• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Isolera invändig trappa?

F

F.d. 25418

Guest
Det pratas mycket om att invändiga trappor låter mycket ( vägljud antar jag )Hur gör man om man vill minska vägljudet? Kan man sätta in någon typ av matta eller finns det någon annan lösning?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Isolera invändig trappa?

Det pratas mycket om att invändiga trappor låter mycket ( vägljud antar jag )Hur gör man om man vill minska vägljudet? Kan man sätta in någon typ av matta eller finns det någon annan lösning?

Vi är ju nya husbilsägare (vår (min) erfarenhet består av att köra hem husbilen från Tyskland), men något som irriterade nå't så otroligt var just vägbruset från insteget. Vissa underlag hördes knappt, andra lät som om dörren var öppen.
På jobbet dämpar vi bilar för att det ska låta bättre, en bieffekt är att vägljudet blir lägre. Jag ska göra en tunn skiva som följer konturerna av insteget, lägga på en dämpmatta av butylgummi samt en mjukare ljuddämpmatta. Dom två kombinerade gör underverk för att döda och dämpa (o)ljud.

Peter :)

Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Så gjorde jag till vår förra bil plus att jag täppte till gallret i nedankanten på dörren.Jag borrade hål i skivan och stoppa i ett snöre som jag slog en knut på i var ände .Vipps har man ett andtag som man inte snubblar över.
Det gjorde underverk på ljudnivån

I

Inger-Lisbeth

Guest

Ett tips kan vara, om ni inte har, montera stänkskydd fram.Om det regnar, eller kör på grusväg, så träffar det mesta från framhjulet trappan.Vi gjorde detta och vips blev det tystare.
:yes::yes:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jag har samma problem, speciellt när det regnar, men jag löste det med att lägga en lös dörrmatta över ingången, och lägga ett långt skohorn som mattan ligger och vilar på, och stänger av trappan för oljud, det blev en stor skillnad,jag har även luftintaget där så man vill ej isolera o täppa till ,pga syrebrist på kvällen ,,mvh håkan

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag köpte en sats med med så kallad smältfolie av bitumen, 3 mm tjock, pris 169 kr, på Biltema och formade plattorna med en värmepistol. Åtgärden dämpade vägljudet och ljudet från grussprutet avsevärt.

Johan K.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag köpte en sats med med så kallad smältfolie av bitumen, 3 mm tjock, pris 169 kr, på Biltema och formade plattorna med en värmepistol. Åtgärden dämpade vägljudet och ljudet från grussprutet avsevärt.

Johan K.

Bitumen fungerar utmärkt, att tänka på är vikten och att man måste ha minst dubbla tjockleken för att motsvara butylmatta (en tunn butylmatta motsvarar 4mm bitumenmatta, den reflekterande effekten av aluminiumfulien ej inräknad).
Om du frågar en bilstereofackhandel så säljer dom arken styckevis (150:-/ark för dom mer exklusiva varianterna).

Peter :)

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Vi har tagit ett gammalt täcke och sytt detta så att det täcker hela dörröppningen. Gjorde detta helt provisoriskt som en test, men vid varje långkörning hänger vi dit täcket!
Frugan sydde en kanal överst på täcket så det gick att dra igenom en sån gardinfjäder (eller vad det nu heter:oops:), sen ett par små krokar på varje sida över dörren.......KLART

Gör faktiskt mycket på ljudet:)

Sen funderar jag på hur man skall kunna isolera instegslådan:confused:, det måste nog ske på utsidan! Där går nog det mesta bort i form av mattor o.dl.
Jag tror att man nog kladda på tjock underredsmassa i flera lager...?

Tankar om det ?????

Sedan har vi satt dit ljudisolerade innerskärmar! Vi vare sig kört bilen eller sett den sedan det blev gjort.
Någon som har erfarenheter av såna innerskärmar? alltså gör det verkligen sådan nytta som det sägs?

Hör här!!!!
Vi ställde upp bilen till HUSBILSLANDET i höstas för lite jobb...alltså dessa innerskärmar, montera solcell samt årservice på resten av bilen.
Då sa Verkstadschefen Nicklas så här ungefär.......
"ja, ni behöver inte hämta driten för än till våren, vi ställer bilen under tak och med underhållsladdning"

INTE ILLA , VA! Snacka om service:D

Flickorna och grabbsen på Husbilslandet är BÄST! Ibland så har det ringts oss imellan och vi har bara snackat lite skojigheter, bara lite så där!!!!!!

Marie-Anne och hennes Anders som bara väntar på att få komma iväg igen:yes:

Toppen