• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 12V till 220V

LarsoEwa

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7837
Medlemskap
2024
Hej! Vi är nya på det här och gjorde premiärturen i helgen.
Allt fungerade fint tills vi skulle ladda laptopen via Invertern från 12V, via ett uttag vid tv-platsen.
Då började den varna som den gör om det är under 10.7V, fast mätaren visade att det var över 12V i batteriet. Vi har dessutom solceller och solen sken så laddningen var igång.
Vad beror detta på? Hur gör vi nu?
Mvh Lars G
 
T

Teddi

Guest
Sv: Inverter 12V till 220V

ja hade samma problem,,kabel från batteri till inverter e för tunn,därav kraftförlust däremellan,,byt kabel,,häls,,teddi
 
T

Teddi

Guest
Sv: Inverter 12V till 220V

om du menar uttag från 12v,,till inverter? kabel från uttag till inverter kommer ju från batteri,,den ska du ge dej på,,sen ett bra tips som ja gjort är att koppla inverter direkt till batteri,,då får du samtidigt lediga uttag till något annat,,så den kabel som sitter fast i inverter är inte problemet,,,
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.834
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inverter 12V till 220V

Då är det nog möjligt att startströmmen kan bli för hög för 150W invertern.
Är det en äkta sinus?
Försök med datorn urkopplad när du startar inverter.
 

LarsoEwa

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7837
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12V till 220V

Jag har provat allt...urkopplad, avstängd...laddningen sker så länge datorn är av. men så fort jag trycker på testknappen för bilen så larmar invertern
 
H

hianders

Guest
Sv: Inverter 12V till 220V

Hej!

Vi kör med en DC/DC konverter 12 -> 19 v, fungerar perfekt. Utspänningen kan justeras men 19 V är den vanligaste spänningen. Finns hos Clas O, Kjell & Co m fl.

Hasse A
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12V till 220V

Jag har provat allt...urkopplad, avstängd...laddningen sker så länge datorn är av. men så fort jag trycker på testknappen för bilen så larmar invertern
Ta bort datorbatteriet och kör utan batteri så fungerar troligen datorn med din inverter (invertern har i sig en verkningsgrad på ca 85%, din förlorar drygt 20w effekt).

Bästa alternativ för detta är en omformare 12 --> ca 19volt, redan sagts ovan, denna omformare har högre verkningsgrad. Batteriet kan du även nu med fördel ta bort från datorn. Detta alt ger lägre effektförluster, är billigare ½ priset hos ex Clas Olsson gentemot en inverter 12-230v.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter 12V till 220V

Håller med ovanstående - omformare dc/dc 12 till 19 volt är förmodligen mycket effektivare. Min gamla laptop (Dell) funkar inte med batteriet inkopplat - kräver lite mer ström (19,5 V) men funkar utan batteri direkt på omformaren. Omformaren från Kjell & Co kan bara ställas på hela Volttal.

Min nya laptop (Asus UL30A) funkar utmärkt både med och utan batteri med samma omformare ställd på 19 volt. Men den vill bara ha 19,4 volt - kanske den tiondelen som gör skillnaden?)

Vill helst köra över batteriet eftersom det "rensar" strömmen från oönskade spikar mm. Omvänt så förbrukar man batteriet med varje laddcykel. Man kan inte få allt här i livet......
 
Toppen