• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Irriterande takdropp

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025
Från överskjutande takdel på min husbil droppar det regnvatten/kondens. Irriterande droppmärken på vindrutan, i mitt siktfält. Dessutom klarar inte torkarna att ta bort droppmärkerna effektivt. Har behandlat vindrutan, men problemet kvarstår. Finns det någon bra lösning på detta irriterande problem?

Bilagor

• Takdropp.jpg
    Takdropp.jpg
    134,9 KB · Visningar: 1.286

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Irriterande takdropp

Jag hade liknade problem och satte en list överst på vindrutan.

Kanske kan idén passa dig om du sätter listen främst på överskjutande takdelen, fanns även i vitt.

list2.JPG

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!
Förstår till fullo ditt problem. Du skriver att du behandlat vindrutan, men inte hur. Själv använder jag Biltemas Rain Repellent Art. 36 - 40 för att hålla rutan i trim gällande vatten och det hjälper verkligen, då det i princip aldrig fastnar något vatten på rutan utan det rinner av lika fort som det kommer dit. Och vid körning försvinner det i det närmaste automatiskt av vinddraget.

Vet inte om detta är en hjälp för ditt problem (eller om du med behandling menar ovanstående), men jag ville ändå tipsa dig om denna möjlighet.

Lycka till!
Staffan

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025

Tack för tipset Gunnar.

Hej Staffan

Behandlade vindrutan för några veckor sedan med PPS Glasbehandling,
PPS Glasbehandling.

Vid regn under körning pärlar sig regnet av vindrutan, så din och min behandling har väl lika funktion. Men jag skall ta en titt på ditt förslag på glasbehandling.

hälsar
Lars

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025

Hej igen Gunnar

Sökt men inte funnit "din" dropplist. Har du förslag på var jag kan hitta din lösning, som jag tror det är det enda rätta.

hälsar
Lars

F

F.d. 50069

Guest

Jag skull försöka med en självhäftande tunn kabelkanal ( så liten som möjligt typ till högtalarkablar), sedan sätta den lite snett så man får en avrinning åt sidan i stället för mot rutan. Det behöver ju inte vara en kabelkanal, men typ en tunn list som stör utseendet så lite som det bara går. Biltemakatalogen brukar ibland vara en idebank;)

Då dessa är billiga och självhäftande så kan man testa lite för att få en optimal placering innan man sätter den permanent med ett sättlim eller liknande.

Så skulle iaf jag testa mig fram;)

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025

Anders Bohman: "Jag skull försöka med en självhäftande tunn kabelkanal ( så liten som möjligt typ till högtalarkablar), sedan sätta den lite snett så man får en avrinning åt sidan i stället för mot rutan."

Gjorde som du tipsade. Köpte kabelkanal storlek 5 mm, satte fast dubbla rader då en rad inte orkade hålla emot. Klarade morgonens dagg och en rejäl åskskur idag på eftermiddagen. Tack

Bilagor

• Dropplist.jpg
    Dropplist.jpg
    800 KB · Visningar: 68
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Kanon...
Då vet ni ju hur den skall sitta:)
Jag förmodar att den blir permanet ditsatt senare efter erat expriment!
Alltid skoj med lösningar som inte kostar skjortan;)

F

F.d. 50069

Guest

Ibland när man har något att klura på så brukar jag ta fram mina väl tummade kataloger (typ Biltemas, Jula och liknande) för att hitta lösningar.
I ditt fall så finns det en mängd olika självhäftande lister att köpa..:)
Varför inte en chromad? Näää, det kanske blir lite blingigt;)

Skämt åsido , men lite manuell katalogsafari är bra ibland

Toppen