• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internetuppkoppling?

B

BernthåInger

Guest
Hej!
vad behöver jag för utrustning för att kunna koppla upp mig mot internet via min bärbara dator då jag befinner mig i Spanien under några veckor?
Jag/vi har en relativt ny bärbar dator.

MVH
BernthåInger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internetuppkoppling?

Till skillnad mot plattorna finns det vad jag vet inga bärbara med plats för simkort. Då gäller det att skaffa modem/router som är olåst där simkortet får plats.

Ett alternativ är wifi-uppkoppling som av konkurrensskäl blir allt vanligare på ställplatser/campingar. Appen Mobil Life + visar var de finns.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Äh, gör som jag! Använd nallen med lokalt simkort som mobil hotspot. Enkelt! Då kan du också använda telefonen till vanliga samtal och ip-telefoni.

Jappe

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Till skillnad mot plattorna finns det vad jag vet inga bärbara med plats för simkort. Då gäller det att skaffa modem/router som är olåst där simkortet får plats.

Ett alternativ är wifi-uppkoppling som av konkurrensskäl blir allt vanligare på ställplatser/campingar. Appen Mobil Life + visar var de finns.

Jag har en Access One med inbyggt 3G och hållare för simkort som jag använder främst i Kroatien. Det finns säkert fler om man Googlar på "inbyggt 3/4G".

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Håller med Jappe. Ska ni bara vara i Spanien några veckor och har en Android mobil (ifåne funkar inte) med inbyggd surfpunkt/hotspot, så ska ni fixa ett lokalt simkort med internet och dela den med laptopen (eller ifånen). Jag använder Masmovil. Dom har kundtjänst på svenska.

wearewierd_se-se.png

MÃ￾SMÓVIL:Din mobiloperatör i Spanien din mobiloperatör med de billigaste priserna – MÃ￾SMÓVIL

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med Jappe. Ska ni bara vara i Spanien några veckor och har en Android mobil (ifåne funkar inte) med inbyggd surfpunkt/hotspot, så ska ni fixa ett lokalt simkort med internet och dela den med laptopen (eller ifånen). Jag använder Masmovil. Dom har kundtjänst på svenska.

Visst funkar iPhone till internetdelning!
En router lämpar sig dock klart bättre för ändamålet eftersom den har klart bättre batterikapacitet än en telefon.

Jag använder min hemmarouter även i husbilen.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Visst funkar iPhone till internetdelning!
En router lämpar sig dock klart bättre för ändamålet eftersom den har klart bättre batterikapacitet än en telefon.

Jag använder min hemmarouter även i husbilen.

Tyvärr fungerar inte internetdelningen i Spanien på ifåne och ipadda.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Har inte själv testat men med rätt APN skall det funka.
Min gamla iPad 2 har dock inte internetdelning överhuvud taget.

Jag har varit mycket i Spanien och försökt hjälpa många att få delningen att fungera på olika lokala abonnemang, men just Apples produkter klarar inte av att dela. Frågar man på Phonehouse i Spanien får man samma svar. Tydligen kan operatörerna själva styra just dessa med ett lösen som inte lämnas ut.

Kanske det fungerar på ordinarie abonnemang, men det är ju inget som turister använder.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Fick besked i finska Masmovil butiken i Fuengirola att mobiloperatören Movistar har rättigheterna till internetdelning på Appleprodukterna.

B

BernthåInger

Guest

Problemet är att min mobil sony z är låst till telenor.
Vad göra då, eller går den att låsa upp?

BernthåInger

F

F.d. 25023

Guest

Tyvärr fungerar inte internetdelningen i Spanien på ifåne och ipadda.

Har själv internetdelat och mycket i Spanien med iPhone!
Det är hos MasMovil och några andra det inte funkar!

Yoigo t.ex behövde lite handpåläggning i form av nya koder på internetdelning det är därför jag har aldrig kunnat köra med MasMovil, fast priset är bäst...

Jyrki

Toppen