• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

• Startad av Startad av F.d. 55451
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Testede min kopholder / mugghållare / cupholder på langtur ~900 kilometer og 3 dage.
[youtube]RFNzCC8WuTs[/youtube]
http://www.husbilsklubben.se/forums...husbilsklubben.se/forums/t48517-3/#post676939
Den virkede udemærket som tiltænkt,
- stabil og på rette plads; bra'

Meeeen kaffen blev stadig for hurtigt kold.:(

Har haft en elektrisk kaffekop med varmelegme for ~2 år siden - hmmm :o:
Brændte sammen og kaffen smagte kun af brunt vand efter ca. 1½ time.
Bægeret smagte af plastic :rolleyes: og ledningen var i vejen.
:mad:

Så ny egen konstruktion (d.i.y.), for en mindre men meget vigtig ting.:)
[youtube]r48QEZgW2BQ[/youtube]

Nu vil det glæde mig hvis nogen finder på en konstruktion med t.ex en 10 - 15 watt pære / glödlampa nedenunder som varmelegme ;)
Hvem tør tage stafetten op ?

Så vil jeg byde velkommen til inrednigs-hemfixare klubben' :)

Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Kanske kan man använda uppvärmningen till yttre backspegel från någon lämplig mindre modell. Antingen som svep eller under koppen. En potentiometer kopplad i serie med värmeplattan reglerar effekten.

Fin & passande termos Bredo om man kan skruva hållaren någonstans. I vår bil går det inte att skruva då allt är av plast. Men jag har hittat en "varm" termos med glödtråd i som värmer med 12V (ca 85:-) som passar mugg-hållaren:

12v-termokopp-500x500.JPG
Källa: Internet

Skulle gärna vilja hitta något som kan kyla istället (utan att man behöver gå till kylskåpet under färd). I vår personbil har vi kyla i handskfacket men tyvärr inte i HB'n. Hittade ett litet kyl (+5°C) & värmeskåp (+65°C), men den kan jag inte ha på instrumentbrädan:

kyl-värmeskåp.jpg

... så nu får jag leta & fundera vidare...

Fin & passande termos Bredo om man kan skruva hållaren någonstans. I vår bil går det inte att skruva då allt är av plast. Men jag har hittat en "varm" termos med glödtråd i som värmer med 12V (ca 85:-) som passar mugg-hållaren:

Visa bilaga 90733
Källa: Internet

Skulle gärna vilja hitta något som kan kyla istället (utan att man behöver gå till kylskåpet under färd). I vår personbil har vi kyla i handskfacket men tyvärr inte i HB'n. Hittade ett litet kyl (+5°C) & värmeskåp (+65°C), men den kan jag inte ha på instrumentbrädan:

Visa bilaga 90734

... så nu får jag leta & fundera vidare...

Här en dryckeskylare från coolit
Coolit USB Beverage Cooler | Overclockers

https://www.youtube.com/watch?v=Z4UcH9w9SmU

På båtmässan i slutet på 80-talet minns jag en kylare från "SuperCool" för 2st burkar, ångrade att jag inte köpte en då, den var effektiv, har inte hittat något liknande sen dess.

- för hemmafixare.

Så blev trangen til at løse tekniske problemer igen taget i anvendelse, og jeg overtog selv stafetten i at forbedre:
Isolerande mugghållare - för hemmafixare.
:)
Jeg understreger - för hemmafixare, da det nu går videre i en elektrisk tilslutning fra gamle standard-komponenter.

Det kan give de mindre øvede lidt mere indsigt i progressiva "hemmafixare" nødvendige arbejde når et ønsket produkt ikke findes på markedet.
Udstyret som vi kan købe er oftest lavet for personbiler, som man kun opholder sig i midlertidigt.

Vi husbilister opholder os ~23 timer i døgnet i samme husbil ! på rejse - en væsentlig årsag til praktisk indretning på få kvadratmeter.

Nå men til sagen :)

SAM_0647.JPG

Jeg fandt en gammel udtjent standard lampe på lageret;
afmonterede den fra den øvrige del
monterede nye ledninger med kabelsko og cigg-plugg
indsatte en max.10 watt halogen (glödlampa)
malede enheden sort og monterede krympe-muffer.

Monterede enheden i bunden af den isolerande mugghållare efter at have fjernet lidt isolering og Ø ca 45 mm af bunden.

Mugghållaren giver tilpas varme til at vedligeholde temperaturen i kaffen + lidt mere.
Testet over 12 timer uden fordampning som ellers giver afkøling.
Maximal temperatur 76 grader.
Ingen synlig derformation ( - i modsætning til min gamle el-mugg http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/501322 + http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/597941 )

Jeg er blevet så glad for den, at jeg har lavet usynlige beslag både i instrumentpanelet og ved bordet i bodelen.
Kan meget let flyttes.

SAM_0650.JPG

Vil snarest lave en 230 volt udgave, med transformator til hjemmet.

PS. Det her beskrevne tekst er svært at forklare i en YouTube - derfor billeder.

Senast redigerad av en moderator:

Fiffig! Men så lang varmlagring av kaffe krever Skånerost (samme som dansk mørk kaffe) - mellanrost blir etter et par timer bitter og smaker da som mørk :rolleyes:

Ja brygget kaffe af tysk Aldi arabica, bliver for mig, ikke stimulerende efter 1½ - 2 timer = brunt vand.
Smag kan ikke diskuteres.

Efter ½ time er kaffen i endast mugg for kold,
og at bruge en thermo-kande undervejs mens man styrer bilen, vil jeg helst undgå.:o:
Se testen i [youtube]r48QEZgW2BQ[/youtube]

Min bedste løsning af mange muligheder gennem 17 år i husbil - er ovenfor.

Det kræver tid at udvikle - min erfaring er her uden kommercielle interesser.
Gratis for alle i HBK at benytte.
:)

Enligt förståsigpåarna så klarar sig bryggkaffe 7min. med uppvärmning, sen ökar garvsyran :confused:

Vil du påstå
- at alle kaffemaskiner som holder kaffen varm laver ubrugeligt kaffe efter 7 minuter ?

Så har mange restauranter, kantiner etc. et problem ;)

Jeg har testet min vedligeholdelse af varmen og over 1 time med 75% af indholdet steg temperaturen ikke over 61 grader.
Kaffen blev skænket op med 60 grader.
Takket være bl.a. fordampningen som også foregår ved lavere temperaturer.

Min test med 12 timer tør-kogning eller uden kaffe til 76 grader, skyldes først og fremmest ingen fordampning.

Som tidligere skrevet findes produktet ikke i handelen, så måske er der her noget for en commersiel producent - hvis ikke området er for lille.

Hvis nogen kender til t.ex. 5 eller 8 watt halogen lamper eller synes der bør tilkobles en ekstra sikring, thermostat eller manuel regulering som potentiometer - vil det glæde mig.

Senast redigerad av en moderator:

Jag har så klart förväxlat tiderna i mitt intensiva, men korta minne.
7min. är bryggtiden som inte bör överskridas.
varmhållningstiden max. 30min.

Skärmklippskälla: CAFESERVICE - Kaffeskola

Bilagor

• kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    33,4 KB · Visningar: 3

Her er den helt enkle test metod
SAM_0652.JPG
Du kan også anvende et stegetermometer.

Husk max. 10 watt glöd-lampa.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen