• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ITALIEN: Varningsskylt på tomt cykelställ bak

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har hört att man behöver ha en varningsskylt på cykelställ bak på husbilen vid resa i ITALIEN även om man inte medför cyklar. Dessutom måste skylten vara av aluminium och av den typ som har röda cirklar i hörnen. Kan någon insatt i ämnet bekräfta att detta är riktigt?
 

Bilagor

  • Fiamma_Carry_Bike_Rear_warning_Signal[4].jpg
    Fiamma_Carry_Bike_Rear_warning_Signal[4].jpg
    13,7 KB · Visningar: 755
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: ITALIEN: Varningsskylt på tomt cykelställ bak

Jag har köpt mina 2 på gränsen till Österrike vid två olika tillfällen ( glömde hemma). Dessa är gjorda plast som ser ut ungefär som kartongpapp men vita och lätta. De ser ut som dem på din bild ungefär. Dessa inköp gjordes för 5 och 7 år sedan och vi har alltid haft dem när vi rest till Italien och Kroatsien. Vi har dock alltid haft cyklar med annars hade jag nog hakat av vårt ställ och lämnat hemma ifall de på färjan hade räknat med det i bilens längd som då hade gått över 8 meter. Det väger ju en del också men man kanske vill ha det för att frakta hem något. Har inte hört om man måste ha även när det är uppfällt. Tror att det förta som jag köpte på Kama för ca 13 år sedan var samma material.
 
F

F.d. 50343

Guest
Sv: ITALIEN: Varningsskylt på tomt cykelställ bak

Jag har varit mycket i Italien och då haft en hängglidare på taket som sticker ut ca 2 m bakom bilen. Jag har en tygskylt som inte är riktigt lika stor som "den skall vara" och det har aldrig varit något problem för mig, och jag har då blivit stoppad av polisen några gånger för kontroll av fastsättningen av taklasten.

Vad polisen har meddelat mig (lokala polisen på plats) är att så fort någonting sticker ut bakom kofångaren (dragkrok är undantaget) så måste man ha en varningsskylt.

Varningsskyltarna finns att beställa från t.ex. Kama, men kan köpas lätt både på gränsen i bensinstationer och i järnaffärer, man hittar dem även i matvarubutiker som har lite mer att sälja än enbart mat (kläder, leksaker mm).

/ Anders
 
Toppen