• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressant utveckling i "Molnet"!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Condoleeza Rice, Bushs trogna vapendragerska, har blivit styrelsemedlem i Dropbox! Dessa båda kan väl hållas huvudansvariga för Irakkriget tillsammans med vissa firmor såsom Welburton m.fl.

Jag har aldrig lockats av att använda Molnet som lagringsplats för data och har aldrig förstått mig på dem som vågar sig på sådant. Det finns ju så många lagringsmedia nuförtiden där man kan behålla innehållet för sig själv i stället för att lägga ut det till allmänt beskådande, kanske inte helt allmänt men vissa underrättelsebyråer har säkert tillträde.

OBS! Detta är inte ett aprilskämt!

Jappe

Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Intressant utveckling i "Molnet"!

Så länge det handlar om recept på mormors kladdkaka eller bildfiler från något husbilsäventyr så tycker jag nog det känns ok med lagring i Google Drive, Dropbox eller liknande.
Annars kan ju det här vara ett alternativ ;)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jupp,

Man skall nog inte överdriva allmänintresset för den egna personen.
Lösenord till betaltjänster och eventuella hemmagjorda p*rrfilmer där ansiktena syns kan man ju möjligen förvara på annan plats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag sparar alla mina bilder i "molnet" numera, dessutom på 2 olika ställen. Allt sker med automatik eftersom mina kameror/mobiler har WiFi-uppkoppling.

Jag litar inte på snurrande hårddiskar, förr eller senare kraschar hela härligheten.
Dessutom tar det dyrbar tid att fippla med bildfiler fram och tillbaka. Tid som blir alltmer dyrbar!

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag håller med Knarrevik. "Molnet" underlättar mycket. Jag skulle inte kunna resa som jag gör utan "Moln".

Man behöver ju inte skicka in hemligheter i "Molnet" om man inte vill. Användarna får ju t.ex via Google apps tillgång till mail, kalendrar, backup, fotolagring m.m.. Överallt och via vilken plattform som helst. T.o.m via Ifåne.

Det som jag reta mig på är ju att ju mer man använder en tjänst ju mäktigare blir de som äger den.

Nu kan du ju dessutom ha ditt eget "Moln". Gå på Media Markt och köp en värsting hårddisk som bara du kan koppla upp dig till överallt med vad som helst när som helst.

smarta-molntj%C3%A4nster.png

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Molnet, Dropbox, Box, Copy...m.fl. är framtiden tydligen. Jag sabbade 5 års foton när den externa HD kraschade och jag upptäckte till min fasa att jag glömde koppla/markera den för backup på den befintliga Time Capsule. Ångrar misstaget varje dag när jag tänker på barnbarnens uppväxtfoton... Borta med vinden!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den nya sortens hårddiskar SSD är väl snart åtkomliga prismässigt. Där finns väl inga detaljer som kan gå sönder så de kraschar?

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ett USB minne är en SSD i och för sig, dock utrymesbegränsat. Min dator (och alla plattor) har SSD lagring och det fungerar utmärkt, men att ha SSD som backup för ansenlig mängd data (t.ex. foton) är fortfarande ganska dyrt & känsligt (brandfara/stöld). Backup bör göras/finnas på distans från den egna vrån (min åsikt)...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vill man inte, som jag, ha sitt material i något moln så kan man göra backup på en extern hårddisk som förvaras på annan plats än datorn. På så sätt är man tämligen säker mot förlust eftersom det knappast brinner eller blir inbrott på båda ställena samtidigt.

Jag använder ett litet gratisprogram från Microsoft, Sync Toy, som kopierar filer från datorn till en extern HDD och ger en kopia som ser ut som originalet. Det går alltså att läsa filerna direkt på denna HDD utan något speciellt program för att göra restore om olyckan skulle vara framme. Detta tycker jag är viktigt eftersom vanliga backupprogram ger en komprimerad fil som inte kan läsas utan programmet som gjorde bakupen.

Med SyncToy kopieras alla nya filer sedan förra gången i en filstruktur som är identisk med originalet. När min 2TB HDD blev full satte jag i en ny och SyncToy fortsatte att kopiera till denna. Nu kan jag arkivera den första backuphårddisken i bankfack som känns brand- och stöldsäkert och fortsätta på den nya som jag förvarar på jobbet och tar hem när det finns lite nytt att göra backup på.

Toppen