• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad mini!

I

Ixeofors

Guest
Kollade på Apples event nu ikväll och måste säga att jag tror att iPad mini skull ekunna bli en perfekt mer lagom stor navigator för oss husbilsfolk som gillar iPad.

Tror den kommer bli ganska populär pga sin mer portabla storlek.

Och för den som vill ha den normalstora iPaden så släpps nu även den 4 generationen! med bättre snabbare hårdvara!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad mini!

Jag blev imponerad av måtten!
Trots mindre yttermått är skärmen 35% större än en 7-tummare.
Det verkade också som om 3 kommer att stödja 4G (LTE) för både den stora och lilla.
3:s logga var med bland de operatörer runt om i världen som stödjer 4G.

C

cheetah1

Guest

Bara jag som känner att jag skulle vilja ha en större iPad? 12-13 tum eller så?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag funderar på att köpa en Samsung Note (telefon) och använda som telefon, kamera, GPS och surfdator. Halebop har ett passande abonnemang för 199 kr/mån, med 10 gb datatrafik.

Ursäkta, detta var lite OT.

F

F.d. 25023

Guest

Håller 100% med. Samsung Note telefon, rekommenderas absolut! Slår iPhone i allt och ersätter iPad, mycket bra skärm och tillräcklig stor att läsa.

Hälsning jyrki

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Inte speciellt överaskande spec. på iPad mini. Konstigt att Apple ger sig in i getingboet med 7-8" plattor utan att sticka ut.
Att de gör en 8" (7,9)platta beror nog på att de inte vill stöta sig med app-utvecklarna. En 7" är mer optimalt för min del.

Säkert gott hantverk och design på skalet som vanligt. Kommer troligen att kannibalisera på "Ipad big" modellen då intresset finns hos redan frälsta.
Plattan är ju duglig för film, surf etc. jmf iPad 2 som utgår. Saknar oxså vettig karta Apple maps som kommer att bli bättre...men när??

Den billigaste Samsung tab2 7.0 8GB Wifi kostar 1790kr, lägg till ca 230kr för 32GB kort så landar man på lite drygt 2000kr.
Finns idag med 3G och kostar då ca 3000kr

jmf iPad mini 32GB WiFi som verkar landa på 3800kr. Apple kan ta betalt...;)
med 4g?? får man nog lägga till en tusenlapp till.

Spännande att se julhandelskriget. Nya småplattor kommer att dugga tätt närmaste tiden...

Bosse

I

Ixeofors

Guest

Inte speciellt överaskande spec. på iPad mini. Konstigt att Apple ger sig in i getingboet med 7-8" plattor utan att sticka ut.
Att de gör en 8" (7,9)platta beror nog på att de inte vill stöta sig med app-utvecklarna. En 7" är mer optimalt för min del.

Säkert gott hantverk och design på skalet som vanligt. Kommer troligen att kannibalisera på "Ipad big" modellen då intresset finns hos redan frälsta.
Plattan är ju duglig för film, surf etc. jmf iPad 2 som utgår. Saknar oxså vettig karta Apple maps som kommer att bli bättre...men när??

Den billigaste Samsung tab2 7.0 8GB Wifi kostar 1790kr, lägg till ca 230kr för 32GB kort så landar man på lite drygt 2000kr.
Finns idag med 3G och kostar då ca 3000kr

jmf iPad mini 32GB WiFi som verkar landa på 3800kr. Apple kan ta betalt...;)
med 4g?? får man nog lägga till en tusenlapp till.

Spännande att se julhandelskriget. Nya småplattor kommer att dugga tätt närmaste tiden...

Bosse

Visst är det så att skärmstorleken (upplösningen) anpassats för att passa befintliga iPad appar, annat vore mindre smart. 7 eller 7,9 borde spela mindre roll, yttermåtten är ju inte till nackdel för mini modellen.
Jag håller med om att den kommer kriga mot den stora ipaden, tror den mindre och därmed mer portabla storleken kan göra den än mer populär, iallafall bland de som verkligen har den med sig ute dagligen.

Tycker också att prislappen kunde landat aningens lägre, men jag betalar gärna lite mer för en iPad än någon annan surfplatta.

Finns många bra navigations appar och flera kart tjänster om man inte vill använda Apples egna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att de gör en 8" (7,9)platta beror nog på att de inte vill stöta sig med app-utvecklarna. En 7" är mer optimalt för min del.Bosse

Trots en skärm på nästan 8 tum är Minis yttermått mindre än en Android 7-tummare. Alltså 35 % större skärm i en mindre platta.

Dessutom finns 275000 appar avsedda för iPad, Android har endast uppskalade telefonappar.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Trots en skärm på nästan 8 tum är Minis yttermått mindre än en Android 7-tummare. Alltså 35 % större skärm i en mindre platta.

Dessutom finns 275000 appar avsedda för iPad, Android har endast uppskalade telefonappar.

Skämtare där :D

Tunnare inte mindre!!

å appträsket lämnar jag åt sidan. använder själv högst 10st.

Bosse

Bilagor

• 3530271232.jpg
    3530271232.jpg
    52,3 KB · Visningar: 537
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jämfört med Nexus skulle Minin vara betydligt större än den är om ytan på skärmen tas med i beräkningen eftersom skärmens yta är ca 35 % större.

Varför har man en platta om man endast installerat 10 appar som dessutom är gjorda för en telefon med betydligt mindre skärm?
Själv har jag drygt 200 varav de flesta är gjorda för en stor skärm.
Jo, jag medger att antalet kanske är lite överdrivet!

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jämfört med Nexus skulle Minin vara betydligt större än den är om ytan på skärmen tas med i beräkningen eftersom skärmens yta är ca 35 % större.

Varför har man en platta om man endast installerat 10 appar som dessutom är gjorda för en telefon med betydligt mindre skärm?
Själv har jag drygt 200 varav de flesta är gjorda för en stor skärm.
Jo, jag medger att antalet kanske är lite överdrivet!

Fattar nada... förklara närmare.:cool:

"Jämfört med Nexus skulle Minin vara betydligt större än den är om ytan på skärmen tas med i beräkningen eftersom skärmens yta är ca 35 % större."

Sen sa jag inte att jag har endast 10 appar... jag sa att jag använder endast 10st...

Jag lägger ner det här ping ponget... ger inget...

Bosse

I

Ixeofors

Guest

Tanken med tråden var att uppmärksamma intresserade personer att det nu kommit en ny Apple produkt i form av en minde och smidig iPad, och diskutera denna. Inte att jämföra Apples produkt med någon annan!

Det har väl diskuterats så det räcker, några gillar Android plattor andra iPad, låt så vara! Trådarna blir så trista efter ett tag annars.

/Ronny

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iPad har blivit populär i förskolan redan för 2-3 åringar tack vare det enkla handhavandet och det mindre formatet bör passa ännu bättre för små händer.

Jag funderar allvarligt på att introducera den för min gamla mor (snart 90) som idag använder en seg gammal laptop för att läsa sina mejl. Hon använder idag förstoringsglas för att se skärmen bättre, till en iPad räcker det med två fingrar för att zooma in på bild och text.

I

Ice-Man

Guest

Ja, jag säger då det, nu när Apple lanserar en mindre platta duger 7-8 tum bra. Tidigare var det ALLDELES för litet. Undrar vilket håll utvecklingen ska gå framöver - mot smartphone eller surfplattehållet. Känns lite lagom ambivalent :)

Själv tycker jag att 7-8 tum är helt fel storlek för min del. För stort att ha i fickan och för liten för att vara användbar som ersättning för laptop. Och ja, jag har testat!!! :p:

Observera att jag inte nämnt några som helst operativsystem här - det tycker jag vi har avhandlat i några trådar tidigare :)

I

Ixeofors

Guest

iPad har blivit populär i förskolan redan för 2-3 åringar tack vare det enkla handhavandet och det mindre formatet bör passa ännu bättre för små händer.

Jag funderar allvarligt på att introducera den för min gamla mor (snart 90) som idag använder en seg gammal laptop för att läsa sina mejl. Hon använder idag förstoringsglas för att se skärmen bättre, till en iPad räcker det med två fingrar för att zooma in på bild och text.

Ja även i min dotters lilla skola på landet har dom nu fått in iPad som verktyg i utbildningen!

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Jag har nu skaffat en Ipad mini, och tänkte slippa ett abonnemang till den också
testade att synka den med min samsung o lyckades efter mycket knappande.
Men du sitter jag där igen o funderar på hur sjutton jag fick till det.
Någon som har en samsung o ipad o vet hur man kopplar upp sig ? :spinny:

Toppen