• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering husbil

F

F.d. 55109

Guest
Hej!
Jag planerar att bygga en husbil av en skåpbil och undrar vad som är bäst att isolera med?
Vad jag kan förstå är det inte bra med mineralull eller gullfiber då det binder fukt vilket leder till rost och mögel.
Cellplast(XPS) verkar vara bra då det isolerar bra och inte tar upp fukt. Det som bekymrar mig är att det är så stelt, vilket gör det svårt att få in i alla små ställen som kan finnas i en skåpbil. Vad är egentligen bäst?

Mvh Erik
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår bil (plåtis) är isolerad med någon sorts neoprene gummi, liknar surf-dräkt. Materielet är smidig och lätt kan stuvas in i alla hålor. Sen är det faktiskt gullfiber/mineralull ovanpå ”neopren” materialet på vissa riktigt trånga ställen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hva med EPS fugeskum til vanskelige partier og XPS til de flate? EPS bør ikke benyttes der det kan stå vatn, men på loddrette steder burde det fungere godt. Om en kan skaffe extrudet polypropylen så er det mykt og formbart men med lukkede celler. Expanded polypropylen er noe mykere men med åpne celler.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju isolera med liggunderlag tillverkade av EVA.

Liggunderlag

Etylenvinylacetat (EVA) är sampolymer av eten och vinylacetat. Det är ett extremt elastiskt material som sintrats för att bilda ett poröst material som liknar gummi, men med utmärkt seghet. Det porösa elastomera materialet är tre gånger så flexibelt som lågdensitetspolyeten (LDPE), vilket visar dragförlängning på 750% med en toppsmälttemperatur på 250 ° F (96 ° C).

Detta flexibla porösa plastmaterial har goda barriäregenskaper, lågtemperaturstäthet, spänningsspridningsbeständighet, vattentäta egenskaper med hög motståndskraft mot ultraviolett strålning. Porös EVA har liten eller ingen lukt och är konkurrenskraftig med gummi och vinylprodukter i många elektriska applikationer.
 
F

F.d. 55109

Guest
Marianne och Ranko Okej! Har ni märkt av någon fukt imineralullen?
 
F

F.d. 55109

Guest
Hva med EPS fugeskum til vanskelige partier og XPS til de flate? EPS bør ikke benyttes der det kan stå vatn, men på loddrette steder burde det fungere godt. Om en kan skaffe extrudet polypropylen så er det mykt og formbart men med lukkede celler. Expanded polypropylen er noe mykere men med åpne celler.

Tack för tipset!
 
F

F.d. 55109

Guest
Man kan ju isolera med liggunderlag tillverkade av EVA.

Liggunderlag

Etylenvinylacetat (EVA) är sampolymer av eten och vinylacetat. Det är ett extremt elastiskt material som sintrats för att bilda ett poröst material som liknar gummi, men med utmärkt seghet. Det porösa elastomera materialet är tre gånger så flexibelt som lågdensitetspolyeten (LDPE), vilket visar dragförlängning på 750% med en toppsmälttemperatur på 250 ° F (96 ° C).

Detta flexibla porösa plastmaterial har goda barriäregenskaper, lågtemperaturstäthet, spänningsspridningsbeständighet, vattentäta egenskaper med hög motståndskraft mot ultraviolett strålning. Porös EVA har liten eller ingen lukt och är konkurrenskraftig med gummi och vinylprodukter i många elektriska applikationer.

Okej! Hur bra isolerar det jämfört med till exempel cellplast?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Marianne och Ranko Okej! Har ni märkt av någon fukt imineralullen?
Minerlullen finns i taket som sista skiktet, likaså i bakdörrarna där det verkligen är trångt. Jag drog lite kablar (från förarhytten) i taket och där fanns absolut ingen fukt i mineralullen. Värmen möter kylan troligen i den delen där ”neoprene” ligger mot plåten, sen ligger mineralullen så pass tätt att inga luftfickor finns.

Om jag tänker mig husbyggnadsteknik vid t.ex. takisolering i äldre hus, det viktigaste är att täta alla luftutrymmen så inte luften kan ”läcka” igenom till takreglar eftersom vattenmolekyler finns i luften. Många har förstört takbjälkar/reglar genom dålig tätning med många luftfickor.

Kolla lite på Reimo varifrån min isolering kommer...
 
F

F.d. 55109

Guest
Minerlullen finns i taket som sista skiktet, likaså i bakdörrarna där det verkligen är trångt. Jag drog lite kablar (från förarhytten) i taket och där fanns absolut ingen fukt i mineralullen. Värmen möter kylan troligen i den delen där ”neoprene” ligger mot plåten, sen ligger mineralullen så pass tätt att inga luftfickor finns.

Om jag tänker mig husbyggnadsteknik vid t.ex. takisolering i äldre hus, det viktigaste är att täta alla luftutrymmen så inte luften kan ”läcka” igenom till takreglar eftersom vattenmolekyler finns i luften. Många har förstört takbjälkar/reglar genom dålig tätning med många luftfickor.

Okej! Tack för tipsen, ska ha det i åtanke när jag väljer isolering!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Okej! Hur bra isolerar det jämfört med till exempel cellplast?

Det är en cellplast med slutna celler som inte suger fukt. precis som XPS men mjukt & formbart. Om du söker på forumet efter tidigare trådar om hembyggen så använder många just detta med gott resultat. Man kanju tänka sig att använda det på välvda & XPS på plana ytor. Isolationsförmågan är hur bra som helst eftersom det är ett liggunderlag som kan användas direkt mot marken även vintertid.
 
F

F.d. 55109

Guest
Det är en cellplast med slutna celler som inte suger fukt. precis som XPS men mjukt & formbart. Om du söker på forumet efter tidigare trådar om hembyggen så använder många just detta med gott resultat. Man kanju tänka sig att använda det på välvda & XPS på plana ytor. Isolationsförmågan är hur bra som helst eftersom det är ett liggunderlag som kan användas direkt mot marken även vintertid.

Smart! XPS och liggunderlag där XPS inte når. Tack för rådet!
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag köpte en rulle betongtäckmatta (tänk billigt liggunderlag) och har klippt till bitar som jag limmat i flera lager. Mattan har slutna celler så den tar inte upp fukt, är 140 cm bred tror jag, 9 mm tjock (tunn), lättjobbad även om det tar tid med många lager och den kostar inte heller så mycket. Min VW har välvda plåtytor varför det aldrig hade funkat att yxa till anpassad isolering från fyrkantiga isoleringsmaterial. Vad jag förstår är det annars inte jätteviktigt med massor av isolering i en liten plåtis då värmen brukar räcka till gott och väl.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jappe hade ju en liten hembyggd plåtis som var riktigt isolerad en gasflaska räckte ju nästan hela tiden eftersom den inte läckte värme genom fönstren var ju helisolerad vägg, sidorna hade 5cm isolering.
Det kanske var och ta men min bil klarar sej med truman utan fläkt som punktvärme på läge 1 om tempen inte går under 8 grader. och bra isolering är väldigt bra när det är för varmt också, så det är värt att lägga pengar och jobb på den biten. Plåtisarna verkar överlag att vara riktigt usla på den biten.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag undrar hur plåtisfabrikanterna gör. Det jag har sett så isolerar dom mellan reglarna. Så gott det går (borde bli en massa hålrum) Det borde leda till kondens. Dom vertikala reglarna. Dom med hål i dom täpps igen med något isoleringsmaterial. Detta borde leda till att det rostar inne i balkarna. Kanske bättre att behålla hålen öppna så att balken ventileras. Vore trevligt om någon kunnig ville berätta hur man på bästa sätt isolerar en plåtis
Ha det
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag har sett videor hur man slänger in en färdig inredning.
Men jag har svårt att förstå att man kan modifiera en skåpbil att bli så dyr samtidigt som den är så enkelt ihopkommen.
Bakdörren och skjutdörren vad finns det för isolering där?
Eftersom det är serietillverkning hur kan en skåpbil bli dubbelt så dyr pga. inredningen är det kanske för att man har ett annat distributionsled?
Eller är det verkligen så att det är hög kvalite bra isolering osv, de som vet vilket är många kanske kan ge en bättre bild?
 
Toppen