• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IVT regulator -PROBLEM!

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Precis fått solcellsanläggningen slutmonterad, 180 watt/ 36 volt. Den vänstra anslutningen till regulatorn är solklar och mäter över 32 volt och den gröna lampan lyser. Mittanslutnigen LAST lyser och grön. Anslutningen till höger, AKKU, till batteriet, lyser inte alls och spänningen är bara 12,5-12,6 volt. Är det någon som har haft liknande problem?
Kan det vara den inbyggda säkringen som gått?

// Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVT regulator -PROBLEM!

Har du koblet til batteri? Det er normalt at en lader legger seg på en "nøytral" spenning frem til den blir koblet til batteri - blir mindre blikster av det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVT regulator -PROBLEM!

Første del av ladningen går med variabel spenning konstant (=maks) strøm.
Spenningen settes av regulatoren til den som er optimal for ladningen, dette pågår til denne optimale spenningen når 13,7 V eller 14,4 V avhengig av batteritypen, dette er også ca. 80% av fullt batteri. Deretter synker spenningen til en trygg (for batteriet) spenning til batteriet er fullt. Resten av tiden blir da vedlikeholdsladning.

Beskrivelsen jeg har gitt her er noe forenklet og hva en kan se med et voltmeter.
 
F

F.d. 5456

Guest
Sv: IVT regulator -PROBLEM!

Jag har liknande problem med min regulator (IVT). Mitt problem var att alla kontrollampor la av efte ett par minuter och ger då ganska låga volt ut...
Då jag köpte min i Tyskland, har jag haft kontakt med min leverantör där. Han rekomenderade att testa följande:

[FONT=&quot]Please to try follows.[/FONT]
[FONT=&quot]First disconnect the solar panel (+).[/FONT]
[FONT=&quot]Than disconnect the battery (+)[/FONT]
[FONT=&quot]After 2 minutes please connect first the battery (+)[/FONT]
[FONT=&quot]and than the solar panel (+).[/FONT]

Jag testade detta utan att det löste mitt problem, så han skickar mej en ny :D

Angående lamporna på regulatorn så ska den vänstra lysa grönt hela tiden. Den i mitten ska lysa om man har spänning på den utgången. Detta går att slå av/på med knappen på baksidan. Den högra lampan(röd) lyser bara om man har polvänt anslutningen.

/Fredric
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: IVT regulator -PROBLEM!

Det räckte tydligen med att vänta ett tag och inte göra någontiong. Har precis kommit hem från Öland och ställplatsen vid Kårehamn - Rekommenderas. Strålande laddningsväder med över 42 volt in till regulatorn och härlig laddning till batteriet.

// Lars
 
Toppen