• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering av husbil

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej. Köpte en Rapido 886, helintegrerad årsmodell 2020 för cirka ett år sedan. Är nöjd med det mesta men upplever att isoleringen i husbilen är bristfällig. Framförallt i "aktern" där jag tycker att ljud utifrån hörs mer än det gjorde i vår förra husbil, en LMC 720 I Explorer årsmodell 2013.

Kan det vara så att den höj och sänkbara sängen släpper in ljud via "garaget"? Låter även som att ljud tar sig in via väggen i bak, dålig isolering?

Känns detta igen av någon och kanske löst dylika problem med att tilläggsisolera på någon enkelt och smart sätt?

Hörde också att Rapido minskat isoleringen med 5 mm på sina senare modeller. Kanske också kan vara bidragande orsak till ökat ljud inne?

Tacksam för tips/svar.

Mvh
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Inte för att jag vet så mycket om just denna bil men generellt är det ju så med ljud att de tränger genom springor så är inte isoleringen 100%ig så kommer mycket ljud in ändå. Jämför gärna med en dörr hemma. Även om du ställer dörren med så liten springa det går kommer nästan lika mycket ljud in som om den är öppen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte för att jag vet så mycket om just denna bil men generellt är det ju så med ljud att de tränger genom springor så är inte isoleringen 100%ig så kommer mycket ljud in ändå. Jämför gärna med en dörr hemma. Även om du ställer dörren med så liten springa det går kommer nästan lika mycket ljud in som om den är öppen.

Kolla tvångsventilation i eventuell taklucka, tätningar i fönster, ventilationer i garage, tätningslister i garageluckor.
 
Toppen