• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverterinkoppling med dubbla batterier.

F

F.d. 14576

Guest
På min bil har jag två 95ah batterier i bodelen och nu har jag fått för mig att jag skall montera en större inverter 12-230 voltshistoria på 500-600watt eller däromkring.
Den lilla jag har är på 150watt så den har jag bara kört via ett cig-uttag men det går inte med den stora.

Nu till min fråga, om jag skall koppla en in en ≈500watts inverter lär jag behöva lite kraftigare kablar direkt från batteriet och gärna någon avstängningshistoria emellan så den inte skickar ström till invertern när denna ändå inte används. Frågan är hur skall man koppla det på batteriet skall man ta plus från ena batteriet och minus från det andra, har för mig att jag har läst något om att det var viktigt i sammanhanget.?
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

HEJ
OM DU KOPPLAR MINUSPOLEN FRÅN ETT BATTERI TILL PLUSPOLEN TILL DET ANDRA BATTERIET, SÅ FÅR DU 12 + 12 = 24 VOLT IN I DET DU KOPPAR IN ! DETTA GÖR ATT DU MED SÄKERHET BRÄNNER SÖNDER EN HEL DEL ELEKTRONIK I SYSTEMET, SOM DU KOPPLAR IN !
/ SM7DEW. LYCKA TILL !
JANNE
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

HEJ
OM DU KOPPLAR MINUSPOLEN FRÅN ETT BATTERI TILL PLUSPOLEN TILL DET ANDRA BATTERIET, SÅ FÅR DU 12 + 12 = 24 VOLT IN I DET DU KOPPAR IN ! DETTA GÖR ATT DU MED SÄKERHET BRÄNNER SÖNDER EN HEL DEL ELEKTRONIK I SYSTEMET, SOM DU KOPPLAR IN !
/ SM7DEW. LYCKA TILL !
JANNE

Det blir bara 12 volt med den koppling som trådskaparen beskriver. Batterierna är ju fortfarande parallellkopplade och inte seriekopplade!
/PO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Det blir bara 12 volt med den koppling som trådställaren beskriver. Batterierna är ju fortfarande parallellkopplade och inte seriekopplade!
/PO

Jupp, jag tror bara att Janne-B missuppfattade min fråga.

Jag har ju en parallellkoppling redan idag, det jag snackar om är kablarna som går upp till invertern, någon sade mig när jag kopplade in dubbla batterier att man skall ta plus från ena batteriet och minus från det andra för att minska risken för sned belastning eller vad det nu var.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Har nog ingen större betydelse vilken variant du väljer då kablarna mellan batterierna förmodligen är såpass grova så att ett ev. spänningsfall är försumbart.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.673
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Tanken bakom att koppla korsvis som du säger är att om resistansen i mellankopplingskablarna inte är försummbar i förhållande till inre resistansen i batterierna, då får vardera batteriet en mellankopplingskabelresistans. Ifall man kopplar belastningen på det ena batteriets poler får ju det andra batteriet båda mellankopplingskabelresistanserna på sig och strömmen från det batteriet blir då lägre.
Så kort sagt, rent principiellt är det helt rätt att koppla så som du föreslog!
// Göte J
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Tack alla!
Det var en del grekiska som alltid när man frågor om något man inte har förstånd att förstå :)

Jag har hur som haver förstått vad jag behöver nu, dock en liten detalj.

Jag såg i en annan tråd att frågeställaren ville koppla in en strömbrytare mellan batteriet och invertern för att denna inte skulle dra ström i onödan. Skall det verkligen vara nödvändigt, det sitter ju en röd knapp på själva invertern räcker det inte att stänga av den?
 

kent480928

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Motala
HBK-Nr
12307
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Hej jag har kopplat in en inverter på 1800 w och jag har kopplat den på bodelsbatterierna 2st x 95A som ju är seriekopplade för att kunna köra micro och plattång och så vidare men det krävs att man har bilen igång när man kör med micron som är på 750w men det är ju bara en liten stund så det är ju inga problem så det funkar jättebra :yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Hej jag har kopplat in en inverter på 1800 w och jag har kopplat den på bodelsbatterierna 2st x 95A som ju är seriekopplade för att kunna köra micro och plattång och så vidare men det krävs att man har bilen igång när man kör med micron som är på 750w men det är ju bara en liten stund så det är ju inga problem så det funkar jättebra :yes:

Jag antar att du menar att batterierna är paralellkopplade, annars får du 24V om det är 12V batterier? :wink:
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

"Kenadi" menar säkert paralellkopplade annars hade han nog inte kommit så mycket längre med den vagnen :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Han kan ju koppla invertern på två seriekopplade 12V on nu invertern är gjord för 24V :twitcy:
Annars blir det bara tråkigt...


Om man kör dubbla bodelsbatterier kan det kanske vara en god ide att använda 24V inverter.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Han kan ju koppla invertern på två seriekopplade 12V on nu invertern är gjord för 24V :twitcy:
Annars blir det bara tråkigt...


Om man kör dubbla bodelsbatterier kan det kanske vara en god ide att använda 24V inverter.

Nja, det är inte så smart. Då måste men ju mata bodelen från endast ett batteri vilket innebär att det blir olika laddning i de två "bodelsbatterierna". Dessutom går det inte att använda invertern med endast ett bodelsbatteri i drift. Slutsats: Använd 12 V inverter i en bil med 12 V system!
/PO
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Rent teoretiskt borde det vara möjligt om man lägger in en tillräckligt kraftig backdiod i systemet, eller tänker jag fel?
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Rent teoretiskt borde det vara möjligt om man lägger in en tillräckligt kraftig backdiod i systemet, eller tänker jag fel?

Jag har svårt att förstå hur det skulle gå till, men du får gärna visa ett kopplingsschema. Det ska ju helst även gå att ladda bägge batterierna med originalladdaren.
/PO
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Det här är märkligt!
Jag har ju två batterier som är paralellkopplade.
När jag kopplar på invertern på plus på det ena batteriet och minus från det andra ser det först ut att fungera fint, sen kopplar jag på en 230-sladd och då börjar led-lampan lysa, det händer på båda mina inverters. Någon kräm i sladden blir det inte.
Har testat med flera olika 230-sladdar så det ligger inte där.
Kan det vara något med att datorladdaren kräver en balanserad sinusvåg eller vad tusan det nu heter?
 
Toppen