• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ITV Eltillsats problem

F

F.d. 52979

Guest
Har en Trumatic SL 3002, till den är kopplat en eltillsats: ITV-eltillsats, Typ.89A-91 för luftburen centralvärme.
Fungerade utmärkt innan bilen ställdes in på loge i höstas.
Försökte starta den när vi tagit ut bilen, för att ha lite värme på när vattnet var påfyllt, (för att det inte skulle frysa.)
Då ville inte eltillsatsen starta.
Däremot fungerar gasolpannan utan problem.
Finns det någon som har haft samma problem? Vad ska vi göra?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: ITV Eltillsats problem

Jag ställer genast "standardfråga 1 A " när det gäller elektriska grejor:
Har du kollat säkringen och dess hållare?

Efter kontroll så kan du ju smörja säkring med lite fett så slipper du oxider
som lär ska kunna spöka. :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: ITV Eltillsats problem

Samma sak hände för mig i vintras. Då hade överhettningsskyddet utlöst. (Det hade väl varit för kallt i vinter ??:spinny:).
För felsökning gör så här: sätt termostat på max. och se till att du har tyst omkring dig. Slå till och från manöverbrytaren flera gånger. Det skall då höras ett svagt klickande för varje gång om 12 V manövern är hel.

Kolla överhettningsskyddet. Det är röd knapp som sitter på elektroniklådan.

Inuti elektroniklådan finns 2 st glasrörs säkringar 6,3 A. det är 1 för varje 1 kW element.
En sådan säkring överhettades för mig under vinterkampingen pga internt glapp i säkringen

Jan-Evert
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Har en Trumatic SL 3002, till den är kopplat en eltillsats: ITV-eltillsats, Typ.89A-91 för luftburen centralvärme.
Fungerade utmärkt innan bilen ställdes in på loge i höstas.

Försökte starta den när vi tagit ut bilen, för att ha lite värme på när vattnet var påfyllt, (för att det inte skulle frysa.)
Då ville inte eltillsatsen starta.
Däremot fungerar gasolpannan utan problem.
Finns det någon som har haft samma problem? Vad ska vi göra?
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Hej. Gammal tråd men jag provar fick du fram varför den inte gick efter vintervilan?

En fråga till, går traumatic SL3002 med eltillsatsen att få värme med enbart 220v utan gasol?
Mvh Anders
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Sv: ITV Eltillsats problem

Samma sak hände för mig i vintras. Då hade överhettningsskyddet utlöst. (Det hade väl varit för kallt i vinter ??:spinny:).
För felsökning gör så här: sätt termostat på max. och se till att du har tyst omkring dig. Slå till och från manöverbrytaren flera gånger. Det skall då höras ett svagt klickande för varje gång om 12 V manövern är hel.

Kolla överhettningsskyddet. Det är röd knapp som sitter på elektroniklådan.

Inuti elektroniklådan finns 2 st glasrörs säkringar 6,3 A. det är 1 för varje 1 kW element.
En sådan säkring överhettades för mig under vinterkampingen pga internt glapp i säkringen

Jan-Evert
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Bra tips skall kontrollera min Traumatic SL 3002 med luftburen värme med ITV eltillsats från ingenjörsteknik Växjö AB. Installerad 91. Husbilen Burstner 610 1988. Får jag fråga dig som har koll, går det att få värme med enbart 220v inkopplat eller bara gasol? Har för mig att jag fick värme en gång med 220v inkopplat men nu blåser det bara luft. Är det viktigt att ha värmeregulatorn på A auto som instruktionsmanualen säger ? Och sen ställa in värme talet? Och tålamod tackar på förhand. Nybliven husbilsägare i Norrköping. Mvh Anders
 

Bilagor

  • Screenshot_20230715_115524_Files.jpg
    Screenshot_20230715_115524_Files.jpg
    339,1 KB · Visningar: 19
Toppen