• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iveco 35TD

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Iveco
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Kylsystem
Kylarvatten försvinner spårlöst.

Upptäcker efter ett 30-tal mils körning att kylarvattnet har sjunkit till min. (ibland).

Försöker hitta läckan. Låter motorn gå på tomgång och bevakar den. Inget händer. Finns aldrig någon vätskedroppe under bilen.

Behöver tips på hur jag skall felsöka. Tack på förhand.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Har samma problem men på en bensinmotor, en Chev 305 V8.
Rykande starter är ett symptom för mig och min gissning så här långt är att det är läckage mellan en vattenkanal och en insugskanal i toppen.

Har provat kylarcement utan resultat så det blir nog att riva topparna.

Testat för avgaser i kylvattnet men icke, ska se hur mycket glykol det är i dropparna som rinner ur avgasröret men det mesta där kan vara kondens - som är utan glykol.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Topplockspackningar mina vänner!
Jag hade precis samma problem på en Chev 305. Det läckte i bakkant på bägge topparna, inte in i motorn utan utåt. Värmen på motorblocket gjorde att vattnet dunstade och man kände en svag glykoldoft. En burk malen kanel gjorde susen och jag körde 10 000 mil utan problem sedan. Det luktade vetebullar om bilen ett tag men vad står man inte ut med för att spara en hög med tusenlappar...
Ludwig, ta dig till en verkstad och be dom provtrycka kylaren. Det är enkelt och du ser oftast om du har en sprucken topplockspackning. Vänta inte för länge, är det en spricka kan det plötsligt bli ett större hål och då försvinner kylarvätskan men fart!

/Nisse
 
F

F.d. 17034

Guest
Inte lätt att hitta en läcka , som om jag förstår bara finns när du kör.
Att provtrycka kylaren ,brukar inte ge något utslag om du har
en liten läcka i topplockpackningen . Men att öppna motorhuven ,
stoppa ned näsan i motorrummet ,och känna den söta lukten av
glykol är ett bra tips . Glöm ej bort att kylarvattnet även kan försvinna
via värmepaketet i bilen , då brukar man känna denna doft i bilen .
samt att det är svårt at få bort imma på insida av vindrutan .
Är det en bensinare brukar det ibland gå att ta ett co-prov
via expansionskärlet för att konstatera topplockpackning.
Vet ej om detta fungerar på dieslar. Veidec säljer en bra produkt ,
för mindre läckage har testat detta flera ggr med bra resultat .
Mvh
Bosse Lindberg
 
F

F.d. 4879

Guest
Vet inte om jag ska ge mej in på den här tråden men jag gör det ändå.. En Chevy motor som läcker ut vatten kommer mycket sällan från topplockspackningen, har säkert renoverat ett hundratal såna motorer och även tävlat massor med dom. Läcker det ut så är det packningarna mellan insuget och topparna. Försvinner vattnet utan att läcka utåt så är det topplockspackningarna och vattnet går in i cylindrarna, kan även vara en gjutpor i blocket som har gett sig så att vattnet går rakt in genom cylinderväggen, går att sätta i ett foder.. Det är bara "skit" plåt från början vad gäller packningarna, sätt dit Fel Pro packningar så blir det bra efter konstens alla regler vad gäller limningar och dragningar vilket jag inte tänket ta upp här.. Är det en europeisk motor så sprutar det i princip över allt om topplockspackningen har gått, det ser man med ögat liksom. Försvinner det bara lite grann och man inte ser något läckage så beror det på att det är så litet läckage att det hinner dunsta innan det syns. Vad man kan göra är att provtrycka kylsystemet och eventuellt se en läcka. Vad jag skulle rekommendrea är en burk Bar Leaks som finns på Mekonomen, tätar det mesta vad gäller små läckage, Caterpillar har det tex orginal i alla sina motorer. Fråga nu inte om man kan använda något annat medel för det kommer jag inte att svara på..
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Åker in på en verkstad för provtryckning nästa vecka. Liten verkstad, inga vita rockar, två kloka gubbar. Har gjort jättefina jobb åt mig.

Återkommer om resultatet.

Tack för tips så länge!
 
Toppen