• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad - Vilken modell ?

Bengt.O

FD HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
8764
Medlemskap
2023
Står i begrepp att inköpa en iPad men blir lite tveksam vilken modell jag skall välja då jag hört att vissa ej har en fungerande GPS när man inte är uppkopplad mot nätet, men har också förstått att det finns modeller som fungerar utan att vara uppkopplad. Är ute efter en iPad med 64 alt 128 GB minne någon som kan tipsa om vilken modell jag skall välja???

Bengt.O

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - Vilken modell ?

Det har varit en del diskussion om plattor skall ha inbyggd 3G/4G och GPS på sistone. Jag anser att man gör sig själv en otjänst om man väljer en ren WiFi-produkt och måste köpa extrautrustning för att kunna använda den.

Naturligtvis skall plattan ha GPS och 3G/4G vare sig det gäller iPad, Android eller Windows, i synnerhet om den skall användas på resande fot i en husbil! Komplettera med ett Foggkort så kan du förhoppningsvis koppla upp dig mot Internet nästa år i hela Europa.

En iPad skall således vara 3G/4G-varianten och som Los Suecos säger 8 eller 10 tum är en smaksak.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett utmärkt val även om jag skulle nöjt mig med 64 GB.
Men det beror naturligtvis på hur mycket musik, bilder och videosnuttar man vill spara. Jag brukar spara undan framför allt bilder på Dropbox, videosnuttar på Youtube och låta musiken vara strömmande från tex Mixerbox och Spotify.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Jag har gen 2 Ipad med 64 gb med 3g har en massa program i den fortsatt 19 gb fritt minne. Har både tomtom och navigon i den.Gen 4 med 3G borde ha gps i sig ring och kolla konstigt att det inte står i specifikationerna.
Jag har också en Nexus 7 32 gb utan 3g den har gps i också den är jag väldigt nöjd med
Det är ju betydligt billigare lätt att ha i innerfickan.
Sen är det ju en smaksak om man vill 7 tum Skärm eller 9.7.
Jag har telia fast bredband och dom har en 3G router som kostar 99kr då
I månaden då kan koppla upp flera enheter samt det är batteri i den samt den går att ladda via 12 volts uttaget ,du kan ju även dela ut din ipad
Så andra kan ansluta via din Ipad till 3G nätet via wifi.
Nexus 7 har kommit med en senare version som skall vara vassare ej släppt i Sverige ännu
Så när jag drar på tur sätter jag på min 3G router så kan dom som vill koppla upp sig som är med i husbilen.

:)

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Jag har gen 2 Ipad med 64 gb med 3g har en massa program i den fortsatt 19 gb fritt minne. Har både tomtom och navigon i den.Gen 4 med 3G borde ha gps i sig ring och kolla konstigt att det inte står i specifikationerna.
Jag har också en Nexus 7 32 gb utan 3g den har gps i också den är jag väldigt nöjd med
Det är ju betydligt billigare lätt att ha i innerfickan.
Sen är det ju en smaksak om man vill 7 tum Skärm eller 9.7.
Jag har telia fast bredband och dom har en 3G router som kostar 99kr då
I månaden då kan koppla upp flera enheter samt det är batteri i den samt den går att ladda via 12 volts uttaget ,du kan ju även dela ut din ipad
Så andra kan ansluta via din Ipad till 3G nätet via wifi.
Nexus 7 har kommit med en senare version som skall vara vassare ej släppt i Sverige ännu
Så när jag drar på tur sätter jag på min 3G router så kan dom som vill koppla upp sig som är med i husbilen.

:)
Sorry det är en 4g router jag har från Telia.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Det har varit en del diskussion om plattor skall ha inbyggd 3G/4G och GPS på sistone. Jag anser att man gör sig själv en otjänst om man väljer en ren WiFi-produkt och måste köpa extrautrustning för att kunna använda den.

Naturligtvis skall plattan ha GPS och 3G/4G vare sig det gäller iPad, Android eller Windows, i synnerhet om den skall användas på resande fot i en husbil! Komplettera med ett Foggkort så kan du förhoppningsvis koppla upp dig mot Internet nästa år i hela Europa.

En iPad skall således vara 3G/4G-varianten och som Los Suecos säger 8 eller 10 tum är en smaksak.

3G/4G...
Är det inte så att vi idag har flera tekniska prylar som vi vill ha anslutna till internet?
Jag själv har alltid en "vaken" accesspunkt i husbilen, stugan, hemma.

På det viset slipper jag en massa olika abonnemang som skall hållas vid liv på olika sätt och kostnader.

I husbilen har jag nu testat Telia, Tele2 för att se om marknätet fortfarande har många "hål" som inte fungerar, min slutsats är fortfarande att Net1 är en klar segrare för alla som vill vara säkra på en uppkoppling (pratar nu inte hastighet).

Så om plattan har 3G/4G eller inte tycker jag är en smaksak beroende av hur man tänker koppla upp sej.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så om plattan har 3G/4G eller inte tycker jag är en smaksak beroende av hur man tänker koppla upp sej.:)

Som du säkert vet är det 3G/4G-versionen som har GPS-chipet som möjliggör navigering med eller utan simkort.

Beträffande Net1 fick jag det inte att fungera tillfredsställande varken i Norge eller Sverige. Jag är tacksam för ditt försök att skaffa mig en bättre Net1-router men tyvärr på tok för dyrt och långsamt.

Foggkorten (99 kr/st.) är betydligt snabbare och har inte svikit mig varken i Sverige, Norge, Danmark eller Österrike. Förhoppningsvis kommer de att funka även i övriga Europa under nästa säsong.

Toppen