• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iOS 8.0

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

EU Internet fungerar bara när du Internetdelar telefonen. Alltså får du inga oönskade kostnader pga att telefonen kopplar upp sej i bakgrunden, utan bara de apparater som du delar ut Internet till, kan dra på dej kostnader.
Så har jag fattat det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

The European Union has decided to ban roaming charges for calls, texts and data starting with December 2015, but Apple is apparently already getting ready for the changes, as some local operators may be working on removing their roaming fees earlier than that.

Det kan vara så att vissa operatörer kommer att tillämpa fri roaming redan före december 2015. 3.dk är exempel på detta.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

När jag läst en tråd på hbk och sedan backar tillbaka för att gå in i en ny tråd så hamnar jag alltid längst upp på sidan trots att jag är långt ner i dom olika trådarna. Detta fenomen började efter det att jag gjorde uppdateringen til iOS8.0. Vad beror detta på ?

Tycker även att paddan blivit mycket segare.


kenneth
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Om jag backar med tillbakapilen hamnar jag där jag befann mig senast.

Vilken iPadversion använder du?
Jag upplever att min gamla iPad2 har blivit segare i vissa avseenden, jag har tolkat det som minnesbrist.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

skulle tro att det är iPAD 2 då den har några år på nacken. Det är ju en 32gb med 10 gb ledigt utrymme. Det är väldigt irriterande att den inte hoppar tillbaka där den var när man trycker på bakåtpilen.

Kenneth
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Nu har jag (trådskaparen) uppgraderat. Verkar som inga problem men lite nytt att vänja sig vid. Bra att vänta till senare version.
Har lite erfarenhet av upphandling av mjukvara efter att ha arbetat med det i ca 20 år för ett stort förtag. Vi vågade sällan uppgradera direkt utan väntade ett bra tag till andra använadare hade rapporterat all initiala buggar. Men som sagt en mjukvara innhåller ju alltid buggar?
Tack för alla synpunkter
Lennart
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Jag har lagt in massor med egna pois i Poiviewer tidigare men efter uppgraderingen till 8.02 verkar det omöjligt att göra det!

Jag blir snart galen på Apples exter! Var gör jag fel?

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Gör du filerna direkt i POIViewer?
Ett alternativ är annars att göra textfiler, spara dem som csv och låta POIViewer importera genom att klicka på fillänken. Naturligtvis måste filen uppfylla kriterierna för csv. Öppna den gamla filen och fyll på med egen text och nya koordinater.

Om du använder datorn är wordpad ett verktyg där man kan ändra, lägga till och ta bort detaljer i flera poster samtidigt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Filer och csv:ar! Tidigare la jag in koordinaterna i kartan och fortsatte enligt bilderna:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Här fortsatte jag tidigare med att "move" till den lista där jag ville ha den! Jag har lagt in flera hundra egna pois på det viset men det går inte längre!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Aha!
När du satt nålen på rätt plats, lägg in rätt namn och text och välj importera till din fil!
Klart och sparat.

image.jpg

Gör den i iPad så blir det lättare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Ja, nu fungerade det! Tack! Tidigare gjorde jag på ett annat sätt men det här går ju också.

Då kommer den stora frågan! Hur flyttar jag över alla mina favoriter i en Garmin till Poiviewern?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iOS 8.0

Då kommer den stora frågan! Hur flyttar jag över alla mina favoriter i en Garmin till Poiviewern? Favoriterna finns på ett SD-kort.

Det kanske finns fler sätt men jag gjorde nyss ett nästan lyckat försök.
Man behöver: Dator, Dropbox, gärna programmet Extra poi editor och ett geni skadar nog inte att ha till hands.

I din garmin, någonstans i minnet finns en mapp som innehåller en gpx-fil med dina favoriter, jag kopierade ut min, placerade den i en mapp och jag komprimerade hela härligheten utan att öppna den.
Den komprimerade mappen laddade jag upp i dropbox och delade en länk till ett ställe jag kunde hitta den med min iphone.

Laddade ner mappen och lät poivewer ta hand om den, det gick nästan bra.
Alla mina favoriter finns med namn och position i poiviewer, så långt är det bra men tydligen fick jag med en massa positioner som inte behövdes, troligen koordinater på alla spår som sparas. Ungefär 7200 places blev det i poiviewer men favoriterna som ska visas på kartan borde rimligen handla om 50-100.

Därför tror jag det vore bra att kopiera ut filen ur din garmin och titta på den i extra poi editor och därefter spara om dem innan man laddar in en massa tomma koordinater i poiviewer.
Det kanske finns enklare sätt.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Det går ju alltid att lägga in Garmins punkter manuellt i POIViewer men antalet punkter kanske är för stort?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iOS 8.0

:) Jag nappade direkt!

Jag har (nästan) gjort det här förut när jag ville flytta favoriter från en garmin till en annan garmin, jag visste att det skulle gå men jag överraskades av antalet places i poiviewer, enda skillnaden jag gjorde förra gången var att jag öppnade filen i extrapoieditor, döpte om den samt sparade om den och meckade lite i största allmänhet.
Genväg blev senväg igen, men det hade varit kul om det gått att plocka ur filen ur garmin och trycka i den i poiviewer utan handpåläggning.

mvh jocke
 
Toppen