• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

F

F.d. 1470

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har inte hunnit kolla det. Kör mycket utomlands och vill ha kartmaterialet nedladdat och därför har jag installerat Copilot. Copilot har ju även smidigt upplägg av egna Poi:s och även ett husbilsläge (tar hänsyn till bilens höjd).

Skickat från Tab:en.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den dán man kan rulla ihop den som en tidning kommer nog t.o.m. jag falla till föga o införskaffa en...

Den nackdelen får man ta eftersom prenumerationen blir betydligt billigare. Min lokalblaska, Bohusläningen, kostar 200 kr som e-tidning och 2100.- som pappersutgåva.

Mellanskillnaden är vad tidningsbudet tjänar. Dessutom slipper man pulsa i snö 100 meter till brevlådan i pyjamas och morgonrock. :D

F

F.d. 55256

Guest

Vrång och avig som vanligt, gammalmodig och senil. Ok med alla tekniska prylar i jobbet, men på semestern blir jag mer och mer övertygad om att en bra kartbok är den ultimata navigatorn. :wub: :yes:
Ove.G

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vrång och avig som vanligt, gammalmodig och senil. Ok med alla tekniska prylar i jobbet, men på semestern blir jag mer och mer övertygad om att en bra kartbok är den ultimata navigatorn. :wub: :yes:
Ove.G

Den är nog bra att ha en ny uppgraderad kartbok när man står stilla eller om man har en kartläsare i världsklass. Annars är en bra navigator ett måste, särskilt vid körning på kontinenten. Ett extra plus är att den väljer vägar förbi vägarbeten och andra hinder i trafiken.

Men tänk på att välja en manlig röst, det kan vara besvärande med två kvinnliga som har svårt att komma överens.:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

2066496701.jpg

Lagom till jul introducerar Telia ZTEs pekdator Light i Sverige. Den är lika stor som Samsungs Galaxy Tab, men förväntas bli mycket billigare.

Kinesiska ZTEs pekdator har börjat dyka upp på olika marknader och på vissa håll kostar den bara 2 000 kronor. Apples Ipad och Samsungs Galaxy Tab kostar tre gånger så mycket. Det svenska priset är inte klart eftersom produkten inte dyker upp i Telias butiker förrän strax före jul.

ZTE Light väger 403 gram, har 7-tumsskärm och mäter 191x109x12 millimeter. Den stöder både vanliga trådlösa nät och 3g-näten där överföringshastigheten ligger på 7,2 Mbit/s. Pekdatorn går att använda som telefon och har kamera på 3 megapixel.

Batteritiden uppges ligga på 500 timmar vid passning och 20 timmar när den används kontinuerligt. Bland de extra finesserna finns inbyggd fm-radio samt navigator.

Det som främst skiljer ZTE Light från Galaxy Tab är att det inbyggda minnet bara är på 512 MB medan Samsungs enhet har en flashdisk på 16 GB. För att kompensera det lovar Telia att skicka med ett sd-kort på 8 GB.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

OS Android 2.1 och upplösning 800x480 vilket var en besvikelse.

Senast ändrad:
F

F.d. 10251

Guest

Mycket intressant iakttagelse och jag tror bestämt att Ipad kan bli något riktigt bra på navigeringssidan då jag sett en del genom åren!!

Har själv så sent som i augusti 2010 ansett Nokian 5800 den bästa och mest prisvärda navigator som finns just nu och har hållit på sen 1999 med moving maps på småskärm på sjön, i bilen och i skogen
Men en Ipad har förutsättningar att bli steget bättre framför allt i bil och båt.
Jag skaffar nog en Ipad som komplement till Nokian efter detta inlägg och fortsätter i navigeringsutvecklingens framkant- Tack för det inlägget.:)

F

F.d. 4220

Guest

Jag undrar om inte denna också kan vara något:
ViewPad 7 3g Viewsonics skärmar var i alla fall bra, vill jag minnas.

Sedan gäller väl för denna, som för de andra med Android; version 2.2 är inte anpassade för dessa så det blir lite klossigt.

//Stefan

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Nu finns ZTE Light med i Telias Julkampanjkatalog, se sidan 39.

Tyvärr finns inget leveransdatum med än, men priset är satt till 2995 kr utan låsning & abonnemang.

Här kommer länken:
Telia Nu - Julkampanj 2010

//Tommy

F

F.d. 8517

Guest

Jag undrar.. Dom första 30 åren tog jag mig fram med div bilar i hala sverige utan kartor. o nu ska man ha både dator o mobiltel för o ta sig fram. Hitills i dataåldern har de räckt för mig med en HP Ipaq o en SE w800i men man vet ju inte snart behövs mera prylar. o me hij ere inte lätt o använda va rig kartor eller datorer.
:mcride::mcride::music-icon::yes::spinny::spinny:

F

F.d. 1470

Guest

Nu har vi kört Ulricehamn-Tänndalen med Galaxy Tab i full gång. Copilot live fungerade klockrent. Samtidigt surfade övriga passagerare med både vanlig dator, android smartphone och iphone via wifi-uppkoppling mot taben och vidare ut via tabbens 3G mot internet. Kollar svt play både direkt och via dator på tabben. Fungerar kanon. Som jag antydde tidigare är tabbens format och framför allt 3G avgörande för vår nöjdhet med plattan. De många tillbehören, framför allt hållaren för navigering viktiga och något att kolla efter vid köp av surfplattor.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
F

F.d. 5361

Guest

Intressant!
Hur skiljer den sig från tex Navigon och/eller CoPilot?

Mycket snabbare an Navigon och POI i vanlig .txt format
Man kan hantera och lägga till POI hur mycket som helst
Allt går lättare och med mer logik än Navigon

Om CoPilot kan jag inte svara

Mvh.

Norbert

F

F.d. 10251

Guest

Jag gillade också 5800 men det var inte telefonen som var så bra (för liten skärm) utan Nokias Ovi Maps som är bäst och dessutom gratis.

Det där med vägvisning är en fråga om erfarenhet- jag behöver efter styvt 10 års användning av "mini moving maps" bara lyssna till röstvägledningen och snegla då och då på skärmen i tex en rondell- Har använt Nokian på hela jordklotet i de flesta världsdelar -som vägvisare när det behövs men oftast bara som "hastighetsvarnare " "framme klockan xx mätare " .. -etc Moderna telefoner har suverän upplösning på skärmen och det är mest förutfattade meningar och okunskap om "skärmstorlek" ,"att det alltid kostar med telefon" och "kartnoggrannhet" som gör att man hellre köper utrustning typ " burkar att hänga i framrutan"- då man får allt i ett i en smartphone
Nokiatelefon med fria kartor under sin livslängd är ett bra exempel på synergi att kombinera två prylar -
Kanske Ipad tar över det och dessutom gör att man slipper en laptop?? - skall i varje fall pröva det nästa år när överpriserna går ner

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag ser att Sygic Aura finns för Android som 7-dagars trial så jag skall testa den där först.

Toppen