• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Isolering av bakdörrarna?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2026
Har en plåtis på väg hem från Tyskland (en Concorde Compact byggd på Citroën Jumper). Årsmod 2009.
Bilen är inte direkt gjord för vinterbruk, men tänkte att man ändå kunde göra den användbar i inte alltför sträng kyla om man inte fyller vattentanken utan tar en separat dunk inomhus, och ställer en hink under avloppsventilen som hålls öppen.
För att inte bränna onödigt mycket gasol (bilen har en Truma Combi 4-panna, altså utan elpatron), tänker jag tänka framdelen med ett vintertäcke.
Men hur gör jag med bakdörrarna? Kan man extra-isolera dem på något sätt? (Jag har sett att Reimo har något isolertäcke för bakpartiet, men det ser inte klokt ut, kostar mycket pengar, och kommer bara att vara ivägen. Tacksam för tips.
 
Lösning
Vi kör året runt med vår plåtis.
.....
Och raggsockar :)
Det verkar som om ni verkligen har tänkt igenom det här och fått det att fungera! Tack för alla tips, jag tror att jag kopierar er rakt av! Hur kom ni fram till att lösningen med insydd räddningsfilt mellan två fleece-filtar var ett bättre alternativ än att isolera bakdörrarna?
Jag hängde ett täcke i överkant av skåpet bak med hjälp av "tryckknappar". Delade täcket nertill till i höjd med bädden så att jag kunde vika upp halva täcket i bädden när jag behövde in i gasolskåpet. Täcket bildade då ett skydd mot total avkylning. Detta var på min förra plåtis och under den tid jag åkte skidor varje vinter. Funkade bra i minus 20-25° i Idre. Fram ett täcke från MASA Finland. Att tänka på under vinterkörning är att ha gasolvärmen på för att värma vatten tank och rör i bakdelen av bilen. Kupevärmaren räcker inte till för detta. Att stå på Landström är nödvändigt och en bra tyst värmefläkt max 2000W för 10A säkring. Man kan behöva en värmekabel till gråvatten avloppet.
 
stå på Landström är nödvändigt och en bra tyst värmefläkt max 2000W för 10A säkring. Man kan behöva en värmekabel till gråvatten avloppet.
Tack för tipset med värmefläkt, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Hur ser en värmekabel till gråvatten avloppet ut, hur installeras den och var köper man den?
 
Till exempel.
Och kolla att fläkten är tyst, provkör.
Jag har en sådan här. ADAX Värmefläkt VV9T 2000 W - köp på HORNBACH.se
Men frågar du på klubben går du många synpunkter.
 
Vi har köpt en Sandstöm värmefläkt på elgiganten, säljs bara där, den fungerar över förväntan,
problemet brukar vara termostaten som gör att det blir för varmt eller för kallt, fläkten kostar 499, kr.
 
Att värma en husbil med en lös fläkt är inte smart (bla. om man har vattnet igång) då den inbyggda värmaren värmer bakom skåp osv där vattenrören ligger. Kör man med lös fläkt kan den lura termostaten i bilens värmare som inte slår på och vattenrören fryser. Så använd den inbyggda värmaren så slipper ni frusna rör och problem med kondens på kalla ytor man inte ser som annars skulle torka upp av inbyggda värmaren eller vara varma (utan kondens).
 
Jag hängde ett täcke i överkant av skåpet bak med hjälp av "tryckknappar". Delade täcket nertill till i höjd med bädden så att jag kunde vika upp halva täcket i bädden när jag behövde in i gasolskåpet. Täcket bildade då ett skydd mot total avkylning. Detta var på min förra plåtis och under den tid jag åkte skidor varje vinter. Funkade bra i minus 20-25° i Idre. Fram ett täcke från MASA Finland. Att tänka på under vinterkörning är att ha gasolvärmen på för att värma vatten tank och rör i bakdelen av bilen. Kupevärmaren räcker inte till för detta. Att stå på Landström är nödvändigt och en bra tyst värmefläkt max 2000W för 10A säkring. Man kan behöva en värmekabel till gråvatten avloppet.

Varför är det nödvändigt att stå på landström?
 
Vid minus 20-25 tillgången på gasol om man ska stå flera dagar och ha Truman gå hela tiden. Detsamma gäller tillgången på el från batterierna när du kör värmepannan dygnet runt. Men ok ett elverk löser detta med batteri.
Fast det går ju att tömma alla tankar, värma upp en kort stund och sedan krypa ner i sovsäckar som tål minus 20.
Farsan var engagerad i friluftsfrämjandet och sov i utgrävda snögrottor med ett stearinljus som värmekälla. Allt är möjligt.
 
Den räcker absolut. Det är gasolen och elen som är kritiskt om det är riktigt kallt.

Vi har ju ingen plåtis, men vi klarar oss 3-4 dagar fricamping utan el vintertid i fjällen, vi har gastank 70L (drygt 30Kg) och har aldrig varit i närheten av att tömma den, det som blir kritiskt är ju el, speciellt runt jul och nyår när det blir som mörkast, och solcellerna inte ger något alls, men om vi inte använder vår kompressorkylbox fungerar det med 2x95 Ah batterier. Nu är våra batterier ca 5år gamla så det kan nog bli problem kommande vinter, men jag räknar med att byta till LiFeYPO4 batteri/batterier innan dess.
 
Senast ändrad:
Vi kör året runt med vår plåtis.
Den står utomhus utan värme under veckorna.

Innan första frosten så tömmer vi vattensystemet. Sedan kör vi med lös vattendunk på helgturerna tills våren kommer. Det blir för omständigt att tömma hela vattensystemet inkl blandare etc efter varje helgtur.
Toan spolar vi med vatten i en sportflaska. Själva toakassetten värms ju av Truman.
Uppvärmd gråvattentank (230V) men vi brukar lämna kranen öppen och en balja under.

Täcke fram från Biltema sparar gasol och ett hemmasytt draperi baktill isolerar bra, 2 fleecefiltar med en insydd aluminium räddningsfilt.
Dubbdäck och underredsbehandlad.
En P11 varar 3-5 dagar beroende på hur många minusgrader.
Vi har 2st 95Ah bodelsbatterier och elverk vid behov, om vi inte har tillgång till 230V. En 1000/2000W enkel värmefläkt (199kr på Jula) som backup om vi har elstolpe. Och raggsockar :-)

1328EB3B-7A8A-475A-985D-A04B523DC5CD.jpeg7600EC50-67DC-4C44-81DE-DCFC49FC89D3.jpegFA7B2C87-E878-44D5-A448-65621CBE16E1.jpegD4D49107-8ED7-410F-8B3C-69DC077FC8F0.jpeg
 
Vi kör året runt med vår plåtis.
.....
Och raggsockar :)
Det verkar som om ni verkligen har tänkt igenom det här och fått det att fungera! Tack för alla tips, jag tror att jag kopierar er rakt av! Hur kom ni fram till att lösningen med insydd räddningsfilt mellan två fleece-filtar var ett bättre alternativ än att isolera bakdörrarna?
 
Lösning
Att värma en husbil med en lös fläkt är inte smart (bla. om man har vattnet igång) då den inbyggda värmaren värmer bakom skåp osv där vattenrören ligger. Kör man med lös fläkt kan den lura termostaten i bilens värmare som inte slår på och vattenrören fryser. Så använd den inbyggda värmaren så slipper ni frusna rör och problem med kondens på kalla ytor man inte ser som annars skulle torka upp av inbyggda värmaren eller vara varma (utan kondens).
Jag tänker att man använder båda systemen - Truma Combi 4 som går på gasolen, och värmefläkten som går på 230V. På så sätt kan man dra ner litet på gasol-användningen så att flaskorna räcker veckan ut.
 
Det verkar som om ni verkligen har tänkt igenom det här och fått det att fungera! Tack för alla tips, jag tror att jag kopierar er rakt av! Hur kom ni fram till att lösningen med insydd räddningsfilt mellan två fleece-filtar var ett bättre alternativ än att isolera bakdörrarna?

Nja kom bara på att det borde funka bra.. Och billigt.
 
Fast det går ju att tömma alla tankar, värma upp en kort stund och sedan krypa ner i sovsäckar som tål minus 20.
Farsan var engagerad i friluftsfrämjandet och sov i utgrävda snögrottor med ett stearinljus som värmekälla. Allt är möjligt.

Mitt svar är aningen off-topic.

Har sovit bra många nätter i snöbivack och temperaturen understiger sällan -1 C. Det är det (och vindskyddet) som är hela vitsen med att gräva ner sig vid akut situation eller när man annars helt saknar annan möjlighet till skydd.

Värmeljusets funktion är endast till för att, när man vaknar till mitt i natten (vilket händer flera gånger) visa att det fortfarande finns tillräckligt med syre. Vaknar man och ljuset har slocknat är det riktigt bråttom. Dörren/öppningen sparkas ut omedelbart...

Som sagt var, aningen of topic, sorry...
 
Jag tänker att man använder båda systemen - Truma Combi 4 som går på gasolen, och värmefläkten som går på 230V. På så sätt kan man dra ner litet på gasol-användningen så att flaskorna räcker veckan ut.

Jag tror det blir svårt att få en P11 att räcka en hel vecka vid -20C även om man stöttar med en värmefläkt. Står vi utan 230V gör vi av med en P11 vid -15 till -20C på 2-3 dygn och då är vår bil hyfsat bra isolerad (visserligen större volym som skall värmas). Stöttar vi med 230V förbrukar vi ca. 1.5 st P11 på 7 dygn.

Har ni inte plats för 2st P11? Det hade känns bättre för mig att ha med så viss back up finns. Det är inte kul att vakna kl. 02:30 med en temperatur i bilen om +5C och snabbt sjunkande...
 
Har ni inte plats för 2st P11? Det hade känns bättre för mig att ha med så viss back up finns. Det är inte kul att vakna kl. 02:30 med en temperatur i bilen om +5C och snabbt sjunkande...
Jo, jag har plats för två 11kg flaskor. Så mitt argument FÖR att använda värmefläkt som komplement till Truman är att dra nytta av den el-anslutning som ändå finns på vinter-campingen, så att två flaskor garanterat räcker veckan ut.
 
Tillbaka
Toppen