• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
:mcride: Hej,någon som har lite info om Trieste i Italien?Funderar på det till Sommarens resa bl.a.
Göran :twitcy:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Italien

Hej Göran!

Staden Trieste har jag alltid betraktat som en ful och nedsliten hamnstad som jag har försökt att ta mig igenom så snabbt som möjligt. Men när du är i krokarna, missa inte den friuliska Gradohalvön någon mil väster om staden. Där finns en hel del att uppleva och upptäcka - om man är ute efter ett genuint italienskt badliv (med lite halvdant vatten), gemytliga trattorior och intressanta romerska lämningar. Tyvärr har man nu tagit bort stadens centralt placerade stellplats. men det finns ett flertal campingplatser att välja på i stadens närområde. Inom stadsområdet är det också förbud för campingfordon. Närmaste stellplats (i alla fall för något år sedan) var vid den södra infarten till den gamla romerska hamnstaden Aquileia någon mil norr om Grado. Gradoområdet har också en prisbild som placerar det bland landets billigaste badområden.

Trevlig resa!
Staffan
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Italien

Hej!
Det finns en alldeles ny stellplats vid östra utfarten,10 min att gå till centrum,som ligger lungnt och ganska nära havet.
Anders.B
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Italien

Var i Grado i sommaren 2006 och instämmer helt med Staffans beröm över Grado. Jättemysig stad med fin stämmning, kommer nån dit gå och köp glass på "Gelateria Bomben" ligger vid kanten av hamnen. Aboslut bästa glass jag nånsin smakat. Ställplatsen däremot är jag tveksam till, den såg inte rolig ut och relativt dyr. Kommer man tidigt på säsongen (före 27/5) gäller ACSI:s campingrabatter (kostar ca 80 kr) då bor 2pers på toppfin camping för 14 Euro/dygn med solstolar, parasoller, varmduch, underhållning vissa kvällar samt tankfyll/töm vatten och toa. Info här
http://www.villaggioeuropa.com/eng/index.htm och här http://www.gradoturismo.info/
Visserligen längre till stan( ca 4km) men med fina cykelbanor. Ställplatsen kostade ungefär detsamma om jag såg rätt när vi passerade.
Ove.G :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Italien

:mcride: Tack för svaren,det blir nog en tur till Grado och nån camping där.Innan vi far ner till croatien,och sedan vidare till slovenien och lite flugfiske. :wub:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Italien

Hej igen!
När det gäller fiske i Slovenien så rekommenderar jag dig verkligen att pröva Bohinjdalen - även en otroligt vacker plats för icke fiskeintresserade. Ligger innanför den berömda turistorten Bled i landets nordvästra del.

MVH
Staffan
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Italien

:cool: Hej Å tack för tippsen.Angående Bled och fiske,är ok att bo på campingen i Bled?Eller ligger Bohinjdalen längre in i landet?
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Italien

HEJ, jag har legat på campingen i Bled, senast 05 och då fick vi betala för 4 vuxna och el 45 Euro per natt, inte billigt precis men det är en fin camping. Fisket där vet jag inget om. Mvh Nilsman:wink:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Italien

Hej!

När det gäller campingplatser i Bled så finns det en som ligger några kilometer utanför och längs infarten till den lilla orten - Camping Bovec. Vi brukar i stället välja att ligga på Camping Bled (kallas ibland även Camping Zaka) i bortre änden av Bledsjön. Och aldrig att vi har behövt betala några 45 euro för en övernattning (låt vara att vi är bara två vuxna), Slovenien är ju i stället känt som ett lågprisland i många avseenden - klart billigare än Kroatiens mest frekventerade områden. Besökte exempelvis campingen vid Ljubljana Resort i somras och betalade då 28 euro, vilket då även inkluderade inträdet till det intilliggande fantastiskt fina badlandskapet. Att äta ute är också billigare i Slovenien än i Kroatien.

Men, för att återgå till Bohinjdalen: När jag skriver att den ligger innanför Bled, så menar jag att du hamnar där om du fortsätter vägen som går till vänster om Bledsjön (och som du kör för att komma till Camping Bled). Efter någon halvmil kommer du fram till den helt fantastiskt vacka Bohinjsjön - i vars bortre ända du finner en väldigt fin liten camping på en udde i sjön. Tyvärr har jag just nu glömt namnet på platsen, men du kan inte missa den om du kör den väg som jag just beskrivit. Be även personalen på campingen att visa dig vägen till det fantastiskt vackra vattenfall som ligger några kilometer från platsen.

Vad gäller fisket i dalen så har jag vid varje besök (som nog är ett 10-tal) sett flugfiskare som stått och prövat lyckan i den vindlande lilla floden mellan Bohinjsjön och Bledsjön. Jag såg också ett fiskeprogram på TV för ett par år sedan med Magdalens Forsberg som då fanns på plats för att fiska i floden.

MVH
Staffan
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Italien

Hej Staffan och tack för tippsen ,du skriver att man tar till vänster,är det där vägen delar sig till ett "Y"när man åker till camping Bled?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Italien

Hej Göran!

Kör bara rakt in i Bled och håll dig sedan på väg som går längs den vänstra sidan av sjön. Du ser sjön när du kommer in i staden. I slutet av sjön finner du Camping Bled. Den väg du kör på fortsätter sedan in i Bohinjdalen. Den väg som leder fram till Camping Bled slutar strax efter och övergår till en gång och cykelväg runt sjön. Det är egentligen mycket enkelt när du väl är på plats - det finns egentligen bara en väg att följa.

Runt hela Bledsjön finns en cykel- och promenadväg.

Gillar du att äta fisk ska du veta att restaurangen uppe i slotten på en kulle bredvid sjön är tämligen duktig på just fiskrätter. Bled har också en berömd bakelse, vars namn jag just nu har glömt. Inte världens godaste måhända, men en kul grej att prova på när man är på plats.

MVH
Staffan
 
Toppen