• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IOS 7 vad tycks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.784
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Har inte hunnit kolla så mycket än. Det som jag upptäckt och tycker är sämre är kalendern där jag tidigare hade inställt på "LISTA". Då låg allt i ordning som jag ville bli påmind om och markering med färgplupp om det gällde jobb eller privat eller klubb mm. Kanske finns i inställningar om jag letar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: IOS 7 vad tycks

Det främsta skälet till att jailbreaka idag är att man kan ladda ned kostsamma appar gratis vilket inte direkt främjar utvecklingen av appar. Om alla jailbreakat sin iPhone skulle vi tex inte ha de eminenta navigeringsappar som finns idag.

Dottern kommer säkert att ladda ned den nya versionen när hon blir varse om alla fördelar. Alla kan inte gilla ett nytt utseende men man ser snart fördelarna.

Jag använder widgets på mina Androider men ser inga fördelar jämfört med nya snabbkommandon i iOS7.

Jag tror att huvudskälet för hans del att jailbreaka var att han skulle ha igång nån enhet via blåtand. Har för mig att det var något med hans Apple-TV med.... Att förutsätta att han är "sniken" är bara dumt. Apple har lagt in begränsningar och det är anledningen till att jailbreak över huvud taget finns.

Antagligen kommer Apple att tvinga på henne och alla andra uppdateringen, direkt eller indirekt :)
Sonen förklarade noga en massa fördelar gentemot ios6, men hon avböjde bestämt ändå eftersom hon inte gillar det... Jag håller med henne, det har ju backat åratal baklänges!!!

Jag har ingen nytta av att glo på en massa döda ikoner i en enda lång radda. En widget är så mycket mer och visar levande information på ett valfritt sätt. T.ex. kan jag på en enda skärm se temperaturen vid närmsta mätstation, mina kommande kalenderhändelser, samtalslista med internetuppslag, väder, anteckningar, bildgalleri eller i stort sett vad man vill. Allt i ett enda blickfång!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Har inte hunnit kolla så mycket än. Det som jag upptäckt och tycker är sämre är kalendern där jag tidigare hade inställt på "LISTA". Då låg allt i ordning som jag ville bli påmind om och markering med färgplupp om det gällde jobb eller privat eller klubb mm. Kanske finns i inställningar om jag letar.

Om du trycker på förstoringsglaset längst upp kommer listan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IOS 7 vad tycks

Jag fick installera om IGO inappköp på min iPhone 4.

Jag misstänker att alla som uppgraderat till iOS7 har förlorat de nordiska kartorna.
Någon undrade hur man gör för att få tilbaka dem och så här gör man:
I iGO:s meny gå till Shop som bilden visar.
Där finns bl.a. Maps of Nordics som man får ladda ned på nytt.
Det tar en stund så man får ha tålamod.

image.jpg
 

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

HAr sett ett antal klagomål på att 7:an slukar mer batteri. Blir intressant att se om det är så.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Jag har kört 7an sedan de släppte den som beta, och jag har betydligt bättre batteritid nu än med 6.1.4. Nu räcker det att ladda varannan natt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: IOS 7 vad tycks

Jo jag tycker också min iPad 3 och även iPhone 4 har blivit rappare.
Vill man ha lite bättre synbarhet så gå in under
Inställningar>Allmänt>Hjälpmedel
och slå på Fet text samt Öka kontrast.
Då blir den i mitt tycke mer anpassad för oss lite äldre med svagare syn......
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: IOS 7 vad tycks

Gränssnitt, vad är det?

Jappe

Herr Jappe!

Ett gränssnitt lär bestämma hur man kan ge kommando och få tillbaka information från en apparat eller ett system.

I fallet med en telefon bestämmer gränssnittet till exempel hur man ska trycka, knipa och svepa på skärmen för att försöka locka telefonen att göra det man vill, samt om och hur saker och ting visas på skärmen.

En bils gränssnitt är relativt standardiserat och består bland annat av ratt, pedaler, spakar, mätare och hur man sköter dessa, till exempel hur man byter växel - eller om det sker automatiskt - och så vidare. De flesta bilar ökar ju farten om man trycker på pedalen längst till höger, men en telefon kan göra både det ena och det andra när man trycker på knappen till höger. Om det ens finns en högerknapp...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Jag har uppdaterat min padda nu och efter att ha testat en stund är jag faktiskt inte direkt imponerad. Jag hade nog väntat mig lite mer av Apple för att försöka komma ikapp.
Största skillnaden som slår en direkt är de enklare och i mitt tycke mycket tråkigare grafiska objekten. Intressant att man plötsligt bestämt sig för att vända om och inte försöka få grafiska objekt att se så levande och realistiska ut som möjligt utan snarare precis tvärt om.
Apple kände väl att man måste göra något "nytt" och då just tvärt om bara för sakens skull och för att kunna framstå som ”nytänkande”?
Med Apples trogna fan base blir det också troligen självuppfyllande.
Snart kan vi nog läsa att 2D objekt är något nytt och revolutionerande som Apple har kommit på :rolleyes:

Skönt ändå att Apple äntligen har lyckats fått dit något så självklart som en kalkylator i paddan.

Missförstå mig inte, jag gillar min padda men denna uppgradering ger mig inget jag saknar.
Lite av kejsarens nya kläder känns det som.
Förhoppningsvis får jag lite fler aha upplevelser när jag pillar vidare med paddan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IOS 7 vad tycks

Tror heller Apple her har kopiert endel av gimmicken til Windows-8 :D
Alle integrerte apper er der enten 2D eller widgets på startsiden - det siste når en kjører siden i full størrelse, krymper en så er alle MS ikoner 2D.

Trekker meg litt - det finnes noen få eldre programmer i Windows som har fått beholde ikonet fra Win-7 med en tilnærmet 3D utseende :cool:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IOS 7 vad tycks

Förhoppningsvis får jag lite fler aha upplevelser när jag pillar vidare med paddan.

Jag anar att det är en medveten strategi från Apples sida att förenkla handhavandet så att såväl förskolebarn som vi pensionärer skall kunna använda prylarna intuitivt utan några som helst datakunskaper.

Enkelt har blivit enklare!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Jagg anar att det är en medveten strategi från Apples sida att förenkla handhavandet så att såväl förskolebarn som vi pensionärer skall kunna använda prylarna intuitivt utan några som helst datakunskaper.

Enkelt har blivit enklare!

Nja, personligen tror jag att Apple mest känner pressen att komma med något nytt. Att platta till grafiken känns rätt desperat och tillför ju inte något mer än att det just blir något "nytt".
I övrigt verkar det ju snarare finns lite mer inställningar att pilla på nu som användare. Knappast enklare för dataanalfabeten men troligen tilltalande för dem som sneglat på andra mer flexibla plattformar.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Kan denna förenkling i utseendet bidra till snabbhet och bättre batteriprestanda köper jag en direkt. Det är nog eg vanesak men efter ett dygns användande börjar jag tycka om den. Gjorde efter Håkans förslag fetare text osv på IPhone och det blev enligt mej en klar förbättring. Summa sumarium så tror jag detta blir riktigt bra.

Tack alla som kommit med olika tips!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: IOS 7 vad tycks

Håkans tips va en klar förbättring:)

Men när kommer veckonummer in på kalendern:confused:borde helt klart finnas där tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen