• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej

Så tog husbilstarmen tag i mig igen, kanske är det så att när man i stor del bor i bilen,
är intresset lite vagare kring att på fritiden bygga åt vänner.

Ikväll blev dock en inverter LF3000W nominellt, peak x3 monterad i en Dethleff Summer edition -14

Fantastisk fin liten husbil, även för ändamålet superb att montera in en inverter i!
35mm2 Kablage om endast 1,3m + 80cm 230v kabel för att få ett 230v dubbeluttag vid ingång. :)

Bilder säger mer än tusen ord!

Här startar jag:
20140416_172007-e.jpg


Här är kablage klart på batteri
20140416_194109-e.jpg


Här är inverter monterad inkl. kablage klart
20140416_194100-e.jpg


Så här blev 230v uttaget
20140416_203940-e.jpg


En liten blick på inverterns kontrollpanel
20140416_194024-e.jpg


Verkar ara en fin inverter med UPS funktion, flera digitala inställningsmöjligheter inkl. en 50A batteriladdare. Köpt i Tyskland.
Sleep funktion med mycket låg strömförbrukning

Tillstå skall att användaren Inte kommer att ta ut full effekt, utan önskar ha en inverter med överkapacitet.
Ev. hårtork på max 1800W kommer användas under en kortare stund någon gång ibland.

Kostnad med inköp, frakt, kablage, 35mm2 klämhylsor, väggdon + dubbeluttag i aluminium.
Lite drygt 6000Kr. in alles. (+ ett gäng lådor med pilsner till mig) :D

Vänligen, Magnus Svantesson
 

coja99

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14184
Medlemskap
2024
Sv: Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Snyggt o prydligt jobb!

Jag är nybliven ägare till en Dethleffs Globebus I4 och har en så länge kliat mig i huvudet vad gäller att komma åt batterierna under passagerarsätet. Det ser på bilden ut som du skruvat loss några skruvar på ena sidan och vickat stolen eller har du skruvat bort skruvar "runt om"?
Är det en separat säkring mellan batteri och inverter eller finns det en säkring i invertern?

/ Conny
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Hej

Så tog husbilstarmen tag i mig igen, kanske är det så att när man i stor del bor i bilen,
är intresset lite vagare kring att på fritiden bygga åt vänner.

Ikväll blev dock en inverter LF3000W nominellt, peak x3 monterad i en Dethleff Summer edition -14

Fantastisk fin liten husbil, även för ändamålet superb att montera in en inverter i!
35mm2 Kablage om endast 1,3m + 80cm 230v kabel för att få ett 230v dubbeluttag vid ingång. :)

Bilder säger mer än tusen ord!

Här startar jag:
Visa bilaga 83870


Här är kablage klart på batteri
Visa bilaga 83871


Här är inverter monterad inkl. kablage klart
Visa bilaga 83872


Så här blev 230v uttaget
Visa bilaga 83873


En liten blick på inverterns kontrollpanel
Visa bilaga 83874


Verkar ara en fin inverter med UPS funktion, flera digitala inställningsmöjligheter inkl. en 50A batteriladdare. Köpt i Tyskland.
Sleep funktion med mycket låg strömförbrukning

Tillstå skall att användaren Inte kommer att ta ut full effekt, utan önskar ha en inverter med överkapacitet.
Ev. hårtork på max 1800W kommer användas under en kortare stund någon gång ibland.

Kostnad med inköp, frakt, kablage, 35mm2 klämhylsor, väggdon + dubbeluttag i aluminium.
Lite drygt 6000Kr. in alles. (+ ett gäng lådor med pilsner till mig) :D

Vänligen, Magnus Svantesson

Ja tänk om man hade råd med en sådan ;))
Mvh pelle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Hej Conny

Tack!

Stolen sitter på 6st unbrako/insexskruvar, tog max 5min så var stolen loss,
även om konstruktionen har övrigt att önska... :wink:
(snurra runt stolen + dra den fram/bak så kommer du åt samtliga skruvar utan problem)

Jag vek bak förarstolsryggen, lade/välte sedan försiktigt över passagerarstolen i den.
Utan att ens behöva koppla ur stolsvärmekabeln på passagerarstolen.

I denna inverter sitter det inbyggda säkringar!
Självklart kan man ändå sätta en på utgående kablage om så önskas.

Finns plats för 2st. 95A batterier under passagerarstolen.
Jobbet inkl. planering, inköp, klämma kablage med avsett klämverktyg tog in alles runt 6h. Varav 4h. inkl. städning ikväll.

Jag har 76mm dosfräs, riktigt 35mm2 pressverktyg m.m. sedan innan.
Du kan se bl.a. se en av mina olika byggtrådar här

Vänl. Magnus

Snyggt o prydligt jobb!

Jag är nybliven ägare till en Dethleffs Globebus I4 och har en så länge kliat mig i huvudet vad gäller att komma åt batterierna under passagerarsätet. Det ser på bilden ut som du skruvat loss några skruvar på ena sidan och vickat stolen eller har du skruvat bort skruvar "runt om"?
Är det en separat säkring mellan batteri och inverter eller finns det en säkring i invertern?

/ Conny
 

coja99

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14184
Medlemskap
2024
Sv: Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Tack Magnus!

Det är kanske en extra rolig tid med att vara husbilsägare innan allt är på plats även om det säkert tillkommer saker att pyssla med senare också!

/ Conny
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Inverter i Dethleff Summer Edition -14

Hej
Snyggt jobb! Jag har en Dethleffs Globebus I4. Där du monterat invertern jag gjort en skolåda. Avdelade i höjdled med en skiva. Köpte en dörr med ram på Hjertmanns båtshop och sågade in den i gaveln mot ingångsdörren. Satte även in ett ventilgaller i motsvarande sida för att få full ventilation. Blev perfekt och ända ha kvar utrymme ovanpå skivan.
Monterade förra veckan en ren sinusinverter på 1500/3000watt i bilen. Jag placerade den nere till höger på passagerarstolen plattform. Jag drog även upp ett uttag i hyllan ovanför nämnda skåp. Köpte invetern på EBay för ca 1900 kr med fjärrpanel. Fungerar perfekt och man ser inte invertern om man inte vet att den finns där. Kör Tv. Hårtork, micro, maskiner!
 
Toppen