• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IP-adress till trådlös router

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej är det någon som vet hur man luskar ut IP adressen på sin trådlösa router om man inte har kvar bruksanvisningen???

MVH Annette
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Ibland står IP adressen på baksidan eller undersidan, men oftast kan man dubbelklicka på ikonen i nätverket och logga in på sin router, väl där brukar man kunna klicka sig fram och få fram adressen. Lycka till//Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Hej!

Troligen har den samma adress som din dator som du har på ditt nät fast med en 1:a på slutet.

Prova 192.168.0.1 och 192.168.1.1. Det är vanliga adresser.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

prova attköra ipconfig i ett DOS Fönster adressen som gatewayen står på är din routers ipadress
:confused::confused::confused:

Ähhmmm....måste tyvärr erkänna att jag är inte så bra på data...jag fattar absolut inte nåt, förklara gärna från början, har inte en susning om vad ipconfig, dos-fönster eller gateway är för nåt...
Förlåt mig...
Varför jag måste veta IP adressen är för att jag blivit rekomenderad att stänga av nån brandvägg för att få det trådlösa nätverkskortet i vår nya PS3 att funka.

MVh Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

Ibland står IP adressen på baksidan eller undersidan, men oftast kan man dubbelklicka på ikonen i nätverket och logga in på sin router, väl där brukar man kunna klicka sig fram och få fram adressen. Lycka till//Tommy

Hej Tommy!

Jag har klickat på ikonen och då hittade jag IP adressen. Problemet är att det kommer upp en ruta med fråga om lösenord. Hur tar jag reda på detta lösenord??

MVh Annette
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Hej Tommy!

Jag har klickat på ikonen och då hittade jag IP adressen. Problemet är att det kommer upp en ruta med fråga om lösenord. Hur tar jag reda på detta lösenord??

MVh Annette
Har du försökt att logga in ändå? På den trådlösa routern från D-link som jag har är password fältet blankt från fabriken.Har du ändrat passwordet på din router sedan du köpte den?
Mvh Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

Ja, jag har försökt att logga in utan lösenord, men skylten kommer bara upp igen, sen står det på webbsidan nekad åtkomst (på engelska).
Mig veterligt har jag aldrig lagt in ett lösenord.
Här är fönstret med uppgifterna om IP adressen mmJag försökte klicka på "webbsida för enheten" samma sak hände med lösenord. Hur i all sin dar ska jag kunna hitta detta lösenord?
 

Bilagor

  • ip.jpg
    ip.jpg
    396,5 KB · Visningar: 13

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Om det är en D-Link så försök med admin som lösenord. Jag vill minnas att detta var det förvalda lösenordet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Om du inte kommer längre så kanske ett alternativ är att trycka på rest-knappen på baksidan och återfå fabriksinsällningarna.

Satt o titta i mina papper och den IP du har där är tydligen samma på alla D link även min så allt rätt så långt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: IP-adress till trådlös router

Jag är på jobbet men kan kolla när jag kommer hem. Kanske det var så att användarnamn var admin och lösenord tomt.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: IP-adress till trådlös router

Ja, beroende på modell ska det antingen vara admin med blankt lösenord eller admin med admin som lösenord
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

Yes!!!

Nu kom jag in! admin var användarnamn, blankt lösen.
Nu kommer nästa fråga, var stänger man av den där brandväggen?

MVH Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

Så här ser det ut nu när jag har klickat på knappen firewall.Vad ska jag göra för att stänga av så det trådlösa nätverkskortet i Playstation 3 kommer åt att koppla in sig på routern?
 

Bilagor

  • ip2.jpg
    ip2.jpg
    290,6 KB · Visningar: 1

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: IP-adress till trådlös router

Hej
Du ska nog inte göra något med brandväggen, tror att det handlar om att du har en krypteringskod för det trådlösa nätverket som du måste slå in i din Playstation. Alternativet är att ta bort krypteringskoden men då öppnas routern upp så at andra kan komma åt den. Om du ska göra det så ska du gå in i fliken Wireless, och "disabla" VPE eller VEP-kod.
/Bertil
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: IP-adress till trådlös router

Hej eftersom vi bor utan grannar i närheten, är det inte ofarligt då att ta bort denna krypteringskod?
Annette
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: IP-adress till trådlös router

Det är ju inte ofarligt, men risken är väl mycket liten.
/Bertil

PS. Har du tur kanske någon klubbkamrat som letar efter någonstans att gratissurfa stannar till utanför..:D
 
Senast ändrad:
Toppen