• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iskallt.

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Vad kan man göra för att slippa kallraset från takventiler som inte går att (man inte får) stänga??

Törs man tex tejpa fast färgglad plast under körning ??? -Som lätt syns /tas bort för att "släppa på syret" igen när man stannar.

-Skulle dessutom vilja veta om det har någon effekt att sätta vindavledare framför sidofönstren.?
Jag såg i någon tillbehörstidning att sådana finns för att limma fast framför tex takluckor-
men jag tänkte att de kanske går att ha framför sidofönsteren också!?

Men innan jag hamnar i klistret själv ,så kan jag ju fråga om någon provat ?
Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Iskallt.

Hej Lasse

Tycker som du om draget att åka där bak, är inget vidare när det är under 15+. Har själv en Dethleffs A5832 -97:a, ser ut som om du har en ny bil med samma problem?

Jag har provat med Fiamas spoiler på mittluckan, det blev mindre drag inne i bilen, drar jag igen gardinen också är det klart bättre men inte helt bra. Satte samma spoiler på alkovluckan också men den fick jag ta bort då det uppstod ett tjutande ljud med den.

Pratade med Nordic-grabbarna på mässan de rekomenderade Mini-Hiki skulle vara bra beträffande ljud och drag.

Har på toaletten monterat en Fiama Turbovent, detta är min bästa investering i bilen. Lätta att få ut värme vid dusch, lätta att vädra hela bilen och kan ha en svag bris genom bilen under hela natten när den får gå på lägsta hastighet. Min har ibland ett litet gnislande ljud, har hört att Südwinds fläktventilerade lucka skall vara bättre/tystare.

Lycka till med dina åtgärder, mvh Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Hallå Ånefjord.
Jag har efter att läst ditt inlägg om Fiammas Turboventlucka, blivet intresserad av att köpa en sådan. En fråga, kan man själv montera denna, eller det måste göras av en fackman?
mvh
Werner
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Om du skall montera i befintligt hål (byta ut) så är det skäligen enkelt. Var dock noggrann med vilket tätningsmedel du använder och att du aplicerar det på rätt sätt. Det svåraste är antagligen att dra elen på ett snyggt sätt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Iskallt.

Då jag bytte ut den befintliga takluckan mot en TurboVent drog jag ledningen osynligt fram till närmaste taklampa genom isoleringen i taket.

Jag tog en grov ståltråd som jag värmde spetsen på och sköt den sedan från ventilatorn genom isoleringen fram till hålet där sladdarna för lampan kommer fram. I hålet, som bildas genom att isoleringen smälter till ett rör, drog jag sedan ledningen. Bild finns på; www.gosoft.se
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Det kanske går att hitta något annat lämpligt ställe t.ex. i ett skåp eller liknade för att få fram el-ledningen. Det gäller att tänka fritt!

EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Just det, förlåt att jag halkade lite längr upp i tråden.

Jag antar att det skulle vara möjligt att täta all takventiler under körning. Bilen har ju samma ventilering via instrumentbrädan som en vanlig lätt lastbil byggd på samma chassie. Möjligen skulle utblåset i dörrarna på alkov och delintegrerade vara igensatta vilket skulle kunna försämra ventilationen. Kolla detta! Samtidigt skall det finnas en golvventilering någonstans för att förhindra att gas skall stanna kvar i bilen om en gasolledning eller -koppling börjar läcka. Det torde ersätta den borttagna ventileringen i vanliga minibussar.

Hur skall då takventilerna tätas? En möjlighet är kanske att sätta självhäftande kardborreband runt kanterna på ramen och sedan sy fyrkantiga "kuddar" med isolerande material innuti och motsvarande kardborreband runt kanten. Lätt att sätta upp och ta ner.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Fiamma har en isolermatta som heter Thermovent 40 med tillhörande 3 st. självhäft. lister för enkel montering invändigt på takluckan. I Fiammas tyska katalog är priset 8,20 euro.
Jag har själv använt sådan till en brusande taklucka.
Har bytat till miniHeiki takluckor som är lite tystare.
Hälsn. Krister.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Lasse W Har du kollat så at bilens ventilation, tar luft utifrån. Så att inte återcirkulatinsläget alltid är på. På dom bilar vi haft, har det plåst ut, inte in i takluckorna vi färd.Bosse B
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Iskallt.

bosse b---- jo det blåser in pressas in luft genom alla våra (tre) ventilatiosluckor .
Takluckorna ( också 3 st) är det inga problem med -de går ju att stänga.

Vi har värmeväxlare igång/värme från motorn, när vi kör,men redan vid "0-gradigt väder"
så räcker den inte till när det kommer kalla vindar bakom ryggen.

Jag tycker ju att om det kommer in så mycket luft så mäste det ju åka ut lika mycket -men var?

Jag tänker prova med att tejpa fast en plast under varje ventil samt tejpa igen "gallren i bak-kant på (bil)dörrarna -det enda ställe jag kan tänka att luften åker UT (?)

Konstigt ändå att bara vi skulle ha detta problem....

Mvh

Lasse W
 
F

F.d. 3327

Guest
Sv: Iskallt.

Hej allihop! köpte ny husbil för en månad sedan och på vägen hem med den märkte vi att det drog som en hårfön med kalluft från ventilerna, stannade till på Jula ock köpte tvättsvampar som jag delade och satte i ventilerna, Skillnaden är enorm allt drag försvann.
Självklart tar jag bort svamparna när jag stannar. Man kan fråga sej, behövs all den här ventilationen 4 ventiler + 3 luckor bara i taket. Som ett såll.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt.

Lasse Ställ bilen still med full fläkt på, och försök kolla om den tar luft utifrån. Brukar gå att höra, eller kolla med ett tidningspapper. Spjället kann ju vara stängt, även om reglaget står på luft utifrån.
Det är med all säkerhet ventilatinshål igolvet också.Siter ofta under kylskåpet.
Bosse B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Iskallt.

Hej.
Har en sådan där grafitgrå celisoleringsmatta ca.10 m/m tjock som är tillskuren exat efter ramen till luckan och passar exat när den är på plats innanför myggnätet.Nu är det inget drag mer när jag kör.Det finns luftcirkulation kvar genom det lilla galler som är runt om i sargen,inget kallras när bilen står still heller.
mvh Mats
 
Toppen