• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Inverter

kakanjoh

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36833
Medlemskap
2025
Trodde det var fel på mina bodelsbatterier, men inser efter lite meckande att det är invertern, (Pure sine wave, 3000W), som drar ur laddningen ur batterierna. Kopplar jag bort den laddar batterierna fullt, men så fort den kopplas i drar det ur rejält. Batterierna går från 14v till 11v bara genomom att sätta på invertern.
Den är två år gammal, så den borde inte sluta fungera redan. Någon som har tips på lösning? Hälsningar Kakan som är helt oteknisk!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Skriv gärna vilket märke/modell din inverter är.

De flesta inverters har ett "auto-läge" där de stänger av ifall ingen förbrukare kallar på 230V, då drar de minimalt med ström från batteriet, kolla upp ifall din har denna funktion först.

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Det är mycket vanligt att inverters drar enormt mycket i egenförbrukning.
Jag bor offgrid och använde först en Steca inverter, jättefin på pappret men den drog ca 3 ampere i egenförbrukning.
I mitt fall hade jag en tomgångsförbrukning på ca 4 ampere med kylskåp, router och inbrottslarm.
Jag bytte till en Victron och nu ligger jag på 1 ampere…
Det är stor skillnad på inverter och inverter.
Använder man inte invertern SKA man stänga av den, inte auto, den ska stängas av.
Vad valde jag till husbilen?
Victron .

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är mycket vanligt att inverters drar enormt mycket i egenförbrukning.
Jag bor offgrid och använde först en Steca inverter, jättefin på pappret men den drog ca 3 ampere i egenförbrukning.
I mitt fall hade jag en tomgångsförbrukning på ca 4 ampere med kylskåp, router och inbrottslarm.
Jag bytte till en Victron och nu ligger jag på 1 ampere…
Det är stor skillnad på inverter och inverter.
Använder man inte invertern SKA man stänga av den, inte auto, den ska stängas av.
Vad valde jag till husbilen?
Victron .
Det skiljer så klart på förbrukning på olika inverters.
Jag har en Dometic utan prioritering, har dubbelt med uttag istället, den har aldrig varit avstängd och den är från 2004, visste inte att man ska stänga av dem. Standby-förbrukningen är knappt mätbar.

Däremot havererar de nyare med inbyggd prioritering rätt ofta efter några år, det är prioriterings reläet som ger upp i dem, kanske det är dem man ska stänga av, men då faller iden med automatik prioritering.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Denna verkar det vara, men jag får inte ner pdf'en vilket kan vara manualen.
Den har ju fjärr manövrering med display, har du testat ifall du hittar ett sleep-läge? Då borde den inte dra speciellt mycket kan man tycka.

kakanjoh

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36833
Medlemskap
2025
Denna verkar det vara, men jag får inte ner pdf'en vilket kan vara manualen.
Den har ju fjärr manövrering med display, har du testat ifall du hittar ett sleep-läge? Då borde den inte dra speciellt mycket kan man tycka.
Tyvärr så är den redan i slerpläge. Sätter bara på den när vi använder den.
Tack för att du lägger tid på att hjälpa mig!

Toppen