• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämföra olika TV-fabrikat

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Har läst de flesta trådar under multimedia för att försöka få en uppfattning om vad olika medlemmar tycker om:
1. Olika storlek på TV.
2. Skillnader mellan olika fabrikat (kvalité, betraktningsvinkel, synbarhet vid olika ljusförhållande etc).
3. Vilka alternativ finns för 12/230 V. (Kanske skulle vi tillsammans kunna komma fram till en lista som är aktuell just nu?)
4. Var hittar man bästa pris (lägsta kan man naturligtvis hitta på Pricerunner)? Men själva priset är inte det enda. Ev support och service är också viktig. Hos oss känner t ex Expert ansvar även när man burit ut produkten från deras butik vilket inte ONOFF gjort.

Dessvärre har flera trådar under ämnet spårat ur och kommit att handla enbart om någon (visserligen kanske intressant men) för helheten mindre väsentlig detalj.
Jag är väl medveten om att det finns mycket subjektivt i frågan men det är just det som kan vara av intresse att ta del av.

Själv har jag Canal Digital parabol (Oyster) och jag har kört såväl vanlig "klumpig" TV som DVD-spelare, Ultramobil PC som laptop såväl i Sverige som övriga Europa.
Nu har jag tänkt skaffa LCD och är ute efter er andras erfarenheter av olika storlek, fabrikat och eventuell kombination med DVD-spelare, ev behov av digitalmottagare när man har parabol (min funkade t ex inte i Island).

Alltså inget om fästen, upplösningar, HDTV.
Blev kanske mycket text men nån kanske orkar läsa och ha idéer. Och frågan borde kunna ha intresse för fler medlemmar.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej!
Jag försöker svara på frågorna i nummerordning.

1. Vi har valt att satsa på en 19" eftersom det är lite långt mellan fåtöljerna och TV-skåpet.
2. Köpte en Elfunk!! (inget vanligt märke) strax före semestern och den har funkat kanonbra.
3. Vår modell är 220/12V med inbyggd DVD och digitalmotagare.
4. Betalade ca 3 900:- på Euronics (är dom rikstäckande??)

Eftersom vi har "tre hål i väggen" (Comhem) i lägenheten, så känns inte parabol så lockande. TV´n har även inbyggd kortläsare.
Hoppas att det var några svar som var i linje med frågan:wideeyed:

Ha det gott i "sommarvärmen" :D:D

/ Thomas
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Tack Thomas!
Det var i den här stilen jag tänke att få synpunkter.
Här (Härnösand) är sommarvärmen borta. Just nu (22.30) + 11 grader och klar himmel så det blir säkert kallare inatt.
/Claes
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Vi har just köpt en 19" LCD-TV med inbyggd DVD och hörlursuttag. Den har visserligen digitalmottagare men vi skall bara ha den till att se på film. Det har visat sig att de flesta (alla?) Denvers mottagare går på 12V via en extern nätdel. Det avgjorde valet i kombination med priset, 3 000:-. Hoppas att den kommer att hålla några år. Att just vår modell har hörlursuttag var viktigt för vi skall ta ut ljudet via en FM-sändare till en bilradio med hyfsade högtalare.

Alltså: fabrikat Denver, 19" med inbyggd digitalmottagare, hörlursuttag och DVD, 12V och medföljande extern 220V adapter, ca 5kg.

(Inom parantes är det egendomligt att Denver inte talar om att deras apparater går på 12V och har externa 220V adaptrar. Det är först när man laddar ner manual med teknisk spec som detta framgår.)
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej Tiiu & Claes
Efter jag läst ett Tv-test i Tidningen Bild o Ljud bestämde vi oss för att köpa en 19 tumare som kom på pallplats i testet.
Tv heter Dmtech och har en Exclusiv design i svart pianolack finns även i vitt.
Den har följande spec.Inbyggd Dvd,Dvbt, även analog mottagare alla tänkbara ingångar inklusive Hdmi+12volts drift.
Vi har provat Tv under hela semestern och är mycket nöjda,den sitter monterad med en svängarm från Kjell o Company i orginal Tv-skåp på en Adriatik-2007.
Tv säljs av bla Elgiganten och en del Husbilsåterförsäljare(Adria i Falkenberg.)

Pris Gekås i Ullared=3690kr
Adria Falkenberg=7000kr ????
Elgiganten =5000kr
Välj själv vilken du tycker verka bäst.
Detaljerad produktinformation om DmTech LV-19XVM
Länk till prisjakts hemsida ang produkten lägsta pris just nu 3449(Expert Internet)
Kjell & Company - tillbehr helt enkelt!
Länk till svängarmen 229kr Kjell O Company

Mvh Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Funderar på att byta ut datorn med AnySee mot fast TV. DmTech låter interessant - men betyder "Boxer Godkänd: EJ" att man inte kan använda Boxer kort eller bara att dom inte clearat med Boxer???
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej.

Vi köpte DMtechen "Per P" skriver om sitt svar. Efter koll hos lokal elhandlare köptes den via nätet från ????? 4,100:- inkl frakt och 12 volt kabel. Om man har boxer är inget mer av extraboxar, kablar mm att önska då det är plats för kort modul. Viacces modul till kortet går också att hitta billigt på nätet.DVD spelaren är inte regionsfri, men efter lite "googlande" fick jag fatt i upplåsningskoden, så nu går alla skivor.

Om jag inte mins helt fel finns samma TV med avkodare för sattelit (inte säker).

Vid montering i TV skåp kan det vara klurigt att ta väck hela "Foten", då man måste ta bort bakstycket. Är man normalt händig är det inga problem.

Svängarmen som satt orginal i våran Adriatik 660SL -08 fick flyttas något i skåpet, annars passar det perfekt. (Har hört att den är för stor för Dettlefs ????).

Hoppas det har bringat lite nytt ljus över TV valet och har du ytterligare frågor, hör av dej.

MVH// Peter.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Jag tolkar Fuzzys svar som att Boxerkort går att använda - rätt eller?
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej Hej.

Ta korte hemifrån och sätt i DmTechen. Sedan blir det naturligtvis en kanalsökning beroende vart man hamnar i Sverige. Vill poängtera att man får köpa en CA modul eller enkelt utryckt ett kort man sätter kortet i (c:a 400-500:- funkar som digitalboxen hemma, fast sitter i TV:n utan extra sladdar mm).

Mycket smidigt då allt sköts med en fjärrkontroll.

Vi Har varit Sverige runt och det har funkat mycket bra.

MVH//Peter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej igen.

Inbyggd digitalbox för Boxer (DVB-T) finns naturligtvis i fler märken än DMTech. Men om man vill ha tillgång till icke fria Kanaler (använda Boxerkortet) skall TV:n ha plats för CA modul eller som det står på vissa "plats för PCMI-card"

Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Vi köpte en Lava från Digitalexperten.se, vi är mycket nöjda med den

Bildförhållande: 4:3
Upplösning: 1024x768
Responstid: 16ms
Integrerad digitalbox.
FM Radio
DVD/CD/MP3-Spelare
Kortläsare för SD/MMC och USB
Hörlursutgång
PC Ingång
Komponent ingång
HDMI ingång
Väggfäste: Vesa 100
Går på både 240V och 12V - Ciggkabel bifogad.
Svensk OSD – Svensk Bruksanvisning
:)
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Har en Daevoo 17 tum med dvd med oyster parabol på denna parabol kan man komplettera med att ned internetsignaler från leverantören
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Många bra svar!
Har själv surfat en hel del på Internet för att hitta fakta. Svårt att hitta bra urval och jämförelse som bara täcker 12 volt.

Det är förstås skillnad på om man vill ha kortplats eller ej. På Lavan som dotorparn har så blir ju priset rätt högt om man inte vill ha abonnemang (5 400:- för 19").

DMTECH 19" har bästa pris på Experts Internetbutik, 3449:- och har specifikationer som Per P angivit.

Michaels erfarenhet att Denver har 12 V som "standard" men inte skriver om det var en värdefull upplysning. Jag hittade inte detta och uteslöt därför Denver från mina val då jag vill ha möjlighet till både 12 och 240 V. Tack för den upplysningen Michael! Denver förefaller ha samma fördelar som DMTECH men klart lägre pris! Att döma av svar hittills så måste väl detta alternativ vara det mest attraktiva.:)
/Claes
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Hej
Kolla gärna betraktningsvinkeln o då framförallt underifrån.
De flesta av oss har ju tv'n ovan ögonhöjd i husbilen o dom flesta
skärmar är inställda för att betraktas något ovanifrån.
Om ni inte kan vinkla apparaten så kan det hända att ni får vissa färger
överexponerade. Detta kan visserligen justeras i efterhand men då av en tekniker
o det brukar kosta.
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Har en DmTech Lv 19XVM som jag köpte i våras på SIBA-rea för 2990:-, fanns endast i vitt. Kanske inte optimalt då svart ram är att föredra rent bildmässigt, tycker jag. Bra TV och grymt snygg. Lika snyggt är dock inte TV-skåpet i min Dethleffs. Funkar dock bra till att förvara ett par pavor single malt och fjärrkontrollen. I bland undrar man om husbilskonstruktörerna ens varit inne i en husbil. Efter så många år av husbilserfarenheter borde i stort sett varje ny husbil vait fulländad, kan man tycka.
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Jag hittade också Philips apparater Både på den länk Per har ovan men också på Philips egen hemsida. Ingen apparat verkar kunna köras också på 12 V. Försökte också kolla ev användarmanual efter tipset från Michael men hittade inget om 12 V.
Själv vill jag gärna vara fri från elstolpe några dagar.
Kollade på Toftanäs ICA och det verkar bara vara i den butiken man har denna TV. Hittar den inte på ICA i närområdet. Då tillkommer ju resan, vilket kanske vore kul.
Siba tar nu 3990 för DMTECH 19".
/Claes
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Jämföra olika TV-fabrikat

Köpte för några veckor sedan en 19" TV med inbyggd digitalbox och DVD på NetOnNet. Kanonbild! Snabb och enkel stationssökning. Märke: Anderson (artikelnr 130063). Pris 3 790: Går på 12 Volt också, men sladden behöver köpas till.
 
Toppen