• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intresserad av husbilsveteraner?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
5E1EAB38-F4A4-4A19-B348-BBB303E02106.jpeg

På bilsajten bytbil finns det en hel del veteranbilar som jag brukar kolla, men aldrig tänkt på veteranhusbilar, men de finns också.

Här finns 5 skattebefriade husbilar från åren 1985 - 1988;

Som man brukar säga, först till kvarn….

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visa bilaga 214879

På bilsajten bytbil finns det en hel del veteranbilar som jag brukar kolla, men aldrig tänkt på veteranhusbilar, men det finns också.

Här finns 5 skattebefriade husbilar från åren 1985 - 1988;

Som man brukar säga, först till kvarn….

Tommy
Hobby 600 var vår drömhusbil när den var ny, men pengarna räckte inte då. Det finns en klubb för dessa i Tyskland, fina exemplar
är eftertraktade! :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Var väldigt intresserad av Hobby 600 bra planering ingen alkov och en säng därbak som ständigt kunde vara uppbäddad.
Nackdelen var klen motor för storleken och alla hade röta i golvet bak bl.a.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Min bil rullar inte i Sverige ,jo bara till Helsingborg och sen över till Europa,där möter man många likasinnade och då vinkar man eller hälsar och den har rullat många gånger över kontinenten ..den bilen är bäst :) och gubben som sitter och rattar den är inte fy skam heller :)och gillar gulasch schnitzel och Bratwurst IMG_20190505_122104-1.jpg
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hobby 600 var vår drömhusbil när den var ny, men pengarna räckte inte då. Det finns en klubb för dessa i Tyskland, fina exemplar
är eftertraktade! :)

Det var våran första drömbil också som vi hittade på Blocket. :)

Av en helt otrolig slump så stod just den blocketbilen parkerad utanför min bättre hälfts jobb, när vi granskade den så hittade vi massor med små hål nertill på karossen och den var långtidsparkerad på en vanlig gata långt ifrån där den egentligen borde ha stått.

Vi började ana att vi kanske bara kommer få en mögeldoftande friggebod ståendes på tomten för 75000kr som haft 17 ägare, vi ringde inte ens på annonsen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Gamla Herbet som är en Hymer 89:a. Har rullat mellan Jokkmokk i norr och Ardennerna i Belgien. Mest har den dock rullat runt i Sverige.
I Danmark tutades det bakom. Gamla Herbet gick inte fortare, plattan i botten. Hela hela 60 km/h uppför en backe.

Gamla trotjänaren kommer att rulla vidare mot nya äventyr
 

Bilagor

  • 31AF949E-1EBC-46EA-9067-98EC696B1A43.jpeg
    31AF949E-1EBC-46EA-9067-98EC696B1A43.jpeg
    887,9 KB · Visningar: 17

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Någon racer är inte min buss heller, men en del av charmen med en gammal bil. De stora backarna från Sundsvall och uppåt är branta långa och i min buss hinner man se mycket. Men det går i vart fall fortare än en EPA traktor. Har slutat känna stress över att det går lite sakta på vägarna.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har inte fattat att folk köper 6växlade bilar, jo kan va bra att använda på motorväg men vilken kör på svenska motorvägar en hel semester .
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Försöker att hålla mig borta från vägar med mycket trafik, men det är ju inte alltid möjligt. Många större vägar har mitträcken så köerna bakom blir inte alltför långa. Brukar stanna till och släppa förbi bakom varande bilar där det är möjligt. Att köra 80 - 85 som jag gör för det mesta fungerar ändå väldigt bra. Man har ju samma funktion som nyare husbilar, men inte lika modernt. Min inredning är över trettio år men fortfarande hel och fungerande efter nästan 29 000 mil, inte dåligt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
hej, har inte fattat att folk köper 6växlade bilar, jo kan va bra att använda på motorväg men vilken kör på svenska motorvägar en hel semester .
Valet står väl mellan manuell och automat, antar jag? Förra hb var 5-vx, nuvarande 6-vx. Med en motor sm växt till sej från 130 till 150 hkr så har jag användning för 6an på många icke-motorvägar också. Men helst skulle jag nog ha en automat... ;)
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
hej, har inte fattat att folk köper 6växlade bilar, jo kan va bra att använda på motorväg men vilken kör på svenska motorvägar en hel semester .
6växeln är inte till för topfart utan ekonomi, men du kanse fortsätter på din fars spår när han ratade den 5växeln på 60talet eller rent av tycker att toppen var nåd med 3 växlar?
 
Toppen