Sv: Is i motor rum
Ja du var en tuff eller alldeles för nyfiken person

.
Om allt för mycket hade ändrat sig i motorn så kan allra värsta scenariot t.o.m. bryta av en ventil och då ev. skada cylinderloppet eller slå hål i någon kolv, så man i princip kan skrota motorn.
Du satsade faktiskt någonstans mellan 25.000:- och upp till till priset på en ny motor när du vred på startnyckeln.
Så två råd i all välmening

.
Om det fryser igen så provstarta inte utan att kolla upp om kamremmen har kuggat över och timingen (tajmingen) är ok innan. För sådan tur har man knappast inte två gånger.
Men motorfel kan mycket troligt uppstå redan vid första startförsöket när motorn är frusen, och inte senare efter upptining.
Om du läser lite om "sållet" så finns det lite åtgärder för att undvika att motorn blir dränkt av vatten igen som senare kan frysa.
Fiat gjorde en större motorkåpa tror jag som skyddar motorn bättre. Men det är ju lite som att ge ägaren av ett läckande tak på huset ett paraply för att inte bli blöt sittandes i TV soffan

.
Det skall gå rätt lätt att täta läckan i stället genom att lossa och täta under eller runt plastpanelen mellan rutan och motorhuven har jag läst om här på HBK forumet. Det kan man nog också hitta instruktioner om vid sökning på "sållet".
Jag tror det är läge att köpa några Trisslotter om turen håller i sig. Men jag ger nog ingen garanti för att du får vinst, även om chansen borde vara större för dig än för oss övriga stackare

.
Grattis och ha det bra. M. mycket v. h. JANKRO.