• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iveco 35/10

F

F.d. 13050

Guest
har tittat lite på Nordicbilar och andra som har bakhjulsdrift och är byggda på en Iveco 35/10. Någon som har erfarenhet och kan berätta om fördelar/nackdelar ??
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Iveco 35/10

Slitvargar som går rätt problemfritt om dom bara sköts. Svaga länken lär vara framhjulslagren men på en husbil blir det ju inte lika mycket belastning på frmaxeln som på en lastbil. Hyttdelen är dock rätt rostbenägen tyvärr. Fördelen med bakhjulsdriften är framförallt på vintern då den tar sig fram överallt jämfört med en framhjulsdriven husbil. Är det sedan också dubbelmontage bak så går den stadigt som få!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Iveco 35/10

Hej!

Jag har ett hembygge på Iveco Daily 35 TD 1988. (lång/hög) Klar 1997. Den har gått 17.000 mil nu och börjar bli inkörd. Den har dubbla bakhjul. Jag vill instämma med Husbilsdoktorn om att den går enastående stadigt. Kan styras med fingertopparna.

Lättrostad kaross men mycket fria och kraftiga ramdelar.

Italien väntar i slutet av april.

Trevlig påsk!

Alve
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Iveco 35/10

Janase !Det som Kölis å Ludwig skriver är säkert helt riktigt ! Men tänkte citera en kompis som har en Nordic Iveco 35/10 från mitten av 90 talet . Utan AC. Efter en resa nere i syd Europa sommartid så tyckte man att det blev vedervärdigt varmt i förar hytten ! Pga. Av att 75% av motorn sitter inne i förarhytten med en tunn värme isoleringsmatta i den sk. innre motorhuven som inte går att förtjocka speciellt mkt. Är väl bra med lite extra värme vintertid men, skall man neråt på sommaren å skall investra i en 35/10 så är det nog inte helt fel om du kan få tag på en med AC på motorn ! Åkte själv i en Fiat 2.8 -04 utan AC på samma resa varmt var det men inte vedervärdigt .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Iveco 35/10

Ja man behöver inte frysa i den vare sig på sommaren eller vintern... Vår är så gammal att det fanns nog inte AC då men väl fönstervevar!
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Iveco 35/10

då passar den säkert bra för svenska somrar och vintrar. Var i Laholm och handlade den en Cabby Exus...ungarna gillade den dom fick varsin säng det är inte ens i Winnebagon tyvärr. Så nu blir det att annonsera Winnebago och Polar 590
 
Toppen