• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig fläkt, kylskåp

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det någon som känner till något om en invändig fläkt till kylskåp. I mitt hemmaskåp sitter det en fläkt och kylan blir jämn i hela skåpet. Skulle gärna sätta in nått liknande men tystgående fläkt inne i skåpet för jämnare kyla.

Elerktrolux absorption kyl med separat frys ovanpå
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ditt hemmaskåp har väl en betydligt större invändig volym? Jag tror inte du behöver en fläkt invändigt i ett såpass litet kylskåp som vi har i våra husbilar.
Det är väl där en fläkt behövs som bäst... Husbils kylen har ju dålig... isolering, isolerande dörrtätning och kapacitet. Jämförd med en hemma kyl..

Däremot är det så, sen jag satte in en 12v stor kompressor kyl/frys så har alla mina tidigare "problem" med gas kyl/frys försvunnit.... Samt att jag sparar nu minst 300:- spänn i månaden på att inte köpa gas till kylen...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 64253

Guest
Det är väl där en fläkt behövs som bäst... Husbils kylen har ju dålig... isolering, isolerande dörrtätning och kapacitet. Jämförd med en hemma kyl..

Däremot är det så, sen jag satte in en 12v stor kompressor kyl/frys så har alla mina tidigare "problem" med gas kyl/frys försvunnit.... Samt att jag sparar nu minst 300:- spänn i månaden på att köpa gas till kylen...
Ja dom är säkert bra, Men det stora problemet får dom som inte står på ström hela tiden, eller där solen inte är framme hela tiden, finns många sådana veckor i Sverige där solceller inte genererar mer än 1-2 amp. Då hjälper det inte mycket med Lifepo4 batteri heller. Allt beror på hur man använder sakerna.
 
F

F.d. 64253

Guest
Ja dom är säkert bra, Men det stora problemet får dom som inte står på ström hela tiden, eller där solen inte är framme hela tiden, finns många sådana veckor i Sverige där solceller inte genererar mer än 1-2 amp. Då hjälper det inte mycket med Lifepo4 batteri heller. Allt beror på hur man använder sakerna.
Menar alltså kompressor kylskåp, annars är det ganska enkelt att montera en liten fläkt, se om det ger någon resultat
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
KJ
Är det någon som känner till något om en invändig fläkt till kylskåp. I mitt hemmaskåp sitter det en fläkt och kylan blir jämn i hela skåpet. Skulle gärna sätta in nått liknande men tystgående fläkt inne i skåpet för jämnare kyla.
Elerktrolux absorption kyl med separat frys ovanpå

Kolla på denna, men använd en/ett par PC fläktar och prova.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja dom är säkert bra, Men det stora problemet får dom som inte står på ström hela tiden, eller där solen inte är framme hela tiden, finns många sådana veckor i Sverige där solceller inte genererar mer än 1-2 amp. Då hjälper det inte mycket med Lifepo4 batteri heller. Allt beror på hur man använder sakerna.

Då har man för lite solpaneler...
 
Toppen