• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ischias

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Hej på er denna tråd startade jag 2010, Foppa nej tack då lär jag nog få bestående men senare i livet
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ischias

Startar i Stockholm för att köra bil till Luleå . Redan vid Haga börjar värken, vid Sollentuna funderar jag på att vända , men för mig är det viktigt att komma upp till Luleå , vad göra ??? Vid sedan om mig ligger en en och halv liters coca cola flaska , den " stoppar " eller " trycker " jag in under höger höft , en fruktansvärd körställning , jag " sitter " sån snett att det nästan inte går att köra , så helt plötsligt har jag passerat Gävle , jag har kört minst 15 mil med förlängda märgen , smärtan totalt borta.
Detta har hänt många gånger efter detta , numera ingår en cola flaska i mitt bil medecin skåp.
En nära vän och läkare påstår att trycket från flaskan pressade på exakt rätt ställe. Lär man sig sitta lite " snett " några mil , så har detta ialla fall hjälpt mig. Vi kan väl kalla det för Coca Cola tipset , Det KAN gå med någon annan sorts vätska i flaskan också dock inte starkare än vatten
Lasse :)
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Hej !
Jag bor i Spanien, och har haft många års problem med ischias när jag bodde i Sverige.

Jag har nu hittat två olika saker som verkligen hjälper en längre tid.

1. Om du sitter på golvet med raka ben (ibland har man så ont så det är svårt att få dem raka, men gör så gott det går) Börja sträcka dig framåt för att nå tårna med dina fingrar.

Det gör fruktansvärt ont, men när du "når" max läget så stannar du där i ca 45 sek.
Därefter böjer du dig ytterligare, tills det gör riktigt ont och stannar där ytterligare 45 sek.

Den här övningen kanske du måste göra 2ggr om dagen till att börja med. Men det ger god effekt redan fr början och blir bättre o bättre.

Det andra tipset är att här nere i Spanien om man går till en sjukgumnast eller på en SPA anläggning så sätter de in "Ultra ljus", det brukar behövas 3-4 behandlingar så har de läkt, tills det kommer igen om ett halvår el dyl...

Lycka till
Christina:)

Hej !
Är det detta "ultraljus",Light Emitting Diods, som du menar ?
Kolla Pharma Lights hemsida
http://www.pharmalight.se/
Åke B
 
H

hianders

Guest
Sv: Ischias

Tänkte precis gå in i tråden när jag ser att Susanne redan påpekat att tråden startades 2010.

Jag gick mycket i Foppa-tofflor ett tag men kände av ryggen och fötterna ganska ofta. Tror faktiskt besvären sitter i än idag. Man har ju inget stöd i dessa tofflor. En stor procent använder ju dessa dagligen och jag hoppas de inte får men av dessa, i o f s sköna skor, d v s rygg- och fotbesvär. Man blir lite bekymrad när barnen använder dessa när de växer. Jag kanske målar f-n på väggen, men jag tror inte de är speciellt bra för barn eller vuxna.

fru hianders/Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ischias

11000 spänn för några LED-lampor! Det låter som årtusendets bluff!
:p:

Jappe
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Ischias

Tänkte precis gå in i tråden när jag ser att Susanne redan påpekat att tråden startades 2010.

Jag gick mycket i Foppa-tofflor ett tag men kände av ryggen och fötterna ganska ofta. Tror faktiskt besvären sitter i än idag. Man har ju inget stöd i dessa tofflor. En stor procent använder ju dessa dagligen och jag hoppas de inte får men av dessa, i o f s sköna skor, d v s rygg- och fotbesvär. Man blir lite bekymrad när barnen använder dessa när de växer. Jag kanske målar f-n på väggen, men jag tror inte de är speciellt bra för barn eller vuxna.

fru hianders/Inger

Jag går lätt 1,5 mil i Foppatofflor. Det är mina favoritskor från tidig vår tills snön kommer. Har varit så i många år och jag har inga knä-, ben- eller ryggbesvär så det är nog väldigt individuellt!
Knallaå!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Ischias

Jag håller med Jappe. Texten på hemsidan har typiska formuleringar som ska imponera på läsaren. Utrustningen kostar troligen ganska lite i verkligheten.

När jag hade diskbråck så stod jag och arbetade på kontoret med resultat att jag fick ont i fötterna istället. :twitcy:

När jag provade värme på ryggen så fick jag värre ont. Värmen fick vävnaderna i ryggen att svälla lite så trycket på nerven ökade.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Jag brukar gå till en osteopat.
Det brukar räcka med 1 eller max 2 gånger så är det borta.
Min osteopat är dessutom läkare och ca 65-70 år ung.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ischias

Jag måste berätta detta, som har hjälpt många med ryggbesvär, som de klart ansett vara just ishiasrelaterade, men som visat sig ha en annan orsak och grund. Det gäller endast män och ta det för vad det är värt, jag är ju absolut inte medicinskt kunnig.

Vad jag talar om är akut prostatit, dvs inflammation i prostata som utlösts av nerkylning på ett eller annat sätt av underlivet. Jag har haft det under ett långt liv i omgångar efter att ha varit ute och seglat i kyligt väder, åkt skidor, spelat hockey eller bandy mm mm och varit oförsiktig. Snart nog har jag fått hemska ryggsmärtor inkl de för ischias så typiska smärtorna utmed låren och i ryggslutet.

En veckas penilcillinkur och allt är som bortblåst. Den första gången en läkare gjorde den analysen var en välsignelse, och många andra har som sagt bekräftat samma sak och orsakssammanhang efter att jag föreslagit att kolla upp det hela på så sätt.

Jag brukar säga, att det finns oftast flera sanningar, och jag tror att det även gäller denna typ av ryggproblem, som kanske ischiasnerven alltför ofta får skulden för.
 
Toppen