• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invertern larmar

Urban67

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
33679
Medlemskap
2022
Har monterat 380 W solpaneler på husbilen och för att få full utdelning av detta har en Edecoa 2500w/5000w inverter installerats. Den har funktion laddning och switchar automatiskt om från batteri till stolpström. Batteriet är ett 200ah LiFe. Den tidigare batteriladdaren har kopplats bort. Jag har dock låtit kylen ligga kvar mot batteriet då jag tror mig ha så pass batteri att den går att köra delvis på det.
Efter ca en veckas nyttjande av systemet löser dock ett alarm. I manualen står att läsa följande kring detta larm som består av 5 pip med ett par sekunders uppehåll:

Orsak: load AC exceeds the nominal power by 120%. Short circuit in connection.
Åtgärd: 1. The starting power of the electrical equipment is too high and it is confirmed whether the starting power of the electrical appliance exceeds the maximum continuous power of the inverter. 2. Reduce load. 3. Disconnect the electrical outlet from the inverter output outlet and restart the inverter. If you are working normally, you need to check whether there is a short circuit in the connected load appliance or line.

Larmet går även om jag tar bort belastningen från invertern. Jag har kollat så att anslutningarna är ok och ordentligt fastsatta. Det fungerar bättre om jag har belastning på invertern av kylskåpet (130w), då kan det ta upp till någon timme innan larmet går. Någon som har några kloka tankar kring detta?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Borde funka då, vad visar SOC när du kollar i appen? Du skulle kunna kolla genom att belasta hårt med en värmare/hårfön eller ngt så att du inte har en cell i batteriet som jäklas.
 

Urban67

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
33679
Medlemskap
2022
Batteriet levererar om jag brassar på med belastning. Så det pekar väl mot att det är något som krånglar i invertern. Det är ju alltså när man minskar belastningen som larmet går.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade också ett problem med min Edecoa inverter, men hittade en wideo på Youtube om hur man resetar inverter.... Det fungerade med min och den har "rullat" på sen dess... Lycka till
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja skrev spontant..för här i.mitt system är 13.6 för lite för att ladda fult.. .läst tråden flera gånger.å .ser att det är ett avancerat system. Kan det va överspänning som spökar.. invärter slår ifrån på både över och underspänning ?
 

Urban67

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
33679
Medlemskap
2022
När laddningen via stolpe står på visar den 14,7V. När laddningen kopplas bort går den ner till 14,0. Kopplar jag på kylskåpet ger den 13,1 Verkar väl högst normalt?
Jag har testat lite olika varianter för omstart som man kan hitta på webben. Muskatten hade ju ett tips från Youtube, kommer du ihåg vilket det var. Om så är fallet får du gärna lägga skicka länken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När laddningen via stolpe står på visar den 14,7V. När laddningen kopplas bort går den ner till 14,0. Kopplar jag på kylskåpet ger den 13,1 Verkar väl högst normalt?
Jag har testat lite olika varianter för omstart som man kan hitta på webben. Muskatten hade ju ett tips från Youtube, kommer du ihåg vilket det var. Om så är fallet får du gärna lägga skicka länken.

14,7V är alldeles för hög laddström för LiFePo4 batterier, antagligen slår BMS ifrån. Max 14,4V och underhållsström 13,6V.
 
Toppen