hemma och används där flitigt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Vi köpte Denvern på Teknikmagasinet för 2495:-
Har allt utom Dvbt, men vi hade en boxer liggande hemma som fyllde den funktionen.
Denver'n är dessutom en av de smalaste 19"'arna på marknaden om man har lite trångt!

Funkar kanon.:wub:

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Svar Allis.
Letade inledningsvis efter en tv som passade till skåpet i min Dethleffs. Hittade ingen eftersom jag ville ha en widescreen med inbyggd dvd och box. De få apparater som passade höll en ganska usel kvalitet. Hade varit bättre om Dethleffs anpassat tv-skåpet efter tv-apparaterna på marknaden och inte förvänta sig tvärtom. Har valt att inte ha tv:n fast monterad utan hänger den på plats när jag ska använda den. Då behöver jag inte vara orolig över att den känsliga elektroniken ska skaka sönder vid körning heller. Jag är i övrigt grymt nöjd med min bil även om det kanske inte verkar så på detta tv-skåpsgnäll.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej,

Jag har en DM-tech 19 tum som många skrivit om här upp! Jag är grymt nöjd förutom en sak. Den är betydligt känsligare än många andra på signalstyrka för att få bild. Jag blev tvungen att byta antenn för att ens kunna använda den.

Jag köpte en vit som vi använder i sovrummet när vi inte har den i husbilen.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Fuzzy 3,0;

Hej Peter,
Det finns ingen chans att man skulle kunna få tigga den där koden utav dig, och hur man gör? Jag googlade också men lyckades inte lika bra som dig tyvärr! :(

Mvh Niklas
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej.

Då skall vi se. Sätt på TV:n och välj DVD i AV menyn. Öppna skivluckan och låt den vara uppe. Tryck SETUP på fjärrkontrollen och välj Parabolantennen och sedan DVD Setup.

Nu skall det finnas en meny som har en skruvmejsel och skiftnyckel längst upp till höger, gå till den och ställ dej. Nu trycker du 3333 med fjärrkontrollen och det kommer fram en Secret meny (löjligt va!). Välj FREE och sedan är det bara EXIT.

Lycka till.

Peter.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Stort tack, det fungerade alldeles utmärkt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Till NLundberg!
Har också förtvivlat svårt att få ngn vettig bild på min DmTech. Tittar mest på dvd men vore gött med tv ngn gång ibland. Vilken antenn har du bytt till? Tacksam för tips på bra antenn till vettiga pengar.

Hälsar Micke
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej Micke,

Visst är det irriterande, mitt nästa försök blir att stoppa in vår sagem digitalbox som går på 12 volt för att se om det blir bättre. tyvärr försvinner ju hela iden då med att köpa en TV som har allt integrerat.

Men för att återgå till din fråga, jag köpte en antenn som heter TELEVES aktiv utomhusantenn OmniNova, DVB-T/FM, 30/20dB, rundstrålande.

Anledningen till att jag köpte en rundstrålande var för att jag inte ville göra så stort hål i taket och slippa höja sänka etc.

Syskonet till OmniNova heter super nova och har fått hur bra kritik som helst, men den är inte rundstrålande.

I alla fall, den var inte värd de ca 3000:- som det kostade. Det har blivit mycket bättre men exemeplvis när jag stod under träden på Lisebergs camping mitt inne i Göteborg så fick jag inte så mycket som en gnutta bild! :mad:

Jag tror i så fall att antennen superNova som du kan köpa för ca 1500:- är ett bättre alternativ om du kan tänka dig att snurra och höja och sänka antennen.

Men där kommer ju problem två in som du säkert känner till, sökningen tar enormt lång tid och du har ingen chans (som jag har hittat) att se signal styrkan medans du söker kanalerna. Så hur långt tid ska man spendera då för att få in kanalerna?

Nej något konstigt är det tyvärr med denna TV vad det gäller signalstyrka.

Det här blev långt men jag tror du fick svar på det du ville? Jag återkommer när jag hunnit testa min Sagem box.
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Tack NLundberg!
Har en rätt schysst rundstrålande antenn men det hjälper inte. Ska ut i två veckor nu och tänker testa noga. Tar med mig en extern digitalbox så få vi se om det fungerar bättre . En underbar sensommarhälsning til Dig och alla andra HBK:are.
Hälsar Micke
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Jag har en fråga till NLundberg:

Vad heter leverantören av de antenner du nämner ovan med namnet TELEVES med tilläggsnamnen Active, OmniNova, SuperNova m fl??

Själv har jag en rundstrålande ( tror jag, eftersom den inte går att vrida eller höja och sänka ) med namnet TELEVÉIS NOVA, levererad och monterad av Codat i Fritsla.

Tillsammans med en 19" LAVA med inbyggd digitalbox och DVD samt antennförstärkare funkar mottagningen ibland förvånansvärt bra och ibland inte alls.

Manualen, visserligen även på dålig svenska, blir man inte klok på. Anläggningen monterad i bilen kostar ju ca 10.000 kr och det är ju rätt så häftiga pengar för endast sporadisk funktion.

Om några år kommer man förhoppningsvis att skratta åt den dåliga funktionen hos dagens teknik.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej Allis,

Jag sökte på nätet för att hitta just den här antennen så billigt som möjligt. Priserna som jag fann låg från 2490:- till 6800:- för samma antenn. Det var webshoppar som var billigast och camping försäljare som var dyrast.

Det namnet som du nämner är samma tillverkare som min, mycket troligt att vi har samma antenn.

Jag gav 3600:- för min 19 tums tv och 2900:- något för antennen så 6500:- utan montering. Jag förmodar att din var monterad och klar samt även med tv fäste. Så vi har nog betalt ungefär samma pengar egentligen.

Precis som du så blir jag ibland förvånad över hur bra bild jag får medans jag på andra ställen inte får in ett smack.

Och för de pengarna tycker även jag att det är konstigt att man inte får in bra bild jämt. Det mest irriterande tycker jag är att man oftast inte får in bild alls, okay om den var lite bryten dålig sprakade lite då visste man att det var mottagnings förhållanden, men när man inte får in bild alls blir man fundersam och börjar undra om något är fel.

Jag ska som sagt va testa med en extern digitalbox för att se om det blir bättre då jag vet att just den TV som jag har är väldigt känslig.

Och till nästa bilköp blir det en helautomatiskt superduper parabol som får in allt! :wub:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej Allis ! är det manualen på TVn du menar?
jag tyckte den var svår i början men nu tar det 10 sek så är det en ny kanalinstalation färdig
:)
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Jag har en Televes nova monterad av Codat i Fritsla. Den är rundstrålande och monterad på en höj och vridbar stång i genom taket i garderoben. Säkert en okej antenn. Det är nog så som NLundberg skriver att digitalmottagaren i DmTech:en är känslig. Har nu kopplat in via en extern digitalmottagare och bilden är klockren. Tackar NLundberg för detta efter hans svar på min fråga i tidigare inlägg.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Jag har själv en höj o sänkbar antenn, jag bara undrar om man verkligen behöver höja den, står man med bilen 2 meter högre än grannen då skulle ju grannen ha en 3 meter mast för att se på TVn, jag har slutat att höja masten, bara vrida den i rätt riktning o sedan en ny kanalinstallation på det nya stället som vi stannar på
:)
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Tror inte man behöver höja antennen. Möjligen vid extremt dåliga förhållanden då det kan göra liten skillnad.
 
Toppen