• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad 2 slukar batteri!!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Min iPad 2 har börjat att sluka batteri!

Laddade den i söndags, använde den igår och då var batteriet 96%.

Stängde av, och idag tog jag upp den för att kolla lite.......stendöd.

Mig veterligen har jag inget program öppet eller aktivt.

Men hur kan jag kolla det?:oops:

Detta är 3dje gången på en vecka som detta händer.

Har ju uppdaterat till iOs 5, och detta problem verkar ha startat efter det!

Någon som har detta problem?

Eller vet vad att göra?

Ha det gott!!
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Du kan kolla, och ev. stänga, aktiva program genom att dubbeltrycka på "hemknappen"
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

...stäng framförallt av "platstjänsten" i inställningar, när du inte behöver den. Det finns en del appar som inte släcker ner GPS:n. Den knäcker paddan på en dag om den inte får laddning.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

...stäng framförallt av "platstjänsten" i inställningar, när du inte behöver den. Det finns en del appar som inte släcker ner GPS:n. Den knäcker paddan på en dag om den inte får laddning.

Krister N

Jag har 42 st. platstjänster på hela tiden men märker inte att de slukar batteri.

Om jag lägger locket på så visar batteriet samma procent laddning efter ett halvt dygn (natten), dvs den har inte haft någon elförbrukning alls.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej igen!

Tack för tipsen!

Jag hade inga program aktiva!

Nu har jag stängt av platstjänster & wifi.

Får se hur detta funkar!

Ha det gott!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Du er inta den eneste :(

iPhone-ejere kløjs stadig i Apples opdatering - Politiken.dk

"batteriet på telefonen drænes på få timer efter opdateringen, selvom telefonen ikke bruges"

Det är ytterst få av de kanske 100 miljoner som fått allvarliga fel efter uppgraderingen. En del har tappat ikoner för appar (mig själv inräknad) men de återkom efter ny synkning och/eller återstart. En del allvarligare fel uppkom när man avbröt uppgraderingen av misstag. Om man då återställde telefonen enligt kundsupportens anvisningar kunde man köra installation och synkning på nytt.

Det förekommer en hel del osanningar och okunskap mellan rivaliserande anhängare, synd bara att en del oseriösa journalister hängt på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag har upplevt samma sak flera gånger och hittat en gemensam nämnare: Glömt att stänga av Navigon.
Appen ligger troligen och har konstant koll på paddans position på kartan även fast den inte kommer ur soffan. Batteriet tomt på 1-2 dar.

Problemet numera helt borta sedan jag äntligen börjat komma ihåg att stänga av appen direkt. Platstjänster låter jag dock vara aktivt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Det är ytterst få av de kanske 100 miljoner som fått allvarliga fel efter uppgraderingen. En del har tappat ikoner för appar (mig själv inräknad) men de återkom efter ny synkning och/eller återstart. En del allvarligare fel uppkom när man avbröt uppgraderingen av misstag. Om man då återställde telefonen enligt kundsupportens anvisningar kunde man köra installation och synkning på nytt.

Det förekommer en hel del osanningar och okunskap mellan rivaliserande anhängare, synd bara att en del oseriösa journalister hängt på.

Knarrevik, jag vet du er inkarneret Apple fan :):) Bra, produktet er bra, men du kan inta skrive det er osanninger och ukunskap !!! vedrörende problemer med uppdatering til IOS5 !!!

Her er lidt fler "useriöse" der har problemer:

https://discussions.apple.com/community/iphone/using_iphone?view=discussions

iOS 5 upgraders reporting installation hiccups | Apple Talk - CNET News

BBC News - Apple's iOS 5 upgrade causing problems

Inte alt går let og smertefrit for alle, med uppdateringer, heller inte for Android, windows eller linux brugere, uten at dom er useriöse af den grund.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Inte alt går let og smertefrit for alle, med uppdateringer, heller inte for Android, windows eller linux brugere, uten at dom er useriöse af den grund.

Det största problemet var att kanske 100 miljoner skulle uppdatera samtidigt. Jag var en av dem, det gick olidligt sakta.

Jag gjorde samma procedur men min iPad morgonen efter, den var klar innan jag hann blinka.

PS! När jag läser på iPhones forum var de flesta felkoder datorrelaterade tex att iTunes inte fick kontakt med Apples server. Troligen pga överbelastning.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej!

Tidigt i morse laddade jag ju upp paddan igen.

Därefter stängde jag av alla platstjänster.

Hade ju inga program aktiva..... kollade!

För en kvart sedan kollade jag hur det stod till med batteriet.

100% efter ca: 12 timmar, verkar ju bra.:wink:

Kanske gjorde det nytta att stänga av platstjänsterna, vem vet?

Återkommer i morgon bitti för att redovisa hur batteriet mår då.

Tills dess.......

Ha det gott i kväll!:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Det skadar nog inte att starta om ibland, det gör jag med min iPhone och Android också. Mina gamla Nokior sover dock en djup sömn sedan länge.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej!

Tidigt i morse laddade jag ju upp paddan igen.

Därefter stängde jag av alla platstjänster.

Hade ju inga program aktiva..... kollade!

För en kvart sedan kollade jag hur det stod till med batteriet.

100% efter ca: 12 timmar, verkar ju bra.:wink:

Kanske gjorde det nytta att stänga av platstjänsterna, vem vet?

Återkommer i morgon bitti för att redovisa hur batteriet mår då.

Tills dess.......

Ha det gott i kväll!:)

Jag tror det är en del appar som får problem med iOS 5. I min padda var det ett brittiskt kartprogram som startade GPS även om jag inte använde appen. Hela Sygic installerades om för att klara 5:an. I min iPhone löpte Runkeeper amok med GPS, men den har lugnat sig efter ominstallation. Tänk på att när det syns en liten kompassvisare uppe vid batteriindikatorn så är Gps aktiv och drar mycket ström. Stäng då platstjänsten för den appen som spökar, eller generellt.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag tror det är en del appar som får problem med iOS 5. I min padda var det ett brittiskt kartprogram som startade GPS även om jag inte använde appen. Hela Sygic installerades om för att klara 5:an. I min iPhone löpte Runkeeper amok med GPS, men den har lugnat sig efter ominstallation. Tänk på att när det syns en liten kompassvisare uppe vid batteriindikatorn så är Gps aktiv och drar mycket ström. Stäng då platstjänsten för den appen som spökar, eller generellt.

Krister N

Min kompassvisare syns för jämnan och gjorde så även före uppgraderingen och mitt batteri varar i evigheter. Jag tror inte att problemet ligger där utan snarare synken mot iCloud. Det är mängder med information som förs över, inte bara appar utan även bokmärken, kartor m.m. Förhoppningsvis är det bara den första synken som dränerar batteriet då allt skall föras över vilket kan ta lång tid med stor processorkraft.

Eftersom gratisutrymmet i iCloud är snålt tilltaget (5 GB) och jag har kartor på 8-10 GB på både iPhone och iPad lär jag nog få fortsätta att synka mot datorn. Synkroniseringen mot datorn går snabbt och elförsörjning sker genom USB-kabeln, trots att det visar "laddar inte".

Något som drar mycket ström är internetdelning med iPhone!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Morn på er!

Kollade nyss på paddan ang. batterinivån......

99% kvar efter ett dygn!:)

Bra tycker jag, gjorde nog gott att ta bort de där grejorna!

Återkommer!

Ha det gott!
 
Toppen