• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ipad eller bärbar?

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025
Hej på er!
Nu börjar det bli dags att byta ut vår gamla bärbara dator men vad ska vi välja
en ny bärbar eller Ipad ?
Vilka fördelar eller nackdelar är det?
Det ända vi har vår dator till är att surfa betala räkningar och ha foton på.
Padda verkar ju smidigt att ha med sig i husbilen men som sagt vi är ju inte så insatta i data världen så vi hoppas på lite kloka råd från er där ute.:mh4:

F

F.d. 58689

Guest
Sv: Ipad eller bärbar?

IPad!
Men att betala räkningar tycker jag går bättre med ett vanligt tabgentbord. Men visst går det...

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej på er!
Nu börjar det bli dags att byta ut vår gamla bärbara dator men vad ska vi välja
en ny bärbar eller Ipad ?
Vilka fördelar eller nackdelar är det?
Det ända vi har vår dator till är att surfa betala räkningar och ha foton på.
Padda verkar ju smidigt att ha med sig i husbilen men som sagt vi är ju inte så insatta i data världen så vi hoppas på lite kloka råd från er där ute.:mh4:[/quo

Hej Tobbe ,strunta i att betala, billigast just för tillfälligt, men inte i längden/ Bosse

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Ja det är klart att det vore trevligare om jag slapp betala räkningarna !
Det kanske finns någon annan som vill ha dom?:msn_embarrassed:

F

F.d. 53012

Guest

Har båda tycker att tangentbordet på iPad är mycket ok och kartor är helt fantastiskt med mycket god överblick. Men välj en med wifi det räcker så kan du surfa genom telefonens uppkoppling och slipper dubbla kort vilket fungera mycket bra, om ni har bra abonnemang. Saknar inte den lilla bärbara med inbyggt kort som är mer omständig och det tar t starta upp och kortavg.Vad vissa inte förstår så surfar man genom sin telefons uppkoppling genom wifi om man har telefon alltså. Fungerar utmärkt som navigator både som 3G eller wifi iPad, tyckte att det nödvändigt med 3G kort i ipaden tills jag fick låna en av varje. Förklaringen är den att man går in i inställningar och klickar på internetdelning och får ett wi-fi-lösenord tilldelat sig som man knappar in och får därmed access till nätet. Om man inte har mobil och bara plattan med sig kan du uppsöka mc donalds eller Birger kring som alltid har gratis och fritt nät.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Välj 3G-varianten som du kan använda som navigator.

Enligt min mening den största fördelen med iPad!

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Att betala räkningar och göra andra bankärenden beror på vilken bank du har, själv har jag SHB och det är ännu inte 100% smidigt att betala alla räkningar via appen. Skall du öppna konto,fondkonto eller hantera depå måste du gå via dator då du inte kan gå via Safari (via iPad/iPhone alltså) och komma in på banken den vägen (saknas Personal Media Suite för handhållna enheter).

Att mata in foto från extern kamera till iPad vet jag inte hur enkelt det är, men misstänker att det inte är helt lätt.

F

F.d. 58547

Guest

Hade inte jag haft min stationära dator med ett vanlig tangentbord med stor skärm, då hade jag blivit tokig. Från en som nyligen köpt en Galaxy tab. Men jag håller ju på med bokföringen hemma så då är en stationär ett måste och taben har jag när jag går till sängs eller framför tv,n./susanne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att betala räkningar och göra andra bankärenden beror på vilken bank du har, själv har jag SHB och det är ännu inte 100% smidigt att betala alla räkningar via appen. Att mata in foto från extern kamera till iPad vet jag inte hur enkelt det är, men misstänker att det inte är helt lätt.

De här två exemplen är de som iPad är bra på. Koppla kameran till iPaden med adapter och bilderna förs över automatiskt. SEB:s app till iPad är lättare än webtjänsten.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hade inte jag haft min stationära dator med ett vanlig tangentbord med stor skärm, då hade jag blivit tokig. Från en som nyligen köpt en Galaxy tab. Men jag håller ju på med bokföringen hemma så då är en stationär ett måste och taben har jag när jag går till sängs eller framför tv,n./susanne

Det är bara ovanan, min platta (iPad) är mycket mer mångsidig än en laptop.

Skrivet med min iPhone mellan njurstensanfallen i sjuksängen på Uddevalla lasarett.

F

F.d. 10432

Guest

iPad fungerar bra till det mesta, surfa, maila, betala räkningar, titta på bilder, ersätta navigatorn mm. Den är i mitt tycke obekväm när man ska skriva mycket, då saknar jag ett vanligt tangentbord. För att hålla ordning på bilder föredrar jag också datorn, men det kan bero på att jag inte hittat rätt app. Jag tycker också att min vanliga dator fungerar bättre när jag redigerar bilderna.

iPaden är suverän för att visa bilder, numer skriver jag nästan bara ut sådana bilder som jag vill hänga upp på väggen, resten har jag klara för visningen i paddan.

I familjen, dvs hustrun och jag, har vi numer två paddor och en bärbar dator.

Det är således svårt att ge något råd om vad man ska köpa, det beror nog mycket på vad man ska använda apparaten till.

Björn i

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har padda, bärbart och stationärt. Skulle jag tvingas ta bort något så blir det först den stationära sen blir det paddan som åker.

Paddan är supertrevlig och brukar åka med i bilen, tas fram i köket, i soffan och i sängen. Däremot skulle jag aldrig kunna sätta mig att trassla med att betala räkningar eller att surfa runt och boka resor mm på den. Möjligen i nödfall eller på resande fot.
För liten skärm ger begränsad överblick om man gör fler saker samtidigt, ingen mus gör navigeringen långsam, dåligt tangentbord, och usel ergonomi. Den är för mycket av en kompromiss för att ersätta en ”riktig” dator.

Men den är trevlig och jag vill inte göra mig av med den:msn_laugh:

F

F.d. 4220

Guest

Jag har padda, bärbart och stationärt. Skulle jag tvingas ta bort något så blir det först den stationära sen blir det paddan som åker.

Exakt så är det för mig med. Visst GÅR det mesta att göra på paddan och jag tar allt mer sällan fram laptopen. Men jag tar fram den för att den är mer komplett än paddan. Man kan ha flera program öppna vid sidan av varann och det är behgligare att skriva längre texter på den.

Men jag vill inte göra mig av med paddan. Jag vill helt enkelt ha både ock, både hemma och i bilen.

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Även iPad har flikar i Safari så att man kan hoppa mellan hemsidorna. Vid dubbelklick på hemknappen växlar man app.

Om det är svårt att sköta bankärenden är det bankens app det är fel på. SEB funkar bättre än på webben.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Hej, det finns utmärkta tangentbord att köpa till ipaden! Man fäster ipaden i tangentbordet så det hela blir som en bärbar dator.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Nja,

Flikar i all ära men det ger ingen bra översikt. Speciellt om man vill vara inne på flera sidor parallellt och exempelvis jämföra. På datorn har jag ofta flera webbläsare uppe samtidigt och med flera flikar aktiva i varje.
Surfmöjligheterna i Ipaden är helt enkelt inte lika bra. Inte mycket att göra åt. Styrkorna med paddan ligger mer i det smidiga formatet och enkelheten.

Som du säger kan ju heller Ipaden inte bli bättre än de appar som faktist finns till den.
Har då banken en Ipadapp med mindre funktionalitet än den på PC'n så blir det sämre....

Jag tycker fortfarande om Ipaden men den ersätter inte en PC.

Toppen