• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

Drcosmo

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
43569
Medlemskap
2025
Hej!
Vi kommer att behöva en inverter men vilken storlek och vilket märke?
Vi kommer i stor utsträckning att använda 12V till det mesta men laptops och kanske en hårtork ibland? Ska sitta i en Adria Twin med 200W solpaneler och 160 AH gel batterier i bodelen.

Typ 2000W?
Victron?

Någon som har gjort resan och kan berätta vad man ska undvika och vad man ska tänka på?

//Robban

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!
Vi kommer att behöva en inverter men vilken storlek och vilket märke?
Vi kommer i stor utsträckning att använda 12V till det mesta men laptops och kanske en hårtork ibland? Ska sitta i en Adria Twin med 200W solpaneler och 160 AH gel batterier i bodelen.

Typ 2000W?
Victron?

Någon som har gjort resan och kan berätta vad man ska undvika och vad man ska tänka på?

//Robban
Köp en liten inverter till laptoppen, eller se om du inte kan ladda den med en omvandlare för 12V, en stor 2000W bara för att köra hårtork ibland känns onödigt,fundera om det är värt det.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Drcosmo

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
43569
Medlemskap
2025
Här en mindre modell ,finns även större modeller, Victron är bra men dyra när det gäller stora modeller, sedan finns de ju billiga kinamodeller men man vet aldrig hur kvaliten är.
Köp en som ger ren sinusvåg

Tackar!

….den får hellre vara bra än billig, victron verkar få bra betyg generellt.
//R

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ska sitta i en Adria Twin med 200W solpaneler och 160 AH gel batterier i bodelen.
Tumregeln jag sett, säger att du behöver dubbelt så mänga Ah (förtydligande, gäller AGM - Litium är det mer samma Ah som det man tänkt nyttja/ta ut), som den ström invertern drar maximalt.

Det ger i ditt fall:
160Ah/2=80Ah
80A*12V=960W

Så med befintligt batteri, inverter på max ~900W. Absolut inte 2000W - då kommer invertern att stänga ner när den inte får den ström den behöver.
Dessutom om det hade gått med 2000W, hade användningen varit hyffsat begränsad.
Du bör bara använda hälften av kapaciteten i ditt batteri, innan du börjar slita på batteriet onödigt mycket (kortare livslängd).
2000W/12V=167A => 80Ah/167A=0,48h ~28min sedan är batteriet "tomt".

Så om du vill ha 2000W-inverter, behöver du se över din batteribank också.

Solpanelen ger i bästa fall (vilket mer eller mindre aldrig sker) ~15A i återmatning.
Så ett helt "tomt" batteri behöver drygt 5h på sig att återladda till fullt, förmodligen lite mer - då det brukar gå trögare i slutet.

Kolla dataspecen för ditt batteri, så ser du exakt hur mycket ström det kan ge till en inverter.
Mina siffror ovan är bara uppskattningar, men visar lite hur det fungerar.

Tänk igenom ert behov, och anpassa systemet efter det.

Senast ändrad:

Drcosmo

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
43569
Medlemskap
2025
Tumregeln jag sett, säger att du behöver dubbelt så mänga Ah (förtydligande, gäller AGM - Litium är det mer samma Ah som det man tänkt nyttja/ta ut), som den ström invertern drar maximalt.

Det ger i ditt fall:
160Ah/2=80Ah
80A*12V=960W

Så med befintligt batteri, inverter på max ~900W. Absolut inte 2000W - då kommer invertern att stänga ner när den inte får den ström den behöver.
Dessutom om det hade gått med 2000W, hade användningen varit hyffsat begränsad.
Du bör bara använda hälften av kapaciteten i ditt batteri, innan du börjar slita på batteriet onödigt mycket (kortare livslängd).
2000W/12V=167A => 80Ah/167A=0,48h ~28min sedan är batteriet "tomt".

Så om du vill ha 2000W-inverter, behöver du se över din batteribank också.

Solpanelen ger i bästa fall (vilket mer eller mindre aldrig sker) ~15A i återmatning.
Så ett helt "tomt" batteri behöver drygt 5h på sig att återladda till fullt, förmodligen lite mer - då det brukar gå trögare i slutet.

Kolla dataspecen för ditt batteri, så ser du exakt hur mycket ström det kan ge till en inverter.
Mina siffror ovan är bara uppskattningar, men visar lite hur det fungerar.

Tänk igenom ert behov, och anpassa systemet efter det.
Tack, mycket bra info!
//R

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Om det bara rör sig om att driva en laptop så blir det mindre energiåtgång med en spänningsomvandlare direkt från 12V uttaget DC / DC 12- till ca 19V (det är lite olika melllan olika laptops men det brukar vara runt 19V.)
Använder du inverter så blir det DC / AC 12V - 220V (ibland 230V) och efter det så måste du ha en spänningsomvandlare
AC / DC 220 - 19V så det blir att först omvandla till 220V och sedan omvandla tillbaks till 19V.
Sedan kan det ju finnas behov av en inverter av annan anledning men då bör det nog övervägas med större battribank.

Toppen