• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IP-Telefonabonnemang

F

F.d. 18017

Guest
Det är många som gillar skype när de reser iväg. Vissa skulle jag tro använder sig av skype för att ringa till släkten då dessa sitter vid sin dator.
En del skaffar sig koppling mellan Skype och det vanliga telefonnätet via Skype out och Skype in (tjänsterna har fått nyare namn nu tror jag)
Men en variant som jag vill slå ett slag för är IP telefoni.
Framför allt ni som är långa tider i utlandet och har tillgång till internet.
Teletek IP-telefoni & Bredband använder vi på hela vårat företag och det finns flera andra leverantörer.
Kostnaden är 30kr/månad för ett telefonabonemang.
Då får man ett nummer i det riktnummerområde man önskar i Sverige och alla som ringer dit kopplas ut via internet till din dator eller mobiltelefon (smartphone med speciell app). I datorn får man köra ett program som t.ex X-Lite eller 3cx.
Vill man ringa till någon i sverige så slår man deras telefonnummer och betalat telefontaxan som i sverige ungefär.
Skype är billigare om man ringer dator till dator men inte lika flexibelt.
För de som har släkt i Polen och vill ringa dit billigt kan jag även tipsa om IP telefoni via kontantkortsprincipen VoIP | telefony przez internet | telefonia internetowa | ipfon man fyller på sitt konto och sen kan man ringa och bli uppringd för lägre pris än Polackerna själva ringer till varandra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IP-Telefonabonnemang

Rebtel och Operator One har liknande lösningar men Viber har den smartaste lösningen eftersom den använder ordinarie kontaktlistan med ordinarie telefonnummer.

F

F.d. 18017

Guest

Rebtel kan jag inte hitta någon info om inkommande telefonnummer.
Operator One kostar 30kr i månaden för inkommande samtal och tar 20 öre i minuten för inkommande samtal.
Viber är bara till andra viber telefoner och har ingen koppling till vanliga telefonnätet.
Det är i princip en variation på Live Messenger eller Skype.
Du kan alltså inte ringa till Försäkringskassan eller bli uppringd från desamma på denna typ av tjänst (om inte dessa företag satsat på en specialtfjänst).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Viber är bara till andra viber telefoner och har ingen koppling till vanliga telefonnätet.

Med Viber kan du ringa vem som helst och om mottagaren har installerat Viber är det helt gratis med både röstsamtal och sms, dock inte video, ännu. Ingen reklam och 10-tals miljoner användare. Jag tror inte att någon operatör vågar förbjuda varken Viber eller Skype pga konkurrensskäl. Om de svenska operatörerna sätter käppar i hjulet finns det alltid utländska som säljer simkort till en billig penning.

Jag antar att de flesta ägare av iPhone- och Androidtelefoner redan installerat Viber idag. Även företag och myndigheter har börjat med Viber. Bingolotto är det senaste som har dykt upp i min kontaktlista, 09943232.

Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest

Kan du ge en länk till hur du skaffar ett inkommande nummer till Viber så man har ett svenskt telefonnummer att bli uppringd på även om jag är i Spanien

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan du ge en länk till hur du skaffar ett inkommande nummer till Viber så man har ett svenskt telefonnummer att bli uppringd på även om jag är i Spanien

Jag förstår nog inte frågan, man har kvar sitt ordinarie nummer såvida man inte skaffar ett utländskt simkort för att surfa med, som även det kan användas med Viber.

Även iPad som inte går att ringa vanliga röstsamtal med går att ringa med Viber. Jag såg också att antalet Viberanvändare närmar sig 100 miljoner.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har Viber på Ipad och när man installerar Viber så anger man vilket nummer det kopplas till och ett två tre så kommer kontaktlistan fram med vilka som har Viber.

Viber är en snabb och mycket bra telefon , suverän kvalitet. Problemet är att den bara fungerar Viber tilll Viber.

F

F.d. 18017

Guest

Denna tråd skapade jag för att informera om "äkta" IP telefoni.
Skype, viber MSN och allt vad det heter innebär att man ska ha två personer med samma program laddat vid samma tidpunkt för att kunna prata.

Det jag pratar om är ett system där du har en dator eller en app i din telefon som kopplar sig mot internet.
men i andra änden av samtalet så är det vanliga telefonnätet.
Min mor, Mina kunder på jobbet och alla myndigheter bryr sig inte ett dugg om att jag kan nås på Skype, vill de ha tag på mig så lyfter de sin telefon och slår mitt nummer.
Att det sedan är kopplat så att jag kan svara utomlands utan att betala minutavgifter för det är något bara jag behöver bry mig om.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ladda ned Viber så förstår du bättre vad jag menar, ibland pratar man förbi varandra.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Ringer man med Viber till ett nummer som inte har Viber installerat, typ en myndighet, så tappar man vitsen med Viber eftersom man då hänvisas till din vanliga operatörs prisplan och roamingavgifter. Prova att ringa till era hemnummer som normalt sett går genom koppartrådarna så får ni se vad Viber ger för svar - jo den går över och använder din telefonoperatör som du har i mobilen. Mer om Vibers fördelar och begränsningar kan ni läs om på www.viber.com.

F

F.d. 29993

Guest

Finns ingen operatör som är bäst på allt. Man får kolla och välja det som passar en personligen bäst. Ren IP telefoni kan vara bäst om man inte ringer så mycket, speciellt inte långa utlandssamtal. Jag har Skype out som det hette tidigare, obegränsad tid till 40 länder för 97:- i månaden (nu har de höjt till 115) Det snackas ofta flera timmar om dan till USA och Thailand m.fl länder där vi har vänner och familj. Detta är till fast lina och mobil i utlandet. Funkar lika bra från modemuppkoppling i t. ex. Spanien som hemma med ADSL.

Jag tror inte de vågar begränsa t ex Skypes trafik genom näten. Problemet tycks ha varit att Skype använder samma teknik (P2P tror jag det heter?) som fildelningstjänster använder, och de vill begränsa hastigheten för fildelare som tar för stor del av bandbredden i anspråk. Så vi kommer säkert att kunna fortsätta använda billiga tele-tjänster från våra mobila uppkopplingar. Enda problemet är väl bandbredden när det blir fler användare än de hinner bygga ut nätkapaciteten och fler fildelar.

IP-telefoni t ex Teletek för 30:- i månaden och sen betala lite för samtal är ett bra alternativ när man inte ringer så mycket. Man nås då på sitt vanliga nummer överallt i Världen om man har en Internet-uppkoppling i sin lur.

Skype, Viber mm blir billigare vid större användande av utlandssamtal. Och samma tjänst är helt gratis med video när båda använder den.

Har jag fattat det rätt nu...:quest:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ringer man med Viber till ett nummer som inte har Viber installerat, typ en myndighet, så tappar man vitsen med Viber eftersom man då hänvisas till din vanliga operatörs prisplan och roamingavgifter.

Jo, det är rätt uppfattat och detta är en av fördelarna med Viber dvs att man kan använda det till alla samtal både gratis- och betalsamtal.
Men man behöver inte tvivla på om mottagaren har Viber installerat, det framgår tydligt av kontaktlistan.

Viber sprider sig snabbt, från 0 till snart 100.000.000 abonnenter på drygt ett år.

bild-793015.PNG

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Varför har inte Birgit och Pia anslutit sig till Viber?

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Med Viber kan du ringa vem som helst och om mottagaren har installerat Viber är det helt gratis med både röstsamtal och sms, dock inte video, ännu. Ingen reklam och 10-tals miljoner användare. Jag tror inte att någon operatör vågar förbjuda varken Viber eller Skype pga konkurrensskäl. Om de svenska operatörerna sätter käppar i hjulet finns det alltid utländska som säljer simkort till en billig penning.

.

Glöm inte bort Tango. Den kanske hetaste gratistjänsten just nu.
Tango har tiotals miljoner som använder tjänsten i 190 länder,
Tango fungerar på PC, iPhone, iPod touch, iPad, Windows Phone 7 och alla Android 2.1 eller senare telefoner och tabletter via 3G, 4G, och Wi-Fi.

/Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Varför har inte Birgit och Pia anslutit sig till Viber?

Jappe

Därför att Birgit (min faster) inte insett Vibers förträfflighet och Pia är min f.d.

Du har gjort det Jappe men det tänkte jag att du skulle avslöja själv.

Nu är du avslöjad!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Glöm inte bort Tango. Den kanske hetaste gratistjänsten just nu.
Tango har tiotals miljoner som använder tjänsten i 190 länder,
Tango fungerar på PC, iPhone, iPod touch, iPad, Windows Phone 7 och alla Android 2.1 eller senare telefoner och tabletter via 3G, 4G, och Wi-Fi.

/Bosse

Visst Tango glömde jag!

Men när jag tittar i min kontaktlista får jag bara fram ett namn - mitt eget.

Min kontaktlista med Viber har 3000% fler namn!

Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har ip-abbonnemang från Voicetech i Växjö som inte är spärrat på något sätt utan kan användas igenom alla internetoperatörer utan problem. Tex. Bahnhofs abb. strulade enormt när man försökte använda det från Iphonen.

Använder Acrobits sip-app som är mycket bra, eko och annat filtreras effektivt bort och den är mycket stabil. Kostar dock en slant.

Rekommenderar alltså iptelefoni när man är utomlands, ring och svara på ditt hemnummer till låg taxa.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Visst Tango glömde jag!

Men när jag tittar i min kontaktlista får jag bara fram ett namn - mitt eget.

Min kontaktlista med Viber har 3000% fler namn!

Så där är det när man är van att bara skicka röksignaler :wink:
Tango går under radarn medan Skype och Viber stoppas av mobiloperatörerna på alla vis. Men snart ger Google sig in i leken så då har vi ytterligare en spelare att använda.

/Bosse

F

F.d. 18017

Guest

IP telefoni via en svensk operatör är egentligen bara fördelaktigt när man antingen har bredband hemma men vill slippa kostnaden för fast telefon eller när man själv befinner sig utomlands och vill ringa till sverige.
och framförallt att kunna ta emot samtal utan att det kostar en något.
Sen om man är datatokig som jag så bygger man såklar ut det med en egen ip telefonväxel(asterisk) med 12 linjer anslutna mot telefonnätet i polen och sverige och köper siptelefoner till alla bekanta så man kan ringa gratis inom det lokala telenätverket.
Men sånt gör man inte för att spara pengar utan för att det går och för att man har för mycke fritid :)

Toppen