• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Island med egen husbil

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Förord
Den här resan gjorde vi i juni 2005. Vi, Synnöve och jag samt ett barn-barn , Emmy 9 år, åkte färja från Norge via Färöarna till Island.

Jag hade kollat att det skulle vara något billigare att ta med sig husbilen än att hyra husbil på Island dessutom tyckte vi det var trevligare att ha sin egen husbil.

Dag 1 - 3
Resan startade i Tullinge lördagen den 28:e maj 2005 via Finspång, hämtade barn-barnet, Örebro, Karlstad, Årjäng, Oslo över Hardangervidda till Bergen. Från Bergen skulle färjan som kom från Danmark avgå.

Dag 4 - 5
Tisdagen den 31 maj avgår Norröra från Smyril Line mot Island. Det blåste ganska friskt när vi kom ut på öppet vatten vilket gjorde att en person i vårt sällskap inte kunde delta i middagen, jag talar inte om vem. Nästa dag var det betydligt lugnare och alla kunde äta middag och njuta av fartygets begivenheter pool, bar o.s.v. Emmy blev kompis med en flicka i samma ålder från Oslo.

Dag 6
Torsdag den 2:a juni kom vi till Island, Seydisfjördur, på ostkusten, och efter en grundlig genomgång av husbilens innehåll, dom kollade att kylen var helt tom på mat. dom kollade att vi inte hade någon fiskeutrustning med oss hade vi haft det skulle den ha varit decinficerad, dom kollade att det inte fanns någon jord under sulorna på skorna, mina gympadojor hade lite jord från Tullinge men det skrapade dom bort i en speciell påse. Hur jag lyckades få med mej snus för hela tiden kommer jag inte ihåg men det lyckades.
Efter tullen åkte vi och handlade och sedan åkte vi väg 1 norrut. Väg 1 är en väg som går runt hela ön och vi åkte den motsols. Vi åkte till en stor insjö; Myvatn, där vi fricampade första natten. På vägen hade vi stannat och gått omkring bland kokande lava och vatten i en ort som heter Hverdir

Dag 7
Innan vi lämnade Myvatn så badade vi i en naturligt uppvärmd pool, dessa naturligt uppvärmda pooler kommer vi att träffa på ofta under vår resa. Sedan åker vi till Dettifoss, ett spektakulärt vattenfall. Nu har vi svängt av från väg 1 så nu är det grusväg som gäller, vad jag kan komma ihåg så var det bara väg 1 som var asfalterad. Efter Dettifossen åker vi till en liten stad som heter Husavik där vi tar in på camping, jättefin och nästan tom. Här pratar jag med en tysk som är ute på en, vad jag kallar ordentlig semestertripp, han skall åka till Grönland- Canada-Nordamerika- Centralamerika- Sydamerika till Kap Horn på Motorcykel.

Dag 8
Idag var vi på Valsafari i Husavik, men tyvärr blåste det för mycket så vi fick inte se några valar. Vi såg bara delfiner och lunnefåglar
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Behöver man inte betala straffskatt längre när man tar med egen dieselbil till Island?
Det var så när jag var på Island sist så vi fick hyra bil :-(
Resan gjordes 2005, men när du säger det så ha r jag ett litet minne av att vi fick erlägga någon sorts avgift när vi kom till Island baserat på hur länge vi skulle vara där, det var inga höga belopp, vi vände inte i alla fall.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Dag 9
Idag var vi på valmuseum här i Husavik, där fanns det ett skelett av en fullstor val, dom är stora. Vi handlade lite saker när vi ändå var i en stad bl.a en enkel fiskeutrustning till Emmy. Vi sade lycka till till den tyske motorcyklisten sedan åkte vi vidare. Vi hamnade i en ort som heter Blönduos där vi stannade på campingen. På vägen hit så hade vi tvättat husbilen, vi hade sett på flera ställen att det var tvättplatser iordningställda så vi testade och det fungerade och det var GRATIS med både varmt och kallt vatten. Campingen var också GRATIS. På kvällen fiskade Emmy, det blev en liten plattfisk.

Dag 10
Måndag 6:e juni
Åkte vidare till en liten stad, Hvammstangi, där vi stannade på campingen. Vi badade i byns badhus, väldigt fint med flera badtunnor utomhus som hade olika vattentemperatur.
På vägen hit hade vi sett en stor Rauk, Hvisterkur.
Vi handlade bl.a. ullfiltar som vi använder som överkast i husbilen fortfarande.

Dag 11
Åkte vidare söderut. Första stoppet för dagen blev Pingvellir, en nationalpark i vilken det finns en klippa där det sägs att alltinget hade sitt första möte.
Vidare till Geysir, där det finns en het källa som ungefär var femte minut kastar upp varmt vatten 10-15 meter i luften.

Efter lunch åker vi vidare till ett vattenfall, Gullfoss, Jag har för mej att där kunde man gå in bakom själva vattenfallet, men det kan vara fel det står inget om det i mina anteckningar.

Vi åker vidare till Reykjavik där vi tar in på camping.

Dag 12 - 13

Vi strosade runt i stan på förmiddagen. På eftermiddagen åkte vi till Blå Lagunen och badade. Nästa förmiddag blev det en sväng på sta´n igen. På eftermiddagen åkte vi till en förort Hafnarfjördur. Jag hade nämligen ett ärende där, jag skulle hälsa på en klasskompis från det att vi gick på Tekniska, vi hade två islänningar i klassen, varav den ene, Sigurdur, flyttade hem efter examen. Vi umgicks en hel del under studietiden, det var ofta förfest i deras lägenhet. Dom hade en förkärlek till att dricka Genever och ha torkad fisk som tilltugg. Nåväl vi letade på hans adress, men tyvärr var dom på kanarieöarna enligt en granne.

Dag 14.
Vi lämnade Reykjavik och styrde kosan österut längs väg nr. 1. Vi stannade vid en stor hästgård, nu skulle vi rida islandshäst. sagt och gjort, vi beställde en 2-timmars utflykt med ledarinna. Islandshästarna var ganska festliga, dom går på led med mulen i svansroten på den framförvarande hästen och kommer den mer än 5 cm från svansen så är den på rymmen.
Efter detta äventyr skulle vi leta efter en camping som låg en bit in i landet med egna varma källor där man kunde bada. Visserligen hade vi blivit varnade för att åka småvägar utan 4 WD, men men. det var smal, knagglig och krokig väg, men naturen var fantastisk. Här fanns det lupiner, lupiner och åter lupiner. Det är nämligen så att i början på 1900-talet så var det någon som planterade in lupiner för att hejda erosionen, men lupinerna tog över all annan växtlighet, så nu har dom svårt att bli av med lupinerna.
Det visade sig att 4WD hade varit bra för när vi var ca 500m från campingen så hade en liten älv skurit av vägen så vi kom inte längre, men islänningarna som kom med sina jeepar åkte på som om inget hänt. Vi fick promenera in till campingen och ta oss ett dopp i den lilla uppvärmda sjön. sedan fricampade vi vid älvkanten
 
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Roligt att läsa om Island jag var där 1980 på jobb i Skagastrand som ligger inte långt från Blöndaus skulle lära dom att göra fiske båtar i glasfiber med en maskin som heter Aplicator 600 det var en vätande rulle och gelcoat spruta bodde hos en hövding som hade 10 barn men många var vuxna några jobbar i fabriken någon i byggföretaget frugan lagade mat fantastiskt mat med får och fisk på kvällen åkte vi till blöndås och dansade var nog två söner och en dansk bonde som körde man åker ut kl 11 grundade med svarta döden innan var inte hemma förrän klockan sju vad upplevelse
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Dag 15
Lördag 11:e juni

Vi åkte tillbaka samma knaggliga väg mot väg ett, genom ett landskap med mycket lupiner, svarta stenar och svart sand. när vi kom ut på ettan så åkte vi österut mot Vatnajökul.
Vi stannade vid Skaftafjälls naturreservats camping. Det här var den första och enda campingen där vi fick betala för varmvattnet när vi duschade.
på kvällen tog vi en promenad till en jökul där isen var metertjock.

Dag 16
Åkte vidare österut på väg ett, målet var att hitta en snöskotersafari på Vatnajökul.
Vi stannade till vid en issjö, Jökilsarlon, den här sjön var full med isblock som bryts loss från Vatnajökul och flyter omkring där innan dom smälter och blir små så dom kan flyta ut i havet. Vi tog en liten rundtur med båt bland isblocken.
Vi hade sett en skylt om snöskotersafari någon kilometer innan issjön så vi åkte tillbaka och svängde av där mot Vatnajökul. Men det här var ingen väg för husbil det var smalt, backigt och löst rullgrus på vägen så vi vände och uppsökte en som arrangerade utflykter med jeep upp på Vatnajökul. Vi fick parkera husbilen på deras gårdsplan över natten. Det blev en trevlig kväll över ett par bruna, dom berättade mycket om Island.

Dag 17
Tidig avfärd mot glaciären tillsammans med ett par från Ungern. Uppe på glaciären blev det en 2 timmars tur med snöskoter, Synnöve och jag åkte varsin skoter och Emmy åkte med guiden. Det här var jättekul, jag gillar att köra allt som rör sig. Efter kaffe så åkte vi ner till havsnivå med jeepen. sedan åkte vi vidare till en ort som heter Höfn där vi campade.
Emmy och Synnöve tog ett dopp i havet men det var snabbt i och ändå snabbare upp, det är inte så varmt i havet.

Dag 18
Åkte vidare österut på ettan, Det är väldigt fina vyer med havet till höger och Vatnajökull till vänster.
Idag passar vi på att tvätta husbilen igen, GRATIS.
Vi tar en lång fikapaus vid en fyr och lång strand med svart lavasand. Emmy hittar många fina snäckor.
Vi tar in på en camping i Egilstadir, detta blir den sista campingen på Island för den här gången. Vi har bott på camping nästan varje natt och alla campingar har hållit en bra standard speciellt vad gäller servicehusen, många campingar har varit GRATIS

Dag 19
Åker till Seidisfjördur nu är cirkeln sluten. I morgon går båten via Färöarna till Bergen.
Vi knallar runt i staden under dagen och natten tillbringar vi på en parkering vid en park i närheten av färjelägret.

Dag 20
Avfärd mot Torhavn på Färöarna. Det händer inte speciellt mycket ombord, det är ju inte någon lyxkryssare precis. Det som finns är matsal, bar och en pool, den senare uppskattas av barn-barnet så morfar känner sig som ett russin framåt kvällen.

Dag 21-23
Vi fick gå upp jättetidigt på morgonen eftersom vi skulle åka av båten och vara på Färöarna tre dagar, båten gick en sväng till Skottland t.o.r
Dom här dagarna på Färöarna fricampade vi, det är en underbar natur och aldrig långt till havet. Vi var till Vestmanna där vi gjorde en utflykt med båt och såg massor med Lunnefåglar. Även här såg vi varma källor
I Torshamn var vi in på Nordiska huset där vi såg en film om Vikingar och deras härjningar. På nordiska huset var det full aktivitet, det städades och fejades och smyckades med blå-gula band. Vi tyckte det var lite överdrivet bara för att vi skulle komma på besök, men det var Kungen och Drottning Silvia som skulle komma dagen efter, tyvärr hade våran båt gått då så vi fick inte träffa dom.

Dag 24-26
Båtresa Färöarna - Bergen.
Havet låg blankt den här resan så alla kunde deltaga i måltider och bar-och poolhäng.

Dag 27 - 29
Resa genom Norge - Sverige nästan samma vägar som när vi åkte dit, Men alla vägar bär ju till Tullinge så vi kom hem denna gång också


Island var ett trevligt land att åka omkring med husbil, vi skulle gärna åka tillbaka dit någon gång, men nu har vi hund och det gör det omöjligt. Vi får se vem som plockar ner skylten först, hunden eller vi.
 
Senast ändrad:

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Skulle gärna också åka över med husbilen till Island, varit där tidigare dock utan husbil. Men bara resekostnaderna fick mig att hissna till. Landade på 40-50tk för husbil o familj via färöarna. Ni som åkt tidigare, hur mycket har det landat på för er del? (resekostnaden dit alltså...)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Skulle gärna också åka över med husbilen till Island, varit där tidigare dock utan husbil. Men bara resekostnaderna fick mig att hissna till. Landade på 40-50tk för husbil o familj via färöarna. Ni som åkt tidigare, hur mycket har det landat på för er del? (resekostnaden dit alltså...)
Det är ju några år sedan vi var där, men om inte minnet sviker helt så har jag för mej att det kostade ca 20000 för båtresan Bergen - Island t.o.r.
Vi kommer att åka dit igen när vi inte har någon hund längre, hunden är gammal men det är vi också så vi får se vem som tar ner skylten först.
Detta skriver jag från sal 3 avd. 67 på Södersjukhuset, i morgon skall jag operera bort en tumör i tarmen.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Det är ju några år sedan vi var där, men om inte minnet sviker helt så har jag för mej att det kostade ca 20000 för båtresan Bergen - Island t.o.r.
Vi kommer att åka dit igen när vi inte har någon hund längre, hunden är gammal men det är vi också så vi får se vem som tar ner skylten först.
Detta skriver jag från sal 3 avd. 67 på Södersjukhuset, i morgon skall jag operera bort en tumör i tarmen.
Ok tack för tipset. Jag kollade på färja från Danmark - Färöarna - Island.

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig!! Alltför många som drabbas av den där skiten!
 
Toppen