• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolergardiner plåtis

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av att förbättra isolering och minska kallras från dörrarna (bak och sida) på min plåtis.
Står och velar mellan att köpa färdiga gardiner (kostar lite mer), eller att sy något själv (kräver lite mer arbetstid).
Är det någon som har erfarenhet av färdiga isolergardiner, typ denna? Fördelar? Nackdelar?
HU0442.jpg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har ingen erfarenhet av varken färdiga eller att sy egna. Men jag har ett annat tips som jag tycker är väldigt enkelt och bra. Jag köpte självuppblåsbara liggunderlag på Dollarstore för 150 kr st. Det fina med dessa är att det sitter tryckknappar i sidorna så man kan koppla ihop flera i sidled. Baktill passar tre st nästa precis. Dessutom har de fastnitade remmar som ska hålla ihop dem när man rullar dem. Men de remmarna är perfekta att hänga upp dem i. I andra ändan sitter en uppblåsbar kudde.

Jag har skruvat in tre stora krokar i brädan mellan skåpen i ovankant där jag hänger ett kvastskaft på vilka liggunderlagen hänger med sina remmar.

Jag har ytterligare sådana. Två hänger jag framför sidodörren. Tre kopplar jag ihop och kan hänga bakom framstolarna. Men istället lägger jag en på golvet framtill och två hopkopplade sätter jag över instrumentbrädan. Utvändigt har jag vintertäcke.

Nackdelen är det blir en del springor i kanterna som kan behöva tätas. Det blir det ju inte på det du visar på bilden och som sitter på dörrarna. Ska något hänga invändigt blir det istället springor. Nackdelen med de som sitter på dörrarna är att det öppnar för fullt när du öppnar dörrarna. Mina som hänger kvar håller värmen kvar i bilen och jag kan ändå komma in mellan/under dem om jag behöver komma in baktill.

Eftersom hängande isolering inte tätar helt mot dörrarna bildas kondens i nederkant. Det slipper man kanske med sådana som sitter på dörren. Å andra sidan transporteras säkert den fuktiga luften igenom i alla fall och kondenserar kanske inne i dörren istället.

Jag ska påpeka att kvaliteten som liggunderlag inte verkar vara särskilt hög. De känns som en väldigt dåligt uppblåst luftmadrass, dvs man känner golvet under och får inte riktigt stöd. Men det spelar ingen roll för mig i detta fallet.

Jag kan ta foto imorgon om det är intressant.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Intressant lösning. Jag har några pensionerade Thermarest-liggunderlag. Ska fundera på om de kan komma till användning. Tack.
Men, ursprungsfrågan om färdiga isolergardiner kvarstår.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Upptill hänger den på en simpel caféstång från Jysk.
I sidorna, 4st per långsida, kardborre ca 5 cm styck för att inte glipa mot väggen.

Innanför sidodörren lägger vi i nederkant bara (mellan golv/dörr) en fleecefilt så det inte drar.

Enkelt och funkar bra.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Här är bilder på min lösning. Först utan madrasserna (men liggande på sängen) och sen med. Min bil saknar "bräda" mellan skåpen i original så jag har satt dit en bräda som är användbar till lite olika saker, bl a för att hänga upp madrasserna.
 

Bilagor

  • bakifrån in 1.jpg
    bakifrån in 1.jpg
    829,6 KB · Visningar: 104
  • bakifrån in 2.jpg
    bakifrån in 2.jpg
    874,8 KB · Visningar: 106

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sydde ett eget av fleecfilt, fäste med tryckknappar i överskåpet. Delade filten nedtill så att det gick att vika upp i sängen vid gasol skåpet, för att hindra att värmen rusade ut när jag skulle byta gasol flaska. Det fick man göra, byta, ganska ofta vid vinter camping med -20° i fjällvärlden.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Nackdelen med att ha isolering rakt på dörrarna är att när du öppnar så kyler du ner hela bilen på några minuter. Jag har använt självhäftande kardborreband och biltemas liggunderlag som jag fäst mot sidorna och bakom överskåpen, Inte det snyggaste men funktionellt. När det blir varmare tycker jag bort dom. Till nästa höst köper jag en böjbar gardinstång och hänger upp något trevligt överkast istället.
 
Toppen