• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ip-adress

F

F.d. 24122

Guest
hej,
jag stannar i Portugal under vinteren och undrar: Vet någon något om et system som "lurar" till ex. SVT til att tro at min dator är i Sverige, så att jag kan se alla program? Jag har tittat på www.overplay.net, någon som har koll?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: ip-adress

Använder dold.se. Man ska veta att det kan sega ner hastigheten avsevärt och då med risken att överföringen hackar.

Bernt

En bra VPN ska klara att streama. Uppkopplingen i Portugal kan också vara en broms.
Jag använder VPNUK för att streama Formel 1 från BBC's sändningar, fungerar klockrent i högsta upplösning.

Peter :)

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Hej.
Hur har du det hemma i Sverige? Med TV kanaler?

Om du har en bostad med befintliga abonnemang så kan du enkelt o billigt fixa en "förlängningssladd" till dig själv.

Kolla på Slingbox - TV via internet frÃ¥n hela världen. För en engångskostnad av 1500:- så har du dina egna kanaler, var du än befinner dig, i Sverige eller i utlandet.

Perfekt bild, ljud o fjärrkontroll. Tål att köras upp på storbild. Funkar även bra vid klenare internetanslutningar. Fullständigt lagligt, godkänt av Boxer och Copyswede.

Det är gott med Svensk TV i vardagslivet, hälsar Björn o Lena

P

Peter Pettersson

Guest

Hej.

Om du har en bostad med befintliga abonnemang så kan du enkelt o billigt fixa en "förlängningssladd" till dig själv.

Kolla på Slingbox - TV via internet frÃ¥n hela världen. För en engångskostnad av 1500:- så har du dina egna kanaler, var du än befinner dig, i Sverige eller i utlandet.

Perfekt bild, ljud o fjärrkontroll. Tål att köras upp på storbild. Funkar även bra vid klenare internetanslutningar. Fullständigt lagligt, godkänt av Boxer och Copyswede.

Blir det inte dyrt att köra med slingbox om man befinner sig i utlandet? Tänker på bredbandet

Senast redigerad av en moderator:

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Dyrt? Ja, allt är ju relativt. Men om du har ex ADSL hemma och betalar din TV licens så blir inte merkostnaden så stor.

Engångsavgift 1.500:- för burken, det är allt. Då har du dina egna hemmakanaler, via internet, på valfri dator, på valfri plats. Husbil eller båt, bara du har någon form av internetanslutningen, där du är. Vid större sporthändelser så tar jag med en bärbar pc till tavernan, kopplar en hdmi kabel till deras projektor, sen har jag fri pilsner hela kvällen!

Kan det bli enklare? Undrar Björn

P

Peter Pettersson

Guest

Dyrt? Ja, allt är ju relativt. Men om du har ex ADSL hemma och betalar din TV licens så blir inte merkostnaden så stor.

Engångsavgift 1.500:- för burken, det är allt. Då har du dina egna hemmakanaler, via internet, på valfri dator, på valfri plats. Husbil eller båt, bara du har någon form av internetanslutningen, där du är. Vid större sporthändelser så tar jag med en bärbar pc till tavernan, kopplar en hdmi kabel till deras projektor, sen har jag fri pilsner hela kvällen!

Kan det bli enklare? Undrar Björn

Jo det är ju bra:) kostnader för slingbox är ju inga problem. Men köra tv varje kväll utomlands via nätet blir nog rätt dyrt. I så fall får man ligga på en plats som har wifi

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

Hej.

Måste man ha en parabol på HBn för att detta skall fungera?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Hej i Skogen,
Nej, ingen parabol behövs, bara kontakt med internet. Hemma o i Husbilen.

Hemma sätter du slingboxburken vid din mottagare.

I datorn installeras ett program, som håller kontakt med just din Slingbox.

När du är ute med husbilen så ansluter du datorn till Internet, startar programmet och väljer kanal med fjällkontrollen på bildskärmen.

Funkar kanonbra, hälsar Björn

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

Hej i Skogen,
Nej, ingen parabol behövs, bara kontakt med internet. Hemma o i Husbilen.

Hemma sätter du slingboxburken vid din mottagare.

I datorn installeras ett program, som håller kontakt med just din Slingbox.

När du är ute med husbilen så ansluter du datorn till Internet, startar programmet och väljer kanal med fjällkontrollen på bildskärmen.

Funkar kanonbra, hälsar Björn

Tackar för ett snabbt svar

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej Björn!

Hjälp lite till med att förklara tillgången. Det du säger förstår jag det mesta men i min värld krävs det tillgång till bra nät och går mycket Gb för att ta mot rörliga bilder.
Om jag i Spanien har tillgång till 2 Gb/mån så kan jag inte sitta och titta på tv mer än någon timme så är 2 Gb slut.
Hjälp...
Kjelle

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Hej Kjelle,
Teknisk information i alla delar finns på Slingbox.com - Turn Your Laptop, Smartphone or Tablet into a TV, dessutom är supporten mycket bra.

Självklart blir det en del trafik men för oss är det hanterbart. TVn står ju inte på dygnet runt utan bara när vi vill se något specifikt. Då räcker "dongen" bra. Om det är en film eller ett längre program så kopplar vi alltid upp oss där det finns wi-fi. I Grekland har vi tillgång till Adsl. Alltså inga begränsningar.

Hur funkar detta då? Jo, det man betalar för, förutom boxen, är programmet som komprimerar dataöverföringen. Dessutom kan kvalite'n ställas in på olika nivåer. Det går till o med att ta bort bilden helt och bara lyssna till ljudet.

Numera ser man inte hastigheten i programmet men tidigare så såg man hur bilden blev bättre allteftersom hastigheten ökade. 128k, 256k etc. Det blir alltså acceptabel bild även i låg fart. Dessutom kan man ställa in vilken Max hastighet man vill ha så man inte drar för många GB.

Några gånger har "dongen" tagit slut, då internetdelar vi en telefon eller padda. Så i praktiken har vi aldrig haft några problem med datamängden, hälsar Björn

P

Peter Pettersson

Guest

Hej Kjelle,
Teknisk information i alla delar finns på Slingbox.com - Turn Your Laptop, Smartphone or Tablet into a TV, dessutom är supporten mycket bra.

Självklart blir det en del trafik men för oss är det hanterbart. TVn står ju inte på dygnet runt utan bara när vi vill se något specifikt. Då räcker "dongen" bra. Om det är en film eller ett längre program så kopplar vi alltid upp oss där det finns wi-fi. I Grekland har vi tillgång till Adsl. Alltså inga begränsningar.

Hur funkar detta då? Jo, det man betalar för, förutom boxen, är programmet som komprimerar dataöverföringen. Dessutom kan kvalite'n ställas in på olika nivåer. Det går till o med att ta bort bilden helt och bara lyssna till ljudet.

Numera ser man inte hastigheten i programmet men tidigare så såg man hur bilden blev bättre allteftersom hastigheten ökade. 128k, 256k etc. Det blir alltså acceptabel bild även i låg fart. Dessutom kan man ställa in vilken Max hastighet man vill ha så man inte drar för många GB.

Några gånger har "dongen" tagit slut, då internetdelar vi en telefon eller padda. Så i praktiken har vi aldrig haft några problem med datamängden, hälsar Björn

Vilken av modell av slingbox har du ?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Hej,
Tidigare hade jag den enklaste men för ett år sedan bytte jag till en HD PRO. Det lockade med ännu bättre bild och möjlighet att koppla in kameror etc. Det har inte blivit av så det var nog bortkastade pengar.

Säkert duger en Slingbox Solo för de flesta, hälsar Björn

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Lasse vill du prata med IngMarie och Bernt 1634, om alltele ighost hur det funkar så dom kan tala om för mej när dom kommer hem, du ligger i närheten av dom tack Maja.

Hej Maja:) vilken plats står de på?

Annars kan jag berätta, det är inte svårt. :rolleyes:

Toppen