• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Irriterande klonkljud från färskvattentanken

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Pössl fiatplåtis 2012:a med ett lite irriterande problem.
När bilen rör sig så uppstår ett klonkande ljud från färskvattentanken.
Då den befinner sig under huvudkudden är det lite jobbigt ibland...

Tror jag har identifierat källan till det svarta rörliknande föremål som sitter utanpå stången mellan kranen och urtappningsventilen i botten på tanken.

Det "röret" löper löst på stången och flyter upp till ytan på vattennivån.
När vattnet rör sig verkar det slå mot stången och skapar ljudet

Går detta att åtgärda på något vis?
20230713_164817.jpg
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ärligt talat så hade jag svårt att få bottenpluggen tät. Och jag fattade inte funktionen så jag tog bort allt och limmade bottenpluggen.
Det finns ju så många andra ställen att dränera inför vintern.
Och vill man göra riktigt rent så funkar det bäst med en vattendammsugare för skiten lägger sig i fickorna och inte fanken följer det med ut i bottenhålet.

Jag vet inte om det är rätt förfarande men det har funkat för mig. Fattar fortfarande inte funktionen.

Men däremot har jag monterat skvalpväggar i tanken. Varför har man inte det som standard. Nu skvalpar det inte när jag kör, toppen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Provade en "fullösning" genom att kila fast röret mot stången genom att trycka in ett buntband i en av öppningarna i den vita plastringen i övre änden av röret. Tyst än så länge...
 
Toppen